Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Vandaag was ik een KO moer houder aan het frezen voor Portjes portaalfrees en heb ik toch weer een flink leermoment gehad.

Voor de moer moest ik een gat van 29mm rond frezen in 30 mm dik aluminium.
Ik had bedacht dat te doen door eerst voor te boren met een 6 mm boor, dan met een lange ruw frees dat gat op te boren tot 12 mm en dan dat gat verder uit te frezen tot de gewenste maat.
En dan komt het, dan moet je de voeding gaan bepalen, voor mij nog steeds een gok, de ene keer veel te voorzichtig, vandaag het andere uiterste gekozen.
Dat boren met die ruwfrees had ik bedacht om telkens 2 mm te boren en dan even terug te trekken (peckdrill) en zo de diepte in. En ja, dat ging helemaal goed, echter ik zat qua belasting toch zo ver aan de limiet dat de halogeenlampjes boven de frees telkens bij een nieuwe pass flink zwakker gingen branden. Dat betekent, en dat wist ik al wel, dat door de spanningsval op de bekabeling in mijn schuur (er zit totaal ruim 100 meter 2,5mm2 kabel voor) de spanning flink inzakt, ik heb al eerder ervaren met een compressor met een 3 pk motor dat ik de hele verlichting kon laten knipperen op het ritme van de compressieslagen.

Uiteindelijk is het helemaal gelukt en ziet het gefreesde gat er ondanks dat ik het met een ruwfrees heb gemaakt toch best strak uit, ik heb het gat wel op de volle diepte met 5 passes van telkens 0,1 mm nagefreesd.

En we hebben het hier geregeld over de capaciteit van de waterkoeling (die bestaat bij mij uit ongeveer 1 liter antivries in een plastic fles) na deze klus was de motor nog niet eens handwarm.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Er zijn tabellen zat te vinden om rpm en feed te bepalen. Anders info van de frees leverancier (werkt natuurlijk niet bij die Alibaba rommel!).
Verder zijn de feeds uiteraard afhankelijk van de stabiliteit van je machine, zonodig de rpm en de feed evenredig aanpassen op elkaat (verlagen dus).
0.1 mm wegfrezen is echt poetsen, ik doe dat ook wel om na te frezen, maar dan uiteraard in een pass de volledige diepte, dit geeft de mooiste afwerking van het gat.
Zo'n 29mm gat kan je prima programmeren in Fusion, kan je bijv. een 6 of 8mm frees voor gebruiken, geeft de minste belasting voor je machine.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Klopt helemaal Andre, maar van die frezen weet ik helemaal niets, behalve dat ze uit een rommelbak op mijn werk kwamen, nieuw in de verpakking, maar zonder verder iets van gegevens er bij.
Ik heb speciaal die frees genomen omdat die zo lang was, moest minimaal 40mm zijn en ik had niets anders wat ook nog in mijn HF spindel ER20 spantang paste.

En, het ging niet fout, maar ik zal kennelijk wel echt dicht tegen het max. aan, anders zou het licht niet knipperen bij elke nieuwe aanzet.
Dat was mijn leermoment dus.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door vip1980 »

benkr schreef: 11 dec 2019 12:35 En, het ging niet fout, maar ik zal kennelijk wel echt dicht tegen het max. aan, anders zou het licht niet knipperen bij elke nieuwe aanzet.
Dat was mijn leermoment dus.
Ik denk eerder dat de stroom door je 100 meter bekabeling tegen het max. aan zat :roll:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 11 dec 2019 12:35 ..maar van die frezen weet ik helemaal niets, behalve dat ze uit een rommelbak op mijn werk kwamen, nieuw in de verpakking, maar zonder verder iets van gegevens er bij.
In dat geval zou ik gewoon de snijgegevens uit de tabel gebruiken, en desnoods iets verlagen.
Kakt die spanning dan zover in door die lange kabel dat je tegen een beperking aanloopt? Vind ik wel bijzonder, vooral omdat het afgenomen vermogen erg meevalt bij frezen, en zeker in aluminium!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ja, inderdaad, die spanning zakt zo ver in dat het licht er goed zichtbaar van knippert.
Ook mijn compressor heeft inschakelproblemen om die reden.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Nou Ben, ik denk dat er toch wat anders aan de hand is met dat knipperende licht.
Ff grof rekenen: 2,5 mm2 koperdraad heeft een Ohmse weerstand van circa 0,7 Ohm per 100 mtr. Dit maal twee geeft over jouw 100 mtr. kabel 1,4 Ohm. Bij een belasting met 10 Amp (!) ( 2.2 Kw!!!!) geeft dat een spanningsval van slechts 14 volt, circa 7%. En als ik het zo lees heb je echt geen 2,2 Kw gebruikt :shock:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ik vraag me af of er ook niet inductieve aspecten een rol spelen aangezien het wisselspanning is.
Beste om gewoon aan het einde van de lijn even de spanning te meten onder een aantal vaste (gloeilamp ?) belastingen.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Als het alleen over die 100 mtr. Kabel gaat zijn de inductieve effecten te verwaarlozen....tenzij die 100 mtr nog op een haspel zit :shock:
En idd meten is weten, als het ff kan zowel stroom (AC) als spanning
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik ga het niet onderzoeken, want ik kan het toch niet veranderen maar ik ben er van overtuigd dat het aan de netspanning ligt, dat heb ik laatst voor mezelf nog bewezen door mijn compressor die nu opstartproblemen heeft en die ik nog steeds moet modificeren, via een speciale AC power generator heb aangesloten en toen opeens wel goed werkt.
Ook heb ik de compressor op en WCD aan de andere zijde van de hal aangesloten en had ik ook geen probleem meer, bewijs genoeg voor mij dat het aan de lange kabel ligt.
Ook heb ik wat langer gelden met een 3 kW compressortje de hele verlichting net zo aan het knipperen gehad op het ritme van de compressieslagen van de compressor, dus het verschijnsel in niet nieuw voor mij.

Overigens denk ik dat het niet gaat om 10A die je bij 2,2kW uitrekent, maar over piekstromen die er kortstondig zijn en die wel eens een factor 2 a 3 hoger kunnen zijn. Bedenk dat het gaat over een VFD die met éénfase gevoed wordt, dus als elke uitgangsfase 8,5A trekt (wat ingesteld is als max.) dan is de ingangsstroom echt al veel meer.

10% netspanningsvariatie geeft trouwens al zichtbare effecten op gloeilamp licht.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door vip1980 »

Ik heb dit zelfde euvel wel eens jaaaaren geleden bij een klant gehad, bleek dat de kabel ergens in het midden licht was aangevreten waardoor er een lekstroom(pje) ontstond ( zat niet achter de aardlek) maar gaf wel hetzelfde effect. Hij had er meer last van als het regende :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik ben begonnen na te denken over de opbouw van de hele elektra kast, ik wilde spieken bij de OSPF machine, maar ik kan daar niets van vinden, wie kan me even de weg wijzen?
De machine wordt opgebouwd rond een Pokeys57CNC kaartje dus daar zal het zeker anders zijn dan de OSPF, maar b.v. de discussie over wat te doen met de noodstop knop, en de alarm uitgangen van de drivers hoop ik met dat schema toch plat te slaan.
Ook moet ik nog besluiten hoe ik b.v. de drivers ga resetten (als dat nodig is een keertje, alles uit of .........?
Idem voor de VFD.
Idem voor de PC.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ben hij staat ergens op de ospf topic kan hem zo ook niet meer vinden,
Zal hem toevoegen (als dat lukt met iPad) anders mail me even.
Overigens is dit document inmiddels wel gedateerd en aan een update toe.

Edit: forum laat het niet toe vanwege omvang, zal hem mailen
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ben, wordt zoetjesaan tijd om eens wat foto's te plaatsen ?? Wij zijn natuurlijk wel een beetje nieuwsgierig aan het worden ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie