Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Het klinkt allemaal niet echt stabiel Ben, als ik eerlijk moet zijn dan ben ik toch blij dat ik voor Eding heb gekozen destijds.
Voordeel dat de hardware en de software uit 1 huis komen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 24 sep 2020 18:35 Het klinkt allemaal niet echt stabiel Ben, als ik eerlijk moet zijn dan ben ik toch blij dat ik voor Eding heb gekozen destijds.
Ja, en ik weet ook weer gelijk waarom ik van dat gekloot met die pc's afwilde.... jeetje, wat een getob is dit Ben....
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik blijf er van overtuigd dat het toevallige samenloop van omstandigheden is, zo heeft een echt legale Mach3 licentie echt wel een flinke verbetering gegeven, ik denk dat het op dit moment meer ligt aan van alles wat ik heb geprobeerd en heb veranderd dan aan een slecht Pokeys ontwerp, ik blijf in Pokeys geloven.
Bedenk dat ik meerdere machines ken waar het allemaal wel goed werkt.
Maar er blijven vreemde dingen over die ik niet kan verklaren, of die nu aal Pokeys liggen of aan Mach3? Ik kies dan voor Mach3 als probleem veroorzaker.
En ikzelf ben natuurlijk ook een hele grote probleem veroorzaker, software en mijn persoontje gaan nu eenmaal niet samen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 24 sep 2020 18:52
Kjelt schreef: 24 sep 2020 18:35 Het klinkt allemaal niet echt stabiel Ben, als ik eerlijk moet zijn dan ben ik toch blij dat ik voor Eding heb gekozen destijds.
Ja, en ik weet ook weer gelijk waarom ik van dat gekloot met die pc's afwilde.... jeetje, wat een getob is dit Ben....
Ja, het is en blijft tobben, maar ik ga het niet uit de weg, zo ben ik dan weer wel, ik zal en moet er uit komen, eerder stop ik niet.

En.... het alternatief, achter de geraniums gaan zitten en alvast een plekje voor Andre vrij houden? Ik dacht het niet.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door xander janssen »

benkr schreef: 24 sep 2020 18:22 met de nood - uit geactiveerd werkte het helemaal goed
:roll:
Bij mijn machines (commercieel en zelfbouw) werkt er bij een geactiveerde nood-uit helemaal niets meer. Klap op de knop en alles gaat uit, veelal dmv afschakelen 220v voedingskabel. Alleen pc en monitor blijven aan omdat die zo'n lompe afschakeling niet waarderen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 24 sep 2020 18:59 En.... het alternatief, achter de geraniums gaan zitten en alvast een plekje voor Andre vrij houden? Ik dacht het niet.
Ach.... bloemen houden van mensen Ben 🤪
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

xander janssen schreef: 24 sep 2020 19:03
benkr schreef: 24 sep 2020 18:22 met de nood - uit geactiveerd werkte het helemaal goed
:roll:
Bij mijn machines (commercieel en zelfbouw) werkt er bij een geactiveerde nood-uit helemaal niets meer. Klap op de knop en alles gaat uit, veelal dmv afschakelen 220v voedingskabel. Alleen pc en monitor blijven aan omdat die zo'n lompe afschakeling niet waarderen.
Mijn voordeel is dat het nog geen compleet opgebouwde machine is, ik kan, zeker omdat het mijn eigen ontwerp is, nu nog van alles laten gebeuren (of juist niet) om voor mij het leven makkelijker te maken, zo ook met dat nood-uit signaal, één vinkje en het staat uit, of het werkt geïnverteerd. Op die manier kan ik nu heel makkelijk foutzoeken.
Natuurlijk gaat de machine straks zo niet de deur uit, dan schakelt echt wel alles af als er op de nood-uit knop gedrukt wordt.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door chimaerion »

Ben, waarom gebruik je niet eens een keertje Edingcnc?
Ik heb zelf geen ervaring met Mach3, maar ik hoor er alleen bijna horrorverhalen over, zowel in UK, USA en hier EU.
En goed, het kan best zijn dat er machines zijn die er probleemloos op draaien, maar toch ,het percentage negatieve reviews is veel hoger dan normaal.

Ik zou zeggen geef Edingcnc een kans, het is ook niet perfect maar heel veel dingen wijzen zichzelf wel uit en er zijn zeker verbeteringen te doen. Maar hoe meer mensen Edingcnc gebruiken, hoe groter de gebruikersgemeenschap en hoe sneller en hoe meer verbeteringen er gedaan kunnen worden.
En daarbij je steunt de lokale "economie".
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Nee, dat gaat dus niet gebeuren, ik heb nu total 4 Pokeys kaartjes in huis, eentje in mijn BF25, eentje straks voor het draaibankje, eentje in Portje zijnj machine en eentje om achter mijn bureau mee te experimenteren. De BF25 werkt al jaren redelijk probleemloos, ik ben er best wel tevreden mee.
En dat het allemaal niet vlekkeloos aan de gang komt is voor een deel de uitdaging, voor een deel ook mijn algemene probleem met software, wij haten elkaar.
Bovendien vind ik 400 Euro voor 1 item redelijk boven mijn budget, ik heb nog zo veel plannen die ook allemaal budget vragen, kwestie van prio's.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag toch weer bezig geweest met het PWM gebeuren van het Pokeys kaartje.
Het werkt nu probleemloos, dus de volgende stap was de VFD er aan knopen.
Toen bleek dat de VFD regelde tussen 0 en 5V ipv 0 tot 10V.
Daarom dus de PWM aangepast naar 0 - 5V uit, toen bleek dat de VFD niet lineair reageerde op wat Mach3 stuurde.
Toen met een losse voeding de rpm vs. spanning opgemeten, dit leek verre van lineair, maar na het in een grafiek te hebben gezet bleek het toch een kaarsrechte lijn te zijn, allee het beginpunt van 8000 rpm van de VFD gooit nu roet in het eten, oV is voor de VFD 8000 rpm, voor Mach3 echter is 0V ook 0 rpm.
Ik moet dus ergens een offset in gaan bouwen, of de VFD vanaf 0 rpm laten regelen en het aan de gebruiker te laten om niet beneden de 8000 rpm te gaan werken.
Ik ga eerst nog eens in de Pokeys en Mach3 documentatie sneffelen om te kijken of ik geen offset mee kan geven.
Wordt vervolgt.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik heb deze vraag aan de Pokeys mensen gesteld en krijg het volgende antwoord:

You can also use Mach3 brains to remap the requested spindle speed DRO value to a custom DRO and use that in the PoKeys plugin settings.

Nu heb ik echt geen idee hoe ik dat aan moet gaan pakken, is er misschien iemand die mij daar mee op weg kan helpen?
De DRO variable in Mach3 is DRO 817, die zou dus door moeten worden gegeven als de actuele waarde - 8000 denk ik, geen idee of het dan zal werken, maar dat lijkt me de eerste stap. De gemodificeerde DRO817 kan dan b.v. DRO 500 gaan heten, ik kan volgens mij elke waarde kiezen.
Het zou kunnen dat die waarde niet negatief mag worden, dan moet daar dus nog wat goochelwerk bij wat de waarde op 0 houdt zo lang de stuurwaarde kleiner is dan 8000.

Help, help, help.
Ik zag een tijdje geleden dat er iemand iets met brains had gedaan, vandaar de vraag hier.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Het lijkt er op dat het met een brain niet lukt, maar dat je macropump moet hebben (maken)
Dat is eigenlijk een VB progje.

Nu wederom de vraag wie mij hier mee kan helpen.

Probleemomschrijving:
DRO 817 is de spindelsnelheid, die begint standaard bij 0 rpm, dat moet 8000 rpm worden, dus zo lang DRO 817 kleiner is dan 8000 is de uitgang 0
De max. spindelsnelheid is 24000, dat mag van mij 16000 worden. ( ik zorg wel dat bij de waarde 16000 de spindel weer 24000 rpm gaat lopen, kwestie van aan een potmetertje draaien) Dat betekent dat er vanaf 8000 rpm altijd 8000 vanaf getrokken moet worden.
De gecorrigeerde waarden moeten dan naar DRO 500 geschreven worden, die loopt dan van 0 tot 16000, die waarden gaan dan naar het Pokey57CNC kaartje die er PWM 0 - 5V van maakt wat dan naar de VFD gaat om het spindeltoerental te regelen.

Voor zo ver ik het begrijp is de DRO waarde een gewone 16 bits integer.

Wie helpt mij hier mee op weg?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Is er nu echt niemand die mij even op weg wil helpen?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Ik zou je graag willen helpen maar heb hier de ballen verstand van.

Het lijkt me een instelling van de VFD die je wilt aanpassen toch zodat bij 0V ook de rpm's 0 zijn.
Dus als het signaal wegvalt door een noostop alles uit heeft je vfd nog steeds een setpoint van 8krpm?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie