Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 30 apr 2020 20:59
hugo stoutjesdijk schreef: 30 apr 2020 20:53 Arie kan het al jaren zonder. (zelfs titaan) :lol:
Volgens mij is die machine wel gehomed, hij doet dat alleen zonder homeschakelaars en parkeert de machine na het werk altijd op zijn Home-punt.
Of heb ik dat misschien verkeerd begrepen en weet zo’n machine altijd zelf waar hij is? Ook ik leer graag bijhoort Hugo
Nee, niet gehomed, hij gaat er van uit dat ie niet in de buurt van het mechanische einde komt. En dan zet ie de machine uit op een bekende positie. Als je hem dat weer aanzet weet je waar die staat en kun je dat direct intikken.
Als je eindschakelaars op de machine hebt, kun je rustig zo werken. De oude Deckels met dialog3/4 werkten vaak zo. Alleen als je dan de machine uitzet, weet je je werkstuknulpunt niet meer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 apr 2020 16:38 Als je de brug er niet bovenop zet, kun je toch zonder risico die 2 KO's met wagentjes homen?
En experimenteren hoe dat allemaal werkt.
Dat is wel een heel goed idee, had ik nog niet bij stil gestaan.
Ik wilde de brug heel losjes in elkaar schroeven zodat er extra veel flex in zat, maar helemaal geen brug kan natuurlijk ook, dan heb je maximale flex te pakken.
Ik denk dat dat de manier wordt om een en ander uit te proberen, alleen al leuk om het zo te doen, kan er ook niets kapot gaan.
Ik houd jullie op de hoogte, maar wel even geduld, dit is niet het enige waar ik mijn tijd mee rond kom.
Vanavond de boot van zoonlief weer vaarklaar gemaakt (accu's er in en de motor er achter gehangen), morgenavond die boot in het water en op zijn plekje leggen, dan is dat ook weer een afgerond dingetje, op naar het volgende.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Dat niet iedereen de machine laat homen had ik al vaker gelezen op dit forum.
Dus dat "inlezen" zit wel goed wat dit onderwerp betreft.

Ik heb maar kort een machientje gehad en daar deed ik altijd homen voor ik iets ging doen.
En ik zal dat straks ook blijven doen.
Is het verstandig dat ook te doen vóór je de boel uit zet ?
Homen uitzetten - aanzetten homen.

of is naar een parkeerstand voor het uitzetten genoeg, zoals ik hiervoor lees dus eigenlijk wel.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Gewoon voor het uitzetten de assen een paar cm voor het home punt zetten dan is het homen de volgende keer snel klaar.
Zou je evt in een macrootje kunnen doen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 01 mei 2020 00:13 Gewoon voor het uitzetten de assen een paar cm voor het home punt zetten dan is het homen de volgende keer snel klaar.
Zou je evt in een macrootje kunnen doen.
Of gewoon met G28 😉
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door serum »

Als het niet al te nauwkeurig komt een je g54 coördinaten staan vast voor je volgende werkstuk kan het zonder homen, ik had op mijn vorige machine in het begin geen honing sensoren. In eding zit een parkeerfunctie welke ik dankbaar gebruikte (idd op g28

Maar ideaal is het niet. Het is toch handiger als je er niet over na hoeft te denken en je gewoon moet homen. Daarnaast zijn homing sensoren nauwkeurig genoeg voor mij om het g54 x0y0z0 te hergebruiken na een herstart.

De boel loopt allemaal aardig licht met de ko's en lineaire geleiders. Als je er een tikje tegenaan geeft is het zo versprongen.

Ik snap persoonlijk de redenatie 'waarom zou je moeten homen' niet. Ik ben meer van team 'waarom zou je niet homen'.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 01 mei 2020 08:02 Als het niet al te nauwkeurig komt een je g54 coördinaten staan vast voor je volgende werkstuk kan het zonder homen, ik had op mijn vorige machine in het begin geen honing sensoren. In eding zit een parkeerfunctie welke ik dankbaar gebruikte (idd op g28
zolang er niet gehomed is, is die G54 'zwevend', maar wel werkbaar als je weet wat je doet
Maar ideaal is het niet. Het is toch handiger als je er niet over na hoeft te denken en je gewoon moet homen. Daarnaast zijn homing sensoren nauwkeurig genoeg voor mij om het g54 x0y0z0 te hergebruiken na een herstart.
dat is wel te hopen, anders zie ik het nut van homen ook niet zo, dan zet ik er liever limitswitchen op. :mrgreen:

Ik snap persoonlijk de redenatie 'waarom zou je moeten homen' niet. Ik ben meer van team 'waarom zou je niet homen'.
Dat is ook voortschrijdende technologie.
Op een conventionele freesbank, home je je DRO ook niet, wat theoretisch wel kan.
Op de eerste serie's Deckel CNC machine's hoefde je niet te homen, gewoon werkstuk nullen en frezen. Machine had dubbele limitswitches. 1e om vaart te minderen, 2e einde bereik. Ja wel sneu als je daar tijdens het frezen achter komt. Maar nog steeds geen noodzaak om te homen. (en als de aardlek een keer uitspringt en de boel staat uit, ja dan moet je je nulpunt opnieuw opzoeken)
Latere machines/besturingen gingen met soft-limits werken, dan moet je eigenlijk wel homen om de kans op schade bij einde bereik te voorkomen.
En een machine met gereedschapwisselaar kan natuurlijk niet zonder homen, anders gaat ie dat gereedschap echt niet op de juiste plek vinden.
Huidige machines hebben vaak semi absolute linialen, die hoeven maar een paar cm te bewegen om te weten waar ze zijn, door de extra markeringen die op de linialen zitten
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik heb me gisterenavond en vanmiddag nog even verdiept in de Novotech closed loop stepper motoren en drivers.
Ik ben mezelf aan het afvragen wat de beste instelling is voor het aantal steps / omw van de motoren.
De motoren hebben een 1000 line encoder, dus 4000 PPR dus meer steps / omw is echt onzin.
Ik ga de motoren d.m.v. tandwielen en tandriemen een factor 2 in snelheid verhogen, dit om wat beter in de koppel / toeren karakteristiek uit te komen.
Een resolutie van beter dan 0,01 mm vind ik volop goed genoeg, de hele machine zal nooit beter gaan worden.
De KO spindels zijn 5mm spoed typen, dat betekent dat 1000 steps / omw eigenlijk al goed is, 1000 steps geeft 5 x 2 = 10 mm verplaatsing, dat is dus precies 0,01 mm per step. Als ik dan nog net ietsje beter ga zitten kom ik uit op 1600 of 2000 steps / omw.
Voorlopig kies ik nu dus maar voor 2000 steps / omw. omdat 2000 makkelijker rekent dan 1600 steps / omw. maar is verder ook goed, de drivers kunnen beide.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

ik had ze zelf gewoon op 4000 staan dat is ook de resolutie van de encoder.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

@ ruudderooy --> de grote motoren stonden op 4000 steps / omw en de kleine motor stond op 1600 step / omw.

Maakt verder ook niet meer uit, ik heb ze allemaal op 2000 steps / omw gezet.

Toen ik ging proberen om de KO spindels in hun lagerblokken te plaatsen kwam ik er achter dat er toch wat tolerantie problemen in het geheel zitten, ik krijg de spindels er alleen onder flinke spanning in en kan het ook niet stellen. Dat moet dus anders, ik ben weer opnieuw aan het fruebelen in Inventor om het instelbaar te maken zonder al te veel te moeten gaan wijzigen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

al uit "gefruebelt" ?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ja, ik hoop vandaag wat blokjes op maat te zagen, dan nog wat gaten er in en ik kan weer verder met het feest.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Na nog wat tegenslagen en dingen verkeerd gemonteerd te hebben waardoor de riemlengte niet klopte gisteren eindelijk de Y-as compleet opgebouwd en bewegend.
Nu vond ik de KO moeren redelijk droog lopen en ben ik een hele tijd bezig geweest om daar wat vet in te pompen met de vetpomp maar dat wilde voor geen meter lukken.
Na een tijdje aanmodderen kreeg ik het voor elkaar om wat vet tussen de schraapring en het huis uitgeperst te krijgen, maar ik heb heel sterk het idee dat het vet niet komt waar het zou moeten komen, de moeren blijven echt heel droog en losjes lopen, als er echt vet in zou komen dan merk je dat denk ik toch meteen aan het veel zwaarder / gedempter lopen. Nu zou het kunnen dat mijn vet te dik is, maar daar geloof ik toch niet zo veel van.

Heeft iemand met smeer ervaring van deze dingen misschien een hint?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Als ik dit zo zie staat er flink wat druk op voor het er uit komt.
https://www.youtube.com/watch?v=D3u_N8-cz5Y
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie