Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Heb jij het er uit zien komen dan? Ik niet, net zoals bij de KO moer die ik hier heb niet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 23 mei 2020 18:18 Heeft iemand met smeer ervaring van deze dingen misschien een hint?
Bij de Isel KO moeren hoefde er niet heel veel in en het kwam er al vrij snel uit.
Wel heeft Kees (audiomanics) een kant met alutape afgeplakt anders zou het vet niet op de juiste plek komen.
Daarna 10x op en neer bewegen over de lengte van de as en na een paar keer werd het stiller.
De as voelt ook meteen niet meer droog aan en op de uiteindes van de spil hoopt het overschot aan vet op.
Probeer anders de spil eens flink in te vetten, zo moest dat bij mijn vorige machine omdat er geen nippel op de ko moer zat en dat werkt ook wel als je het een paar keer per jaar doet.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

benkr schreef: 24 mei 2020 00:15 Heb jij het er uit zien komen dan? Ik niet, net zoals bij de KO moer die ik hier heb niet.
Jawel
bij 7.11 min. zie je een beetje vet linksboven de afsluitring er uit komen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Inderdaad, niet gezien, maar daar komt bij mij echt veel meer uit, maar dat is dan ook de enige plaats waar het er uit komt en ik merk er totaal niets van aan het lopen van de moer over de spindel.
En ja, die spindel een beetje invetten zal ook wel goed zijn, maar dan kun je die smeernippels er wel aflaten, die hebben dan geen enkele nut.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Volgens mij moet je KO spindels smeren terwijl hij draait. Dan hoopt het vet zich niet op maar wordt het verdeeld over het oppervlak van de as.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Goede tip, ga ik proberen.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Nou, ook dat maakt geen moer uit, ik heb de hele spindel maar met de hand ingevet en er daarna het meeste maar weer afgehaald met een doek.

Ik heb nu eindelijk de dubbele Y-as (2 motoren) helemaal in elkaar zitten en ben toen aan de gang gegaan met het homen, dat zou tandemhomen moeten zijn.
En ja, dat klopt, dat werkt perfect.
Maar wat voor geen meter werkt verder is Mach3, ik krijg allerlei rare dingen, dan wel homen, dan weer niet, dan wel de DRO's op nul kunnen zetten, dan weer niet, als ik een beweging ingeeft in de MDI (Manual Data Input of zoiets) dan krijg ik een heel erg schokkende en hakkelende beweging, als ik Y100 ingeef dan loopt het tot Y116 op de DRO, en als ik dan daarna Y-100 ingeef dan loopt het terug tot -124, heel erg raar en onverklaarbaar allemaal.

Ik ga morgen eerst maar eens het Pokeys kaartje updaten en een hele nieuwe Mach3 downloaden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 24 mei 2020 10:27 Inderdaad, niet gezien, maar daar komt bij mij echt veel meer uit, maar dat is dan ook de enige plaats waar het er uit komt en ik merk er totaal niets van aan het lopen van de moer over de spindel.
En ja, die spindel een beetje invetten zal ook wel goed zijn, maar dan kun je die smeernippels er wel aflaten, die hebben dan geen enkele nut.
Weet je zeker dat je zoals ik hierboven op 23 mei al zei, niet hetzelfde issue hebt als met de Isel KO moeren?
Als je die niet afplakt met aluminiumtape dan loopt al het vet er aan 1 kant uit ?
Zie deze opmerking van Kees (audiomanics) bij de OSPF.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... en#p149814
audiomanics schreef: 02 jan 2017 19:09 Nog even een tipje om met wat dikke aluminiumtape de sleuf dicht te plakken (eerst even goed vetvrij maken aan de buitenkant) dan blijft het vet ook beter in de moer zitten en het vuil buiten..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 25 mei 2020 17:17 Maar wat voor geen meter werkt verder is Mach3, ik krijg allerlei rare dingen, dan wel homen, dan weer niet, dan wel de DRO's op nul kunnen zetten, dan weer niet, als ik een beweging ingeeft in de MDI (Manual Data Input of zoiets) dan krijg ik een heel erg schokkende en hakkelende beweging, als ik Y100 ingeef dan loopt het tot Y116 op de DRO, en als ik dan daarna Y-100 ingeef dan loopt het terug tot -124, heel erg raar en onverklaarbaar allemaal.

Ik ga morgen eerst maar eens het Pokeys kaartje updaten en een hele nieuwe Mach3 downloaden.
Ben, ik moet toch concluderen dat ik op dit forum nog nooit zoveel ellende gelezen heb als met het werkend krijgen van mach3 met pokeys. Misschien tijd voor een heroverweging?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mei 2020 13:04
Ben, ik moet toch concluderen dat ik op dit forum nog nooit zoveel ellende gelezen heb als met het werkend krijgen van mach3 met pokeys. Misschien tijd voor een heroverweging?
Hugo, mag ik je er fijntjes op wijzen dat de schatkist leeg is ?
21035
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ja, jij behoort ook die sleutel niet in je bezit te hebben!! :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 26 mei 2020 14:17 Hugo, mag ik je er fijntjes op wijzen dat de schatkist leeg is ?
Dan heeft u mogelijk een probleem.
Nadat mijn frees klaar was ging het pas echt snel met de centen :lol:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

grin

Zou ik het op corona kunnen gooien en die €4000 gift bij het rijk kunnen halen ?

Mijn sponsor is er schijnbaar mee gestopt, het is een bodemloze put zegt ze, haha
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door DaBit »

Oh, dus jij had een sponsor? Geluksvogel!

Maar inderdaad, dat PoKeys+Mach3 schijnt het 'm toch niet helemaal te zijn. Misschien ergens een Leafboy77/AKZ250/hoediemeukookheet kaartje scoren ofzo? Da's met een maandje de buikriem aansnoeren nog wel te behappen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie