Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door benkr »

De datasheet van de motoren geeft aan dat de typical stroom 4,5A is.
Als je er van uit gaat dat alle 4 de motoren gelijktijdig kunnen lopen dan komt dat neer op 18A piekstroom.
Jouw voeding is ongeveer 10A max., ik denk dat dat kantje boord gaat worden, maar misschien valt het ook wel mee, geen idee.
Ik heb geen idee hoe jouw voeding reageert bij overbelasting, maar switched mode voedingen in het algemeen, en dat is deze, hebben een hekel aan overbelasting.
Ik zou er wel rekening mee houden dat daar een mogelijk probleem verstopt zit, en als de voeding om welke reden dan ook instort krijg je hele vreemde fouten die moeilijk te achterhalen zijn.
Wees gewaarschuwd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Zelf ben ik alles behalve een expert op dat gebeid, dus heb ik de volgende aanwijzingen gevolgd:

https://youtu.be/CA4_2_sTuPw?t=240 Normaal gesproken zou ik dus (volgens deze man) aan een 350watt voeding, exclusief voor de motoren meer dan genoeg moeten hebben.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door benkr »

Het gebruik zal leren of deze aanname klopt, ik heb beslist geen ervaring met deze motoren, dus ik probeer het ook alleen maar naar mijn eigen ervaringen (met andere motoren) te spiegelen.

Zelf heb ik voor mijn 48V servomotoren (die er overigens vrijwel het zelfde uitzien) een voeding van 48V @ruim 50A.
De datasheet geeft aan dat je richting 10A per motor moet rekenen .(zeker omdat je ze een factor 3 kortstondig mag overbelasten)
Idem voor de closed loop stappenmotoren die ik heb liggen voor Portje zijn machine, ook daar wordt 10A per motor geadviseerd.
Die krijgt overigens dezelfde voeding.

Het idee voor dit soort voedingen komt van Ruud de Rooij, de vorige eigenaar van de motoren voor Portje zijn machine. Hij gebruikt zo'n voeding nu ook samen met servo motoren, met goede ervaringen.

Ik heb me alleen wel verkeken op de afmetingen van zo'n voeding, op het plaatje stond er een afgebeeld met een rolmaat er naast, ongeveer 23....., dat bleken dus inches te zijn, is dus 56cm in Nederland. Maar goed, in een kast van 60cm breed past ook de voeding goed in.

Ik moet wel opmerken dat lang niet elke IT voeding geschikt is, in mijn BF25 stuurkast had ik in eerste instantie een 48V voeding uit een Cisco router gebruikt, dat ging helemaal niet goed in combinatie met de leadshine DM556 drivers die ik er toen in had zitten terwijl de drivers van Stappenmotor.nl het een stuk beter deden.
Uiteindelijk heb ik die voeding er uit gegooid en er iets anders in gezet om echt van alle problemen af te zijn. Ik kreeg te pas en onpas error meldingen van mijn drivers, en die krijg je er alleen uit door de voeding er af en weer opnieuw op te zetten, kortom de hele machine te resetten. Dat gebeurde vooral na afremmen, dus het terugleveren van energie uit de motor aan de voeding via de driver, de voedingsspanning liep dan kortstondig op tot boven de waarde waarbij de driver een error geeft.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door ruudderooy »

Ik moet wel opmerken dat lang niet elke IT voeding geschikt is, in mijn BF25 stuurkast had ik in eerste instantie een 48V voeding uit een Cisco router gebruikt, dat ging helemaal niet goed in combinatie met de leadshine DM556 drivers die ik er toen in had zitten terwijl de drivers van Stappenmotor.nl het een stuk beter deden.
Ja met de voedingen moet je altijd opletten hoe ze om gaan met piekstromen.
sommige voedingen kunnen de amperage wel aan maar hebben een lange responds tijd.
Dat zou je met wat condensatoren op kunnen vangen alleen moet je dat weer op letten met de laad stroom als ze leeg zijn.
dan kan je een schakeling maken die tot bv 40V maar via een paar weerstanden de condensatoren oplaad en daarboven de weerstanden overbrucht.

Meestal staat in de manual van de drivers wel een spec/advies van hoeveel capiciteit ze adviseren dat een voeding heeft bij mijn servo's is dat by 5.6Arms 6600MF per drive.
maar je kan het ook uitrekenen dat is de maximale stroom die een drive mag leveren voor een bepaalde tijd (overcurrent) en tijdelijke extra stroom moet dan geleverd worden uit de condensatoren.

Gr Ruud
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Ik ben echt schaamteloos lang en traag bezig geweest met deze machine en keer daar geheel terecht vragen over omdat ik aluminium werkstukken nog aan het uitbesteden was, maar dat ligt aan mij (de 'bestuurder') en niet aan de machine, want daar begin ik nu langzaam maar zeker de eerst freesbewerkingen in hout te maken.

Er zit nu een mooie onderdruk kast omheen met een uitstekend werkende afzuiging in/op.

Het e.e.a. ziet er nu zo uit:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Bouwverslag PFM2.5 van M-Hoch-5

Bericht door Nederbelg »

Fotos uploaden blijft een dingetje hier ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie