Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door DaBit »

offtopic @benkr: heb je ook een goede tip voor een krimptang voor Tyco/JST/Molex contactjes? Ik heb zo'n Engineer PA-nogwat tangetje, maar dat is eigenlijk niks. Met een gewone punttang kan ik een stuk netter en betrouwbaarder krimpen (en ben ik 3 minuten per contact bezig)..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Heb ook dezelfde 6 hoekige tang van Ali en ook de adereindhulzen uit china. Magneet test gedaan, alles topie en heb ze al veel toegepast naar volle tevredenheid. ( PS de europese knipex ziet er precies hetzelfde uit maar kost wel tegen de 200 euries!)
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door PE1BEY »

voor Dabit;

Kijk hier eens; deze tang rond nieuwjaar gekocht; binnen twee weken thuis en was (positief) verrast van de kwaliteit.

https://nl.aliexpress.com/item/32811893 ... 4c4dam2R7F

Kees PE1BEY
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Is denk ik niet wat Dabit bedoeld, die JST en Molex zijn hele kleine connectortjes met vaak een dubbele krimp.
Een krimp om de isolatie en een om de ader.
Op het eevblog is er een heel topic over en blijkt ook dat je per type connector een andere speciale crimpdie nodig hebt. Die tangen kosten over de €500 en dan kun je dus maar een type doen. Ongeschikt voor de hobbieist dus.
De chinese kloontangen zijn daar bijna allemaal met de grond gelijk gemaakt en inderdaad de japanse Engineer PA krimptangen komen er het beste uit. Alleen moet je even checken want je hebt er twee nodig, een voor de isolatiekrimp en een voor de ader en dat komt vrij precies. Als je de verkeerde die kiest heb je een waardeloze krimp met veel te veel speling en ruimte.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door chimaerion »

Deze is kan ik aanraden, werkt pefect:

https://www.highflow.nl/modding/flex-sl ... d-fan.html
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Deze lijkt me bruikbaar, maar de andere die aanbevolen wordt wellicht ook, voor beiden geldt wat mij betreft dat alleen de praktijk je zal vertellen of het de juiste keuze is, ik bedoel dan de SN48BS tang + SN11011 bek. En ervaringen met stervensdure kooptangen is ook niet altijd overweldigend, ook daar moet de praktijk bevestigen of het de juiste tang voor de klus is.

https://nl.aliexpress.com/item/32811893 ... 4c4dam2R7F
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Jasper »

Voor die kleine molex connectoren had ik ook zo'n tang met verwisselbare bekken gekocht maar wat een kl#to ding voor die kleine connectoren, de bek is 3x zo breed als het te krimpen deel en daardoor knijp je hem of kapot of je draad zit tussen een ander deel van de bek.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door PE1BEY »

Ik had 'm speciaal voor de Molex contacten gekocht. Alleen de tang zoals ie op de foto staat, daar zitten de bekken in voor Molex krimpcontacten. Groottes van 0,5, 1 en 1,5 mm. Voor de andere krimpfuncties heb ik al tangen, dus die waren niet nodig, maar als je er nog niks van hebt is dit een mooi setje om te beginnen. Ik heb er de laatste weken zo'n 50 stuks van 0,5 mm mee gekrompen en niet één is er mislukt. Aangezien die tang eigenlijk alleen voor het lopende project gekocht is, valt ie me 100% mee. Hij mag blijven....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

PE1BEY schreef: 22 jan 2020 22:36 Ik had 'm speciaal voor de Molex contacten gekocht. Alleen de tang zoals ie op de foto staat, daar zitten de bekken in voor Molex krimpcontacten. Groottes van 0,5, 1 en 1,5 mm. Voor de andere krimpfuncties heb ik al tangen, dus die waren niet nodig, maar als je er nog niks van hebt is dit een mooi setje om te beginnen. Ik heb er de laatste weken zo'n 50 stuks van 0,5 mm mee gekrompen en niet één is er mislukt. Aangezien die tang eigenlijk alleen voor het lopende project gekocht is, valt ie me 100% mee. Hij mag blijven....

Kees
Je bedoeld dan de SN48BS tang + SN11011 bek of heb ik het dan mis?
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door PE1BEY »

Er zijn verschillende koopopties qua extra bekken e.d. De SN48B tang, met de geplaatste bek ( 3 maten, dus niet de BS met 4 maten ), zoals ie los vermeld wordt in één van de koopopties, die heb ík gekocht.
Was precies wat ik nodig had.... Ik heb dus niet de SN48BS ( met 4 maten ), maar de 48B zonder extra bekken.

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door DaBit »

Het gaat mij inderdaad om de kleinere contactjes. 2,5/2.54mm pitch is wel zo'n beetje de grootste maat JST/Molex waarvoor ik contactjes wil krimpen, het merendeel is kleiner (JST SH, PH).
Het Engineer tangetje is ook ooit eens mishandeld door iemand met wat minder fijne motoriek en heeft nogal de neiging om de contacten te verbuigen, dus toch maar eens een andere bekijken. Ik probeer deze eens; die gaat kleiner dan de SN48BS.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Jasper »

Ik had het ook over die hele kleintjes waarbij er ook slechts enkele aders in de draad zitten. AWG 23 of zo uit mijn hoofd. Pitch is ook kleiner dan 2.54 dacht ik.

Is al weer even geleden en momenteel willen mijn handen het ook niet meer zo.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 25 jan 2020 11:08 Het gaat mij inderdaad om de kleinere contactjes. 2,5/2.54mm pitch is wel zo'n beetje de grootste maat JST/Molex waarvoor ik contactjes wil krimpen, het merendeel is kleiner (JST SH, PH).
Het Engineer tangetje is ook ooit eens mishandeld door iemand met wat minder fijne motoriek en heeft nogal de neiging om de contacten te verbuigen, dus toch maar eens een andere bekijken. Ik probeer deze eens; die gaat kleiner dan de SN48BS.
Laat aub weten hoe die bevalt, Dupont stekkers heb ik ook ruzie mee.
Het mooie van die onbetaalbare fabriekstangen is dat ze de connector klemmen voor het krimpen, heb je een hand om te persen en de andere om het draadje goed te positioneren.
Dat blijft altijd geklooi met andere tangen ook de Pioneer.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ander onderwerp, zelfde topic.
Op de vorige CNCzone dagen heb ik ruimschoots zgn draadgoot uitgedeeld, zo veel zelfs dat ik zelf niets meer heb.
Nu heb ik voor Portjes machine plus eentje voor mezelf een meter of 3 nodig, wie kan me daar aan helpen?
Plaats reactie