Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door FSSF »

Zou het ook lekker zelf doen, blijft gewoon een freesmachientje en geen raket.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door serum »

Nee, precies. Volledig mee eens.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door javanree »

Nederbelg schreef: 10 aug 2019 14:04Wellicht kan ik ook wat hulp krijgen op het forum, maar dan maak ik me wel erg afhankelijk van anderen. Ook niet echt in de aard van dit beestje. :cry:
Gewoon zelf doen, regelmatig foto's posten van de voortgang en het advies stroomt vanzelf binnen :)

Ik ben soms ook eigenwijs en wil dingen zelf uitdokteren... maar er zit hier bij elkaar best veel ervaring en kennis, zonde om dat niet te gebruiken. Het kost je niets behalve wat vriendelijkheid, tijd en af en toe zelf wat kennis uitdragen.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Zoals gewoonlijk ga ik het advies volgen ;)
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Nou hij is aangekomen en staat ook al op zijn plek. Niet te harden hoe zwaar dat ding is.

M-Hoch-5 heeft de machine deels voorgemonteerd (waarschijnlijk om te controleren dat alles goed past). Nu moet ik gaan beginnen met uitrichten en opbouwen. Geen idee waar ik moet beginnen want ik heb hier 0,0 ervaring mee, dus ik ga kijken of ik ergens meer informatie kan vinden en me daar op inlezen.

Fotos in je berichten plaatsen is hier echt een ontzettend blaartrekkend tijdrovend en lastig proces, maar hier komen ze ;)

19240

19241

19244

19245
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door K.J. »

Zou er er goed uit ben benieuwd naar de eerste freeswerkstukken. ;-)
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Ik ben bang dat ik even wat hulp nodig heb om op gang te komen. Vooral het mechanische deel heb ik weinig kaas van gegeten, electronica gaat me wel lukken denk ik ;)

Waar ik nu sta is het volgende:

De Lineaire rails van de X-tandem zijn bevestigt, afgesteld en vastgeschroefd, wagentjes zijn geplaatst en de beide portaalwangen zijn vastgeschroefd. Ook is de portaalbalk geplaatst en vastgeschroefd. Op de portaalbalk zijn de lineaire rails met 2 schroeven bevestigt en dus NIET afgesteld en op alle punten vastgeschroefd.

Wat ik nu wil gaan doen is ofwel de beide lineaire rails van de Y-as uitmeten en vastschroeven, maar ik heb dus de 'pech' dat de Y-as en de spindel met lagers al helemaal geplaatst is. Pak ik er niet zomaar vanaf denk ik. Anders beginnen met de spindels en lagers van de X-as(sen).

Ik heb wat detail foto's bijgevoegd. Voor de duidelijkheid, alleen dus de lineaire geleidingen van de X-as zijn helemaal klaar, de wagens geplaatst en het portaal er op vastgeschroefd, de rest is allemal alleen maar als mock-up geplaatst en met een paar schroeven vastgezet en moet dus nog definitief gemonteerd en afgesteld worden.

Waar moet ik nu mee beginnen en hoe pak ik dat het beste aan? Ik wil vooralsnog nadrukkelijk geen modificaties aanbrengen maar het geheel bouwen zoals het bedoeld is.

19249

19248

19247

19251

19255

19254

19250

19256

19257

19258

19260

Zie ook album: https://www.cnczone.nl/app.php/gallery/ ... ?sk=t&sd=d
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Ballegooijen »

Even een opmerking tussendoor: Ik heb het idee dat je de X en de Y door elkaar gooit ;-)

De Y is de richting van je af en naar je toe terwijl de X van links naar rechts is. (Kan ook wel anders als je dat per se wilt maar wordt altijd lastig als je gecommuniceerd met anderen)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Oh, ok dank je. In andere landen doen ze het vaak net andersom, vandaar denk ik de verwarring.

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door serum »

Op mijn machines (en de exemplaren die ik heb gehad) gaat X van links naar rechts, Y van voor naar achteren en Z op en neer. Voor de 3d printers die ik heb (gehad) geldt hetzelfde.

Vind het logisch dat de bewegende portaal de Y is en de bewegende Z as de X en de Z. De verhoudingen maken in dit geval niet uit. Vanaf welke kant leg je het materiaal erop. De richting waarop je het materiaal erop legt en eraf haalt is voor mij en alle machines die ik heb gehad die in een x/y/z coordinatensysteem werken altijd Y

Voel je vrij om iedere vorm te interpreteren die je wilt, als je het zelf maar uit elkaar houdt. (ook bij de CAM)

In mijn optiek is de weergave van de Techno CNC verkeerd. Ik rijd geen motor en ben ook van mening dat de voorrem van de fiets links moet zitten ipv rechts. ;-)

Je uitgangspunt is linkshandig coordinaatsysteem, alle machines die ik ken en waar ik mee heb gewerkt gebruiken een rechtshandig coordinaatysteem,

https://en.wikipedia.org/wiki/Right-hand_rule
Laatst gewijzigd door serum op 05 okt 2019 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Kjelt »

Vraagje die pak m beet 500 boutjes :shock: in de grondplaat, is dat een andere vorm van T groef montage of zit daarmee de grondplaat aan het onderstel vast ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door serum »

Montagegaten voor de machineklem ed. Afgedicht met een boutje.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door K.J. »

Op je vraag hoe nu verder.

De rails van de Y-as staan die haaks ten opzichte van je werkblad(gaten patroon)? Werkt makkelijker in de toekomst met het opspannen van je werkstukken.

Betreffende de rails voor de x-as ik zou de plaat voor de Z-as demonteren. Zodat je een meetklok kunt bevestigen op de lineair lager wagen. Met deze meetklok meten op het werkblad en zo je rails evenwijdig monteren.
Vervolgens met de meetklok de boven liggen rails meten en evenwijdig monteren. Dan heb je de x-as uitgelijnd.

Z-as geleiding monteren, klok op de wagen grote blokhaak op de tafel plaatsen daar langs meten. En rails zo uitlijnen dat deze evenwijdig aan de blokhaak ligt, oftewel haaks op het werkblad.

Met deze basis stappen kun je de machine goed uitgelijnd krijgen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 05 okt 2019 18:19 In mijn optiek is de weergave van de Techno CNC verkeerd. Ik rijd geen motor en ben ook van mening dat de voorrem van de fiets links moet zitten ipv rechts. ;-)

Je uitgangspunt is linkshandig coordinaatsysteem, alle machines die ik ken en waar ik mee heb gewerkt gebruiken een rechtshandig coordinaatysteem,

https://en.wikipedia.org/wiki/Right-hand_rule
De fotograaf stond waarschijnlijk achter de machine, rechts-achter is eigenlijk hetzelfde als links-voor wanneer je willekeurig bij de machine kan gaan staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie