Hurco vmx 24t

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hou lang is dit al gaande, en is er iets aangepast, bij geplaatst of verbouwd. Straks ontdekken ze een loshangende kabel in een stalen kabelgoot of zo en komen tot de ontdekking dat toen en toen er o-ja....

Zijn bij jullie alle machines met een eigen groep ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door benkr »

Zijn alle fasespanningen wel gelijk?
Ik begin het vermoeden te krijgen dat de nulleider los hangt of slecht contact maakt.
Dan krijg je de meest rare verschijnselen.
Feit is dan dat de fase spanningen niet kloppen en dat op die punten waar die situatie is er een spanning op de eenfase groepen kan staan tussen ) en 400 Volt, afhankelijk van de verder groepsverdeling qua belasting. De groep met de hoogste belasting (per fase) heeft de laagste spanning ten kosten van de groepen op de andere fasen.
Zijn er groepen met een grote éénfase belasting waar toevallig ook nog een thyristorregelaar op zit?
Dat zijn de boosdoeners bij uitstek omdat ze zgn. 3e harmonischen produceren. In een normaal 3 fase net vereffenen de verschillende stromen per fase elkaar, met 3e harmonischen werkt dat niet zo, die tellen op waardoor er dan in de nulleider een 2 x zo hoge stroom kan gaan lopen, en daar kan die nulleider dan niet tegen en brandt af.
Ik heb dit heel vaak meegemaakt toen ik bij een licht en geluidsbedrijf werkte, ze hadden daar som 100 a 150 kW aan thyristor geregelde verlichting op een podium hangen, die allemaal met dimmers (thyristor regelingen) werd gestuurd. Om de haverklap gebeurde dit verschijnsel, maandelijks alle kabels controleren hielp, maar soms was het alsnog raak.
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

Ik zal het even verduidelijken, de groep die er uit klapte, was op dat moment ingeschakeld maar er waren geen verbuikers actief. Het is een verlichtings groep de lampen waren uit, alle machines hebben een eigen groep, dit speelt al een tijdje dat deze machine dit doet.ook na het verplaatsen van deze machine en met een nieuwe kabel doet deze het nog steeds zo. De machine heeft verder geen Nul draad aan sluiting
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door benkr »

Even heel kort door de bocht, dat kan niet, beslist niet, er moet ergens een verbruiker zijn die dat voor elkaar brengt, zo simpel is het.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 16 okt 2019 17:30 Even heel kort door de bocht, dat kan niet, beslist niet, er moet ergens een verbruiker zijn die dat voor elkaar brengt, zo simpel is het.
Ik heb ooit ergens wel eens een handje aluminium spanen uit een schakelaar gehaald. Werkelijk onvoorstelbaar hoe spaantjes overal kunnen komen.
(maar dat perslucht niet het geijkte schoonmaak medium is voor machines, is niet meer de regel)
Bij een van de eerste besturingen van Deckel zat 1 print horizontaal in de bedien console..... dat deden ze daarna nooit meer. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door HD13 »

@Paddo,

Al een isolatie test gedaan bij de trafo ?
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

HD13 schreef: 16 okt 2019 20:54 @Paddo,

Al een isolatie test gedaan bij de trafo ?
Nee op dit moment hebben we het vrij druk, als ik dat gedaan heb zal ik de resultaten hier schrijven
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

laatste weken hier niet mee bezig geweest, het rare is de bank heeft de afgelopen weken gewoon opgestart zonder stoppen knallen...wie het snapt mag het zeggen
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

Het probleem is gevonden, het is de trafo.de secundaire spoel slaat door rechtstreeks op nul en aarde met een megger, met normale weerstands meting is de trafo goed. We hebben alles verder uitgesloten en kwamen hier op uit, de trafo slaat alleen door met een piekspanning boven een bepaalde spanning, met megger op 500v en 1000v was het gelijk duidelijk.maandag wordt duidelijk of ik niks gemist heb, dan is alles ontladen en starten we weer met een piek op.
We hebben de trafo omgewisseld met een trafo van onze andere hurco, deze trafo is lichter maar zwaar genoeg voor een test.

Mocht iemand op dit forum een elektrisch schema hebben van deze machine en die willen delen met mij zou dat zeer gewaardeerd worden, vanuit hurco looo je tegen een muur omhoog als je dit vraagt namelijk.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door HD13 »

Heb je de secundaire zijde wel losgekoppeld voordat je de isolatiemeting uitvoerde ?
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

Alle draden waren afgekoppeld
paddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2019 17:18

Re: Hurco vmx 24t

Bericht door paddo »

Even een kleine update, trafo is onder last getest, en bleek wel goed te zijn, de megger meting was niet goed gedaan .

Het netfilter bleek de boosdoener, deze had andere meetwaardes dan fabrieks opgegeven waardes.

Het netfilter is vervangen door een zwaarder type en werkt nu al een tijd probleem loos.

Na wat zoekwerk heb ik de schema's van deze machine gevonden, deze geven heel wat duidelijkheid wat er allemaal geschakeld word bij het opstarten,en dat is als de computer uitgeschakeld blijft niet veel.


Ik wil iedereen die mee heeft gedacht bedanken voor de hulp.
Plaats reactie