oplopende afwijking met x y en z as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

OnnoEnMarco
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 mei 2019 20:56
Locatie: Nuenen

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door OnnoEnMarco »

we hebben linuxcnc geprobeerd en die lijkt tot nu toe goed te werken dus het zal een probleem van mach 3 zijn
dus we gaan vanaf nu linuxcnc gebruiken
Gregorius
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2019 21:36

Re: oplopende afwijking met x y en z as

Bericht door Gregorius »

Mooi, opgelost dus. Maar toch blijft er iets knagen: wat was nou werkelijk de oorzaak?

Ik had zelf een vergelijkbaar probleem (afwijkingen, extra steps, missing steps) en dat zou mogelijk ook opgelost kunnen zijn door een andere, robuustere controller te gebruiken, maar ik vond uiteindelijk de échte boosdoener.

Op mijn zelfbouw portaaltje zit een Mafell FM1000 in een ge3Dprinte houder. Deze FM1000 heeft GEEN geaarde stekker, en omdat mijn houder ook van kunststof is, is de frees elektrisch helemaal zwevend. De rotor van de draaiende frees blijkt een elektrostatische lading op te bouwen. Telkens als de frees het werkstuk raakt, vindt er een ontlading plaats, een typisch geval van ESD dus.

Hoewel de wikkelingen van de steppers geisoleerd zijn van het portaal, kunnen de ESD pulsen toch (door capacitieve en/of inductieve koppeling) via de kabels van de steppers op de controller terecht komen, en vooral dáár doet ESD zijn storende werk.

Het probleem was direct opgelost door de FM1000 elektrisch met het portaal te verbinden door een stuk platte, gevlochten aardedraad (braid) tussen de houder en de frees mee te klemmen.
Plaats reactie