Trapeziummoer draaien uit Delrin

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door Dieselloco »

Beste allen,

Graag jullie advies en reactie op een paar vraagjes.

Helaas liep mijn freesmachine (High-Z S-400) niet meer top (ovale cirkels) na 10 jaar regelmatig gebruik. Te veel backlash en afwijking onderling tussen beide x-assen.

Ik wil daarom de Delrin trapziummoeren (TR12x3, d 26 mm) van de x-as vervangen door zelf nieuwe te draaien en te tappen uit Delrin. In het forum heb ik wat berichten gelezen van leden die zelfs jaarlijks die moeren vervangen. Ik wil daarvoor een tap aanschaffen, maar de kosten daarvoor lopen nogal uiteen: van 20 EUR (China) tot 300 EUR (van merk). Wat is jullie ervaring bij een gewone Chinese tap van HSS? En waar zijn deze het beste te koop?

Verder is er nog de optie om bronzen moeren te gebruiken, maar volgens mij is Delrin beter om backlash zo veel mogelijk te beperken. Er zitten sowieso standaard Delrin moeren in. Eventueel vervangen door kogelomloop is een optie, maar vooralsnog wil ik even parkeren. Ben er nog niet precies uit wat in de T-versie van High-Z machines (deze zijn voorzien van kogelomloop) voor onderdelen is gebruikt als kogelomloop. Heb al een e-mail gestuurd naar Nederlandse leverancier, maar die stelde doodleuk voor om maar een hele nieuwe machine te kopen :lol: .

Laatste vraag. Worden koppelingen (tussen trapeziumdraad en steppenmotors) geborgd met Loctite of zo? Ik krijg de inbusstelschroefjes echt niet los. Heb er al een dolgedraaid :cry: .

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,
Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door assink »

Bespaar je de moeite zou ik zeggen:
https://hfbshop.de/product_info.php?inf ... echts.html
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door audiomanics »

Dieselloco schreef: 27 aug 2019 12:27 Laatste vraag. Worden koppelingen (tussen trapeziumdraad en steppenmotors) geborgd met Loctite of zo? Ik krijg de inbusstelschroefjes echt niet los. Heb er al een dolgedraaid :cry: .
Vaak zie je dat door het gebruik van verschillende materialen (messing en staal waarschijnlijk) de schroefjes gewoon vastroesten.. Als er Loctite gebruikt is kan je het even goed opwarmen met een klein gasvlammetje.. Loctite (en zelfs superlijm) wordt dan weer "vloeibaar"
Anders zit er niet veel anders op dan uitboren van het schroefje en wel met een maat die niet groter is dan de kernmaat van dat schroefdraad (bij M4 is dat bijv 3,1-3,2mm.. vuistregel is 0,8 x de Mx maat) mits je door het hart van dat schroefje kan boren, anders beschadig je natuurlijk het schroefdraad van de bus.
Als uiterste redmiddel kan je de hele bus in de lengte, aan beide kanten, juist doorslijpen en vervangen.. Dergelijke bussen zijn eenvoudig te vinden op eBay/Aliexpres/etc, of te maken door iemand met een draaibank en een kolomboor (en een tapsetje..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door assink »

Of nog veel goedkoper:
https://www.rc-letmathe.de/Trapezgewind ... 3-POM-rund
Zou je er zelfs 2 aan elkaar kunnen maken met 2 boutjes om zo eventuele backlash in te kunnen stellen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door Kjelt »

Je kunt ook HighZ in Duitsland bellen en vragen om twee nieuwe moeren te kopen.
12 jaar geleden waren ze nog behoorlijk behulpzaam en vriendelijk voor service of onderdelen vragen.
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door Dieselloco »

Allen,

Dank voor de reacties zover. Ik had al wel gezocht maar meer in het Engels, maar de moeren in de linkjes zo snel zelf niet gevonden. Daar kan je ze inderdaad niet zelf voor maken. Kortom, bestellen dan maar.

Warmstoken, ga ik proberen.

Groet,
Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door spinningwheels »

Of gewoon in Nederland trapeziumdraad.nl
In theorie kan ik praktisch alles
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door Dieselloco »

Kjelt schreef: 27 aug 2019 13:14 Je kunt ook HighZ in Duitsland bellen en vragen om twee nieuwe moeren te kopen.
12 jaar geleden waren ze nog behoorlijk behulpzaam en vriendelijk voor service of onderdelen vragen.
Dat is CNC-step. Dan kom je uiteindelijk uit bij de Nederlandse importeur waar ik al contact mee heb gehad. Ik heb de machine in 2009 gekocht bij de toenmalige importeur (een eenmansbedrijf in Enschede), maar die is er mee gestopt omdat het te veel tijd kostte. Dat was erg jammer, want ik had uitstekende service gekregen van die man.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door Dieselloco »

spinningwheels schreef: 27 aug 2019 15:53 Of gewoon in Nederland trapeziumdraad.nl
Die heeft helaas alleen brons, staal en RVS, volgens hun website.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door DaBit »

En de bijkomende kosten zijn ook niet heel leuk voor slechts 2 moertjes, doch nog wel overkomelijk.

Ik zou zelf liever moeren uit kunststof hebben dan brons. Loopt toch mooier.
Voor een paar moertjes uit UHMWPE of POM werken die Chinese ebay/aliexpress tapjes overigens prima. Voordeel is dat je makkelijk een vers moertje kunt maken als er een versleten is.
Als je een stukje TR12x3 draad hebt liggen is er zelf een tapje van maken dat het prima doet voor die paar moertjes in kunststof ook goed te doen. Veel meer dan taps afdraaien/slijpen en er een gleuf in slijpen of frezen is het niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door Markus »

Die moeren zijn in allerlei vormen en maten te krijgen en kost meestal niet veel

Zelf gebruikte ik altijd moeren van brons , heb wel eens kunstof geprobeerd maar vond ze te veel plakken

https://www.dold-mechatronik.de/Trapezgewindemuttern

https://www.ebay.de/itm/Trapezgewindemu ... 3349925615

https://www.ebay.de/itm/Trapezgewindemu ... 1925331274

https://www.maedler.de/product/1643/304 ... kunststoff


Greezt,

Markus
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Trapeziummoer draaien uit Delrin

Bericht door Dieselloco »

DaBit schreef: 27 aug 2019 19:05 Als je een stukje TR12x3 draad hebt liggen is er zelf een tapje van maken dat het prima doet voor die paar moertjes in kunststof ook goed te doen. Veel meer dan taps afdraaien/slijpen en er een gleuf in slijpen of frezen is het niet.
Ik heb ze inmiddels al besteld, maar een keer zelf maken ga ik ook eens proberen, dank voor tip!
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Plaats reactie