Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door HD13 »

Goed bezig 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 21 sep 2020 17:42 En dan denk ik altijd aan een uitspraak van DaBit: "als je hem niet te vreten geeft dan presteert hij ook niet"
Ere wie ere toekomt: dat is een uitspraak van Arie Kabaalstra: 'Frezen zijn net babies, als je ze niet te vreten geeft gaan ze janken'

Ik gaf destijds mijn watergekoelde Chinese spindel trouwens fors stroom bij lage toeren. 95% daarvan is magnetiseringsstroom bij die lage toerentallen; die krijg je terug als de polariteit omkeert, minus de resistieve verliezen. Zolang de koeling het bol kan werken is er niks fundamenteel verkeerds aan 10A motorstroom bij 500rpm.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Tolp2 »

Ten aanzien van 0-10 V heb ik ook nog al zitten aan te klooien met dat boardje. Ik weet niet welk probleem je tegenaan bent gelopen, maar de 0-10 Volt PWM is absoluut niet lineair helaas.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Met jouw bordje werkt het gewoon goed, zelfs redelijk lineair, met Portje zijn bordje komt er gewoon helemaal niets uit.
Met een wat oudere DLL wel maar dan niet met de slider regelbaar, en direct vanuit Pokeys probleemloos in alle gevallen.

Ik ben nu van plan om de Pokeys XML en de configuratie file van Pokeys over te zetten van het ene kaartje naar het andere en dan te zien of dat wat brengt.
Het zou ook nog aan de Mach3 versie kunnen liggen, of, en dat bedenk ik nu net toen ik dit bericht zat te typen, aan de licentiefile, die van Portje is zo'n Chinese die je bij vrijwel elk Chinees kaartje gratis bij krijgt en die mij al eerder een probleem gaf, toen ook met de VFD maar dan via de RS485 interface.
Morgen eerste die licentiefile eens omwisselen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Tolp2 schreef: 22 sep 2020 10:13 Ten aanzien van 0-10 V heb ik ook nog al zitten aan te klooien met dat boardje. Ik weet niet welk probleem je tegenaan bent gelopen, maar de 0-10 Volt PWM is absoluut niet lineair helaas.
Ik heb het zojuist nog even na zitten meten, als je de vermenigvuldigingsfactor goed instelt is de PWM aardig lineair, zit zeker op alle punten binnen de 0,1 Volt.

Ook de licentiefile lijkt geen verschil te maken, maar dat wil ik eerst op Portje zijn machine proberen.
Ik heb ook vanuit Pokeys de settings voor de PWM en pulse engine ge-exporteerd, die kan ik dan ook weer daar importeren.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 22 sep 2020 09:00
benkr schreef: 21 sep 2020 17:42 En dan denk ik altijd aan een uitspraak van DaBit: "als je hem niet te vreten geeft dan presteert hij ook niet"
Ere wie ere toekomt: dat is een uitspraak van Arie Kabaalstra: 'Frezen zijn net babies, als je ze niet te vreten geeft gaan ze janken'

Ik gaf destijds mijn watergekoelde Chinese spindel trouwens fors stroom bij lage toeren. 95% daarvan is magnetiseringsstroom bij die lage toerentallen; die krijg je terug als de polariteit omkeert, minus de resistieve verliezen. Zolang de koeling het bol kan werken is er niks fundamenteel verkeerds aan 10A motorstroom bij 500rpm.
Ik heb nu een stroompje ingesteld wat de motor, een luchtgekoelde 2,2kW versie bij 8000 rpm goed handwarm laat worden, meer stroom zou wenselijk zijn, meer temperatuur, zelfs al onbelast, denk ik niet, vandaar de gemaakte keuze.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door DaBit »

Bij 8000rpm zou het aandeel magnetiseringsstroom tov het koppelgenererend deel toch niet zo gek groot hoeven te zijn lijkt me?
Aan de andere kant: zo'n motor is koper, ijzer en een beetje aluminium. Temperatuur laag genoeg is temperatuur laag genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 22 sep 2020 23:10 Ik heb het zojuist nog even na zitten meten, als je de vermenigvuldigingsfactor goed instelt is de PWM aardig lineair, zit zeker op alle punten binnen de 0,1 Volt.
Wat heeft een vermenigvuldigingsfactor met lineair te maken ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 sep 2020 08:51
benkr schreef: 22 sep 2020 23:10 Ik heb het zojuist nog even na zitten meten, als je de vermenigvuldigingsfactor goed instelt is de PWM aardig lineair, zit zeker op alle punten binnen de 0,1 Volt.
Wat heeft een vermenigvuldigingsfactor met lineair te maken ?
Je stelt in op procenten.
10 Volt komt overeen met 24000 rpm bij 100%.
10 / 24000 x 100% = 0,042 zo ongeveer echter bij het andere kaartje kwam ik uit op 0,021, geen idee waarom.
Als die waarde klopt dan is 24000 rpm ook zo ongeveer 100% en is het goed lineair , dat bedoel ik met de vermenigvuldigingsfactor.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Hugo,
Ben bedoeld dus het hellingsgetal a van de eerste graads lineaire vergelijking y=ax+b
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, maar als het met een andere factor op 21000 toeren uitkomt kan het nog steeds lineair zijn.
Als je de verkeerde stes/revolution opgeeft is je machine niet aan de maat, maar de afwijking is wel lineair.
Als je 50% doet en het toerental is niet de helft van 100%, dan is het niet lineair. (de helft is in het midden van toeren bij 0% en 100%)
Het is ook niet zo spannend hoe je het noemt, alleen of het resultaat goed is. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 24 sep 2020 10:37 Hugo,
Ben bedoeld dus het hellingsgetal a van de eerste graads lineaire vergelijking y=ax+b
Ja, maar dat is altijd een rechte lijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Zo lees ik het ook, het is gewoon lineair bij Ben anders zou hij een opzoek tabel (lut) moeten maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Nee, als die lijn boven de 10V uit zou moeten komen lukt dat niet, dan klopt het dus niet meer, idem zo als het bij b.v. 7V al full scale is, ook dan klopt het niet.

Ik heb vandaag allerlei vreemde dingen gezien, maar op een gegeven moment werkte het.
Waarom? ....... geen idee, morgen maar weer verder kijken.
Ik had op een bepaald moment b.v. een hele rare interactie met de nood - uit schakelaar, met de nood - uit geactiveerd werkte het helemaal goed, met de nood - uit in de normale stand kwam er een heel onstabiele 7V uit die ook ver van lineair was, voor mij onverklaarbaar.

Het begint er op te lijken dat niet alleen Mach3 opnieuw moet opstarten na iets gewijzigd te hebben, maar dat ook Pokeys in bepaalde gevallen opnieuw moet opstarten om alle veranderingen door te voeren.
Plaats reactie