Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Ben, gelukkig heb je de fouten er uit weten te halen. Dat is al best een prestatie en compliment waard.
Denk ook Nog even aan het verhaal tandem homing waar ik het laatst over had. Ik Denk namelijk niet dat Pokey bepaalt wat de software Mach3 moet down.
Nog bedankt voor het zagen en de afwerking van mijn plankje. Geert-Jan heeft we wat moois van gemaakt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Dat tandem homen kan ik nergens instellen, ik kon het tenminste niet vinden, vandaar dat ik de vraag bij Pokeys gesteld heb, en daar kreeg ik als antwoord dat dat tandem homen standaard is als je een slave as instelt. Ik vind het ook heel eng om het gewoon op een goed werkende machine uit te proberen, voor je het weet heb je schade gemaakt. Ik ga het in ieder geval op een heeeeel lage snelheid uitproberen, en dan met de noodstop in de hand.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Grafjan »

Dat tandem homen zou ik ook ooit wel willen, maar eerst eens kijken wat de bevindingen van andere zijn😁
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Nadeel van tandemhoming vind ik dat als je in alarm schiet of e-stop krijgt je opnieuw moet homen.
Maar dat is eigenlijk inherent aan twee motoren die op de dezelfde asrichting zitten of je moet de machine perfect bouwen, dat is natuurlijk het mooiste.
Aangezien na een alarm/e-stop de spanning van de motoren afgaat en je brug weer terug springt en een heel klein beetje scheef staat kun je dan ook niet zo maar met (G0) volle vaart weer in de buurt van de homing positie manouvreren maar moet je weer rustig die kant op sukkelen. Eigenlijk zou je probleem willen oplossen en weer verder gaan maar goed dat vind ik dan ook het enigste nadeel.

Wat ik nog als oplossing zou kunnen verzinnen is dat je een mogelijkheid hebt om nadat de spanning er weer op staat de geprogrammeerde delta tussen X1 en X2 (ofA) weer te herstellen, dan staat de brug weer redelijk recht en zou je wel weer met volle snelheid richting de homing positie kunnen manouvreren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door serum »

Na een estop of alarm moet je altijd homen. De positie van de as is dan niet meer bekend, tenzij je absolute encoders gebruikt.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Als dat tandem homing z'n dingtje is waarvan we niet zeker weten hoe en of het werkt dan zit Dr Nils ander op om een proefje te doen. Ik heb nog wel twee tr8 spindeljes en NEMA 17 motortjes. Ik ga in de avond uurtjes even wat tekenen wat op de 3D printer kan. Ideetje zal ik posten want iets van meetklokjes heb ik niet en om het te meten.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Bjornski1976 schreef: 30 apr 2020 16:00 Als dat tandem homing z'n dingtje is waarvan we niet zeker weten hoe en of het werkt dan zit Dr Nils ander op om een proefje te doen. Ik heb nog wel twee tr8 spindeljes en NEMA 17 motortjes. Ik ga in de avond uurtjes even wat tekenen wat op de 3D printer kan. Ideetje zal ik posten want iets van meetklokjes heb ik niet en om het te meten.
Nee joh, hoeft niet, ik ga Portje zijn machine opbouwen zodat de Y-as kan bewegen en dan ga ik op tergend langzame snelheid een en ander uitproberen met de noodstop in de hand, als het fout gaat heb ik dan tijd genoeg om te reageren.
Moet ik wel eerst de machine nog wat verder afbouwen en vooral de tandwielen van passende gaten voorzien, ik denk dat ik met een week of 2 wel zo ver ben.
Dan kan ik ook binnen de flex van de brug de zaak bewust scheef zetten en zien wat er gebeurd, de proximity switches komen op plaatjes die ik met glijmoeren kan verstellen, dus makkelijk te justeren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je de brug er niet bovenop zet, kun je toch zonder risico die 2 KO's met wagentjes homen?
En experimenteren hoe dat allemaal werkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Spannend allemaal.

Maar is het sowieso niet beter om altijd te homen voor je begint ?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Portje schreef: 30 apr 2020 17:25 Maar is het sowieso niet beter om altijd te homen voor je begint ?
Ik denk dat je zelfs MOET homen voor je begint.... zou me een beetje inlezen voor je kan gaan frezen straks!
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Geldof »

Wanneer is die frees af ? is er al een eind in zicht?
Click buy play
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Gezien de vorderingen aan de portaalfrees vind ik het al knap dat je zover bent.
Gezien wat je allemaal doet voor anderen tussen door schiet het lekker op daar .
Tja homen van je machine voor je gaat beginnen lijkt mij ook nodig .
De machine moet toch weten waar het zich begeeft.
Ziet er allemaal gied uit benkr 👍
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 30 apr 2020 18:17
Portje schreef: 30 apr 2020 17:25 Maar is het sowieso niet beter om altijd te homen voor je begint ?
Ik denk dat je zelfs MOET homen voor je begint.... zou me een beetje inlezen voor je kan gaan frezen straks!
Arie kan het al jaren zonder. (zelfs titaan) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 apr 2020 20:53 Arie kan het al jaren zonder. (zelfs titaan) :lol:
Volgens mij is die machine wel gehomed, hij doet dat alleen zonder homeschakelaars en parkeert de machine na het werk altijd op zijn Home-punt.
Of heb ik dat misschien verkeerd begrepen en weet zo’n machine altijd zelf waar hij is? Ook ik leer graag bijhoort Hugo
Plaats reactie