Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door Dieselloco »

Hallo allen,

Wellicht onnozele vraag, maar al grasduinend op Youtube kwam ik het volgende filmpje tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=617ot9A2FZo

Hier loopt de x-as bijna vanzelf. Mijn machine gaat echt veel zwaarder alleen al over de geleidestangen, dus zonder trapeziumspindels gemonteerd. Die kan ik echt niet een zetje geven met mijn vinger om te bewegen.

Zit hier niet teveel spelling op? Of hoort het echt zo te zijn. De bouw lijkt een beetje op mijn High-Z.

Groet,
Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door chimaerion »

Hangt allemaal af van de voorspanning.
Mits twee identieke systemen perfect uitgelijnd gebouwd zijn zal degene met een grotere voorspanning stroever lopen dan de andere.
Voorspanning bepaalt ook de speling.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door serum »

Bij dat filmpje hoor je de moer rammelen. Niet best hoor, die zal zo >0,05 backlash hebben.

Inderdaad, zoals chimaeron aangeeft, sterk afhankelijk van de voorspanning.
Het moet vooral niet vervelend lopen, zoals bijv. bij een te strak aangedraaid lager.

Zorg dat de geleiders parallel liggen aan elkaar. Bij een machine met zwaluwstaarten stel ik hem zo af dat ik nog 0,01mm speling meet l/r op x/y. Meetproces is wat lastig uit te leggen, maar helemaal opsluiten van een zwaluwstaart wil je niet.
Bij kogelomloopspindels kan je gaan spelen met voorspanning. en dat is alsnog minimaal. Ik gebruik nu KO's met P1 op mijn machine en die lopen eigenlijk nauwelijks zwaarder dan de P0 uitvoeringen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door audiomanics »

serum schreef: 29 aug 2019 19:52 zoals bijv. bij een te strak aangedraaid lager.
Zeg je goed... wordt nog wel eens laconiek over gedaan, maar kan je zomaar een paar meter per minuut schelen.. Net als stroef lopende bussen in de keerringen van een vasteind-lager bijvoorbeeld of lagers die te strak om de assen heen zitten of te krap in hun behuizing geperst zijn..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door Markus »

Zo te zien gebruikt deze man enkele bronzen moeren en vermoedelijk glijlagers, daarmee is het moeilijk voorspanning maken en van sommige glijlagers is de tolerantie niet geweldig (te los). De lagering van de Trapezium spindels lijkt ook niet voorgespannen.

Gebruik je kogellagers zoals bijvoorbeeld (ik denk dat dit 12mm staal assen zijn) de KH12 dan kun je wel voorspannen door ze in een iets te klein gat te persen,. Doe je dit niet en is niets gevet is dan loopt alles wel zo soepel als in het filmpje mits natuurlijk beide assen erg parallel lopen.

Maar er hoort wel degelijk vet op en voorspannen moet ook, tevens zou ik altijd bij KH lagers gebruiken met afdichtingsring (geeft wrijving) zodat ze schoon blijven van binnen. Daarmee gaat het nooit zo soepel lopen als in de video.

Overigens hebben de meeste China kogelomloop spindels vergelijkbare omkeerspeling als goede trapezium spindels en moeren en de nauwkeurigheid van de goedkope Chinese kogelomloop spindels is vaak C7 wat een toegelaten afwijking van ±5 honderdste mm geeft over 300mm afgelegde weg.

Greezt,

Markus
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door Dieselloco »

OK, dank voor reacties. Wat bedoelen jullie precies met de voorspanning. VOor zover ik kan zien zou ik niet weten hoe in stellen op de glijassen. Wel zijn de lagers van de spindels uitgeshimd
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door Markus »

Voorspanning hangt van de toepassing af wat het precies betekend, maar bij ronde staalassen betekend het dat de kogellagers drukken op de as. Als die as niet gehard is dan worden er na wat gebruik sporen in het staal gedrukt.

Mijn aller aller eerste machine (2004) die ik gebouwd heb was een cnc printplaat freesje en daar was ik wel zo slim om voor te spannen maar niet zo slim om geharde staalassen te gebruiken, al vrij snel had ik sporen op de staalassen.

Bij een kogelomloopspindels maken ze voorspanning door iets te grote kogeltjes in de moer te krijgen, dat kan je doen door de moer te verhitten en de kogeltjes en spindle sterk te koelen.
Bij normale temperaturen drukken dan de geharde kogels op de geharde spindel.

Maar je kunt ook 2 moeren op een spindle gebruiken en die naar elkaar toe trekken of van elkaar af drukken zo verdwijnt omkeer speling maar gaat het loopt wel wat stroever.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 30 aug 2019 12:26 Voorspanning hangt van de toepassing af wat het precies beteken
Bij een kogelomloopspindels maken ze voorspanning door iets te grote kogeltjes in de moer te krijgen, dat kan je doen door de moer te verhitten en de kogeltjes en spindle sterk te koelen.
Bij normale temperaturen drukken dan de geharde kogels op de geharde spindel.
Dat lijkt me een compleet verkeerde oplossing, de voorspanning zit dan zuiver radiaal, dat betekend dat de axiale kracht ontbonden naar de radiale richting een extreem hoge belasting te weeg brengen. Ik zou zulke moeren nooit toepassen.
Maar je kunt ook 2 moeren op een spindle gebruiken en die naar elkaar toe trekken of van elkaar af drukken zo verdwijnt omkeer speling maar gaat het loopt wel wat stroever.
En dan heb je het principe van hoekcontactlagers, en die zijn wel bedoeld om hogere axiale krachten op te nemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door Markus »

Dat lijkt me een compleet verkeerde oplossing
Hoe en waarom weet ik niet precies, ik weet alleen dat het een van de toegepaste methoden is

19039

Dit zijn de voor en nadelen volgens Thomson Linear
4-Point Contact
Preloading a nut using 4-point contact is accomplished by assembling the ball nut with oversized balls. This results in:
Balls take loads in both directions.
Smaller nut. (same load capacity as non-preloaded nut)
Less efficient as there is skidding on the non-loaded side of the ball.
The preload tends to not last as long due to wear from the ball skidding.
Can only be done on smooth running screws (higher precision).
Nuts are not interchangeable as ball size is precisely selected at time of assembly.
Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door serum »

Hugo; je vergeet dat de geometrie van de KO en van de moer zo is dat er op de buitenste diamater radiaal juist geen contact is. Ze zijn dus gemaakt voor axiale belasting of je nou oversized kogeltjes gebruikt of niet. Wellicht zijn er KO's die bedoeld zijn voor radiale krachten, maar ik ken ze niet. (er bestaat zoveel dat ik niet ken)
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door Dieselloco »

Ah, voorspanning zit dus alleen op de spindels, trapezium of kogelomloop?
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door serum »

Nee, lineaire geleiders kunnen ook voorspanning hebben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, jullie hebben me overtuigd, ik ging er onwillekeurig van uit dat het ook een sfere was. Was een beetje te kort door de bocht.
Enige nadeel is dan nog dat je misschien lastig aan kogeltjes kunt komen, maar die moet je ook niet kwijtraken.
Eigenlijk hetzelfde idee als een draadlager, alleen het contactvlak is bij een KO moer gunstiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe soepel dient een machine over de assen te lopen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 30 aug 2019 14:39 Nee, lineaire geleiders kunnen ook voorspanning hebben.
En blok geleiding ook.
Voorspanning is eigenlijk niets anders dan negatieve speling, door de vering van het materiaal zit het net niet vast genoeg om bewogen te kunnen worden.
Maar niet alleen bij geleidingen gebruik je voorspanning, als je een bout aandraait zet je die in principe ook op voorspanning, om de contactdruk van de onderdelen groot genoeg te maken dat de boel vast zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie