Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Kan Mach overweg met meerdere van die XHC-HB04 of afgeleiden dingen tegelijk?
Dat was het allereerste wat ik me afvroeg en daar heb ik nog steeds geen duidelijk antwoordt op.
Daarom ga ik het maar proberen, gelukkig komt het vast bedrade ding er op voordat die draadloze aan de orde komt, op dat moment is het niet meer mijn probleem, maar dat van Portje.

En uhhh.... ik geloof ondanks alles nog steeds dat dat Pokey57CNC kaartje een topding is, welk systeem heeft geen eigenaardigheden?
En als het op een ander los kaartje werkt, waarom dan niet op die in Portje zijn besturingskast?
Ook daar zal en moet het gewoon gaan werken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Tonybryden schreef: 15 sep 2020 18:47 Yep waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Altijd bij de les blijven en blijf met je handen bij een draaiende spindel weg.
Ik moet er niet aan denken dat ik eerst een hoop schakelaars knopjes etc moet inschakelen voor ik mijn machine in kan schakelen .
Zoals bij alle gereedschappen ,, blijf er met je koppie bij.
Je hebt maar een paar knoppies nodig maar afleiding ligt altijd op de loer.

Op de machines waar ik verleden aan werkte zaten rode en blauwe padestoel schakelaars.
Rood was emergency off, alles spanningsloos tot aan de inkomende voeding.
Blauw was motion stop. Die laatste stond ook in serie met de deurschakelaars van het betreffende compartiment en blokkeerde alle bewegingen.

Hardwired moest aan alle voorwaarden worden voldaan. Schakelaars, hulp contacten etc.. Alles zat op een klemmenstrook aangesloten en aan de andere zijde in serie doorverbonden. Ook stond over iedere verbinding een signalering zodat het duidelijk was welke voorwaarde nog niet actief was. Een hiervan was de reset / blokkering tegen wederinschakelen na spanningsuitval, die ook met een slot vergrendeld kon worden.

Alles fail safe, super simpel en doel treffend en geen knip te veel.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Uit ervaring weet ik dat mensen en beveiligingssystemen uitermate allergisch zijn voor elkaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag met de VFD bezig geweest, maar dat wilde niet lukken, waarschijnlijk omdat ik totaal niet begrijp waar ik mee bezig ben.
Hier de tabel met instellingen die van nut zouden moeten zijn:

21638

Nu denk ik dat P01 op 50Hz moet staan.
P02 staat bij een Huang VFD op 2,5 tot 20 of zo, hier is de default 110, maar elke waarde tussen 0 en 220 geeft precies hetzelfde resultaat, ik snap echt niet wat deze parameter zou moeten doen, normaal beinvloed je daar de V?F karakteristiek mee, maar hier??????
P03 idem, die zou je moeten kunnen instellen tussen 0 en 400, maar ik kom niet verder dan 0 - 46.
P04 zou instelbaar moeten zijn tussen 0 en 220, bij mij houdt het bij 0 - 10 op.

Dus nogmaals, ik heb geen enkel idee wat deze parameters doen of zouden moeten doen, ik snap er helemaal niets van.

Als iemand hints heeft, en dan wel zinnige, dan graag dus.

Voor de volledigheid, het gaat over een VFD model XSY-AT1
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Als de parameters qua instelwaarde niet overeenkomen met jouw tabel dan is de enigste zinnige opmerking die ik kan maken dat je niet de bijpassende handleiding/tabel te pakken hebt. En dus kun je niets zeggen over wat de parameters doen.
Ik zou dus de leverancier benaderen en om uitleg vragen.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door HD13 »

Ben,
Zoals ik het lees/zie.
P00-P05 zijn voor de instelling van je V/f curve.

P00 maximum spanning.
P01 maximum toerental in Hz.

P02 midden spanning.
P03 midden toerental in Hz.

P04 minimum spanning.
P05 minimum frequentie in Hz.

P06 maximum grens toerental in Hz.
P07 minimum grens toerental in Hz.

AUB wel opletten met de stroom, maar dat doe je meestal wel.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

HD13 schreef: 19 sep 2020 21:56 Ben,
Zoals ik het lees/zie.
P00-P05 zijn voor de instelling van je V/f curve.

P00 maximum spanning.
P01 maximum toerental in Hz.

P02 midden spanning.
P03 midden toerental in Hz.

P04 minimum spanning.
P05 minimum frequentie in Hz.

P06 maximum grens toerental in Hz.
P07 minimum grens toerental in Hz.

AUB wel opletten met de stroom, maar dat doe je meestal wel.
Ik snap er ook helemaal niets van, ik ga morgen als eerste de fabrieksinstellingen allemaal terugzetten.
Sommige Chinese sites geven voor een 400Hz spindelmotor de volgende wijzigingen op:

P01 = 400
P03 = 200
P06 = 400

Dat zouden de enige veranderingen moeten zijn om het goed te laten werken, ga ik dus morgen proberen.

Ik heb het venster van mijn nieuwe lampenbox al flink vervormd, de box was bedoeld om de lampen eigenlijk maar heel even te zien branden, maar nu hebben ze best wel een tijd gebrand bij het telkens nieuwe instellingen proberen zonder enig verschil.
Morgen de box maar openschroeven, dan kan het venster niet verder vervormen.
Maar goed, als ik die box niet had gehad dan had ik heel waarschijnlijk een gefrituurde motor gehad.

Die Huang VFD's zijn best een stuk duurder, maar ze hebben wel een duidelijk en correct manual.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door HD13 »

Lijkt nog te kloppen ook.
Zou ook overnieuw op default settings starten, vooral als je veel denkt te hebben veranderd.
Tip, V/F curve is lineair verband, rechte lijn.
Gewoon even een grafiekje teken geeft je neer inzicht dan alleen cijfertjes.
Ook als je straks voor de minimum toeren de spanning iets moet opkrikken, dan zul je zien dat de midden spanning ook iets omhoog moet.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Vandaag geen tijd gehad om met de VFD te spelen, staat nu voor morgen op het programma.

Nu even voor mijn begrip:

P00 220V P02 110V P04 0V Default instelling
P01 50Hz P03 25Hz P05 0Hz

P00 220V P02 110V P04 0V Volgens opgave Chinese website
P01 400Hz P03 200Hz P05 0Hz

P00 220V P02 137,5V P04 55V Wat ik denk voor een luchtgekoelde spindel als het voorgaande klopt
P01 400Hz P03 250Hz P05 100Hz

Dit zijn inderdaad rechte lijnen.
Ik ben benieuwd wat de factory reset gaat brengen, maar P03 en P04 wilden gisteren niet naar de nu gegeven waarden.

Ik heb P05 op 100Hz gezet omdat een luchtgekoelde spindelmotor niet langzamer dan 8000 rpm mag draaien.
Ik kan ook bij deze VFD geen current instelling vinden hoewel P75 en P76 iets over current roepen, alleen snap ik wederom niet wat.

21642
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door HD13 »

P00 220V P02 137,5V P04 55V Wat ik denk voor een luchtgekoelde spindel als het voorgaande klopt
P01 400Hz P03 250Hz P05 100Hz


Denk dat dit wel goed is.
P03 en P04, kan het zijn dat deze begrenst waren door P06 en P07 ?

P76 en P77, dacht eerst dat dit voor de schaling van een analoog uitgangssignaal was.
Maar die functie zit niet in de hardware, misschien wel als je de regelaar via een databus stuurt.
Of een beperking van de stroom in resp 11,3 en 95 %.

P78 lijkt me een stroom beperking en staat nu op 3000 mA of gewoon 3A.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

Hoi Ben,

Komt daar een water gekoelde spindel op?
als dat zo is kan je de instellingen over nemen van de regelaar die jij van mij hebt overgenomen die stond goed ingesteld.
het enige wat daar extra in stond was een offset in start spanning bij lage toeren zodat hij wat meer koppel onderin heeft is bij watergekoelde spindels geen probleem.
anders moet je hem meenemen naar de braband meeting kunnen we samen even kijken.

Gr Ruud
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

HD13 schreef: 21 sep 2020 06:59 P00 220V P02 137,5V P04 55V Wat ik denk voor een luchtgekoelde spindel als het voorgaande klopt
P01 400Hz P03 250Hz P05 100Hz


Denk dat dit wel goed is.
P03 en P04, kan het zijn dat deze begrenst waren door P06 en P07 ?

P76 en P77, dacht eerst dat dit voor de schaling van een analoog uitgangssignaal was.
Maar die functie zit niet in de hardware, misschien wel als je de regelaar via een databus stuurt.
Of een beperking van de stroom in resp 11,3 en 95 %.

P78 lijkt me een stroom beperking en staat nu op 3000 mA of gewoon 3A.
De regelaar heeft geen databus, jammer genoeg niet.
Hoe kom jij aan de P78, die kan ik niet vinden?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

ruudderooy schreef: 21 sep 2020 09:02 Hoi Ben,

Komt daar een water gekoelde spindel op?
als dat zo is kan je de instellingen over nemen van de regelaar die jij van mij hebt overgenomen die stond goed ingesteld.
het enige wat daar extra in stond was een offset in start spanning bij lage toeren zodat hij wat meer koppel onderin heeft is bij watergekoelde spindels geen probleem.
anders moet je hem meenemen naar de braband meeting kunnen we samen even kijken.

Gr Ruud
Ruud, het is geen Huang VFD, dus ik kan die instellingen zeker niet overnemen, zo'n Huang instellen likt wel, dat heb ik al meer gedaan.
En het is een luchtgekoelde VFD.
Als ik er niet uit kom dan neem ik het ding inderdaad wel mee zaterdag.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Vandaag de VFD helemaal aan de gang gekregen, als eerste een factory reset, toen bleek dat het ding toch een ander gedrag vertoonde, dus waarschijnlijk stond er toch een of andere variabele niet goed toen ik er mee begon.
Na een paar keer wat instellingen gewijzigd te hebben denk ik nu een acceptabele middenweg gevonden te hebben, ook onderin, niet al te veel stroom, want dan werd de motor te warm, maar toch wat meer dan de default waarde want dat was zo ongeveer niets.
En dan denk ik altijd aan een uitspraak van DaBit: "als je hem niet te vreten geeft dan presteert hij ook niet"

Voor het nageslacht, ik heb nu de volgende instellingen:

P00 = 220V
P01 = 400 Hz
P02 = 157,5 V
P03 = 266,5 V
P04 = 95 V
P05 = 133 Hz
P06 = 400 Hz
P07 = 133 Hz

De stroom tijdens het opstarten van 0 naar 8000 rpm is nu max. 500 mA en van 8000 tot 24000 rpm tussen de 100 en 200 mA onbelast.
Ik kan de spindel niet met de hand stoppen bij 8000 rpm.

Nu de 0 - 10V uitgang van Pokeys nog goed werkend krijgen, dat lukte vandaag nog even niet.
In eerste instantie daxht ik het gevonden te hebben, een DLL uit 2015 terwijl er eentje uit 2019 bestaat maar met die van 2015 deed hij het beter dan met die van 2019, terwijl een ander kaartje het wel gewoon goed doet.
Volgende stap is Mach3 compleet opnieuw installeren, ik heb echt geen idee waar ik dit moet gaan zoeken.

Heeft iemand een tooltje die de DRO variablen van Mach3 continu zichtbaar kan maken, het gaat hier om DRO 817, dat is het doorgeefluik tussen Mach3 en Pokeys.
Plaats reactie