Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Swake »

Wegens omstandigheden ben ik de laatste jaren niet meer zo actief in de CNC wereld, deze M^5 laat het toch wel weer lekker kriebelen :)

Hij toont ook wel efficiënt gebruik van materiaal, dat drukt de prijs natuurlijk. Het bodemplaat principe heeft ook wat.
En dan dat JMC iHSS60 steppertje.... kende ik nog niet. Ziet er effectief uit.

Wie is er gek genoeg om aan een OSPF v2.0 te beginnen?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door audiomanics »

Swake schreef: 14 jul 2019 11:06 Wie is er gek genoeg om aan een OSPF v2.0 te beginnen?
Het is op zich geen verkeerde machine, in ieder geval oogt hij beter dan de meeste (zoals de High-Z en veel Chinese machientjes), maar het vergelijk met de OSPF gaat helaas niet op..
Het machien moet zich eerst maar bewijzen. Ongetwijfeld zal hij frezen, maar zoals ik al geschreven had: om een systeemkast te maken met de motoren (CL-leadshines) ben je al zo'n 2000 euro kwijt. Dan blijft er verdomd weinig geld over om de rest van de machine te bouwen.
Ik verwacht dat de gebruikte motoren bij deze machine ook niet heel veel goedkoper zullen zijn dan de closed-loops.. En misschien zijn het ook wel closed-loop motoren, immers de drivers zitten al op de motoren..
Een CPU5A4-ethernet kost gewoon 405 euro (incl BTW) een 2,2kw spindel met inverter vind je niet snel onder de 400 euro (incl shipping, excl eventuele douanekosten) een setje leadshine closed-loop kost gemiddeld minimaal 150 euro. 4 stuks dus 600 en dan heb je mazzel als alles zo langs de douane komt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door willy wonka »

Of jij koopt gewoon te duur in :roll:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door serum »

Ik zie absoluut potentie in de machine. Vind de prijs voor de geboden hardware bijzonder laag. (ik zou het niet leveren voor 2k) Zeker gezien het freeswerk/materiaal dat erin zit. Vind het een goed doordacht ontwerp en een fraai stukje engineering. Verspaning mag hij misschien nog een keer een stoomcursusje in volgen, want dat doet ie niet al te netjes in de filmpjes die ik van hem zie. Je bent wel verplicht hem op te bouwen met servo's ipv stappenmotoren hoor. Kriebelt mij wel om eens iets te doen met UCCNC.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

audiomanics schreef: 14 jul 2019 12:08 Ik verwacht dat de gebruikte motoren bij deze machine ook niet heel veel goedkoper zullen zijn dan de closed-loops.. En misschien zijn het ook wel closed-loop motoren, immers de drivers zitten al op de motoren..
Een CPU5A4-ethernet kost gewoon 405 euro (incl BTW) een 2,2kw spindel met inverter vind je niet snel onder de 400 euro (incl shipping, excl eventuele douanekosten) een setje leadshine closed-loop kost gemiddeld minimaal 150 euro. 4 stuks dus 600 en dan heb je mazzel als alles zo langs de douane komt..

Kees
Denk dat je berekening best wel klopt, echter deze machine heeft in mijn offerte al closed loop steppers en wel de momenteel erg populaire varianten van JMC.

Echter, dan nog kom ik met deze machine kant en klaar in een kist tot de voorkeur op nog geen 7K en ik denk niet dat ik de OSPF daarvoor kan bouwen. Niet qua prijs en niet qua complexiteit.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Swake »

audiomanics schreef: 14 jul 2019 12:08 Het machien moet zich eerst maar bewijzen.
Bekijk zijn filmpjes eens zou ik zeggen. Is niet veel mis mee hoor.
8 mm diep in het aluminium met een 8 mm frees tegen 2 m/min, in het hout wordt dat 16mm diep aan 7,5 m/min.
De 'low cost' versie gaat met een 6 mm frees aan 800 mm/min 2mm diep in het staal alsof het niks is. Zal wel zacht staal geweest zijn, maar toch.
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Kjelt »

Swake schreef: 14 jul 2019 11:06 En dan dat JMC iHSS60 steppertje.... kende ik nog niet. Ziet er effectief uit.
Verkoop prijs van die ihss60 3Nm bij onderstaande winkel €140.- zonder kabel
Verkoop prijs van de OSPF Leadshine 2Nm setje D508 en bij dezelfde winkel €260.- zonder kabel.

De JMC is 2 fase, de Leadshine 3 fase
Tja ik zou ze inderdaad wel eens naast elkaar willen zien.

https://www.sorotec.de/shop/JMC-Closed- ... -7510.html

https://www.sorotec.de/shop/CNC-Steueru ... steme-384/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door serum »

Ik zou zeggen.. Servo's van JMC..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 14 jul 2019 14:31 ... Je bent wel verplicht hem op te bouwen met servo's ipv stappenmotoren hoor. Kriebelt mij wel om eens iets te doen met UCCNC.
Heb je zijn laatste filmpje over steppers versus servo's (van 3 dagen geleden) gezien. Hierin legt hij uit waarom servo's in veel gevallen geen voordeel opleveren. Ik heb hier nog te weinig verstand van om alle aspecten van dit verhaal te beoordelen maar het lijkt mij dat Michael Heyder wel weet waarover hij praat!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door benkr »

Kars-cnc schreef: 14 jul 2019 18:59
Heb je zijn laatste filmpje over steppers versus servo's (van 3 dagen geleden) gezien. Hierin legt hij uit waarom servo's in veel gevallen geen voordeel opleveren. Ik heb hier nog te weinig verstand van om alle aspecten van dit verhaal te beoordelen maar het lijkt mij dat Michael Heyder wel weet waarover hij praat!
Geen idee welk filmpje je bedoeld, kan ik denk ik niet vinden, graag een link dus.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Kjelt »

Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Tonybryden »

Mooie machine en eenvoudig in elkaar zetten.
Dat gaat sneller als bij mij😁.

Ik heb er zelf niet veel kennis van en ben al blij als mijn frees klaar is.
Maar gezien de prijs was dit toch ook een hele leuke frees geweest.
Ik heb vaak naar de ospf gekeken en schrok van de prijs.
Deze machine zal misschien iets minder zijn in mijn ogen maar is wel betaalbaar.
Dit kon toch wel eens de opvolger worden van de ospf.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door serum »

Ik heb hier nog te weinig verstand van om alle aspecten van dit verhaal te beoordelen maar het lijkt mij dat Michael Heyder wel weet waarover hij praat!
Ik zie wat subjectiviteit. te weinig verstand, maar hij lijkt te weten waarover hij praat :) Mooi is dat.

Hij noemt de servomotor 0,6Nm, maar de motor levert in piek met gemak het driedubbele koppel. De 2Nm van de closed loop leadshines zakt als een plumppudding in elkaar boven de 400rpm. ik gebruik die JMC's op 48V. Dat gejank van die stappenmotoren wil je toch niet meer naar luisteren? :mrgreen:

Dacht dat het geen geheim was dat je het koppel van een servo niet 1:1 kan vergelijken met een stepper.

Globaal genomen kan je met een goed afgestelde servomotor een hogere last sneller verplaatsen dan met een stappenmotor. Je kan sneller accelereren/de-accelereren.

Dit is misschien een interessant stukje om te lezen;

https://www.kollmorgen.com/en-us/servic ... uld-it-be/

Hieronder een quote uit dat artikel;
Determining the system’s load inertia can help technical selection. As a rule of thumb, steppers usually do not exceed a 30:1 ratio of load inertia to motor inertia (J_load : Jm). In contrast, direct drive servo systems with high-resolution feedback and no compliance (except the driven steel), can run 200-300:1 (J_load : Jm ratio) and higher, with quick response times relative to previous feedback technologies.
Een gped afgestelde servomotor loopt zoveel mooier dan een stappenmotor (closed loop of niet)

En zijn manier om de backlash uit diepgroeflagers te halen met 'Tellerfedern' vind ik ronduit slecht. Koop dan gewoon hoekcontactlagers, goede exemplaren heb je gematcht voor 8e/paar.

Goede KO's mogen ~4500rpm draaien met 3mm kogeltjes. (de 16mm exemplaren dus)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 14 jul 2019 23:05 Dit is misschien een interessant stukje om te lezen;
Meah daar gaan ze uit van een servomotor met 10Nm en stepper van 10Nm.
In de praktijk bij de Jmcs is het dus voor ongeveer hetzelfde geld, stepper van 3Nm of servo van 0,5Nm.
Dan kun je tot 2500 rpm ofzo gaan voor decstepper ook 0,5Nm heeft.
Wat ik het meest vreemde vind is dat de Jmc servo met step dir wordt aangestuurd, je wilt toch gewoon een digitaal protocol dan die zegt doe 8000 stappen in 1 seconde ofzo, dan worden servos imo echt als servo gebruikt.
Wat ik ook vreemd vind is dat een servo 6x meer stroom vreet dan de stepper voor een soortgelijke performance en dat hij continu staat te jitteren op zijn eindpositie en dat hij eigenlijk toch op het uiteindelijke systeem getuned moet worden, maakt het er allemaal niet makkelijker op. Het geluid: ik denk dat de freesspindel wel de meeste herrie maakt.
Last but not least als je kijkt naar bv Delta servos daar is de motorsturing net zo groot als de motor, bij de jmc ziet het er klein lees fragiel uit. Ik mis de koppel/rpm curves en andere data zoals mtbf etc.
Voor het geld wel erg leuke motoren.
Goede KO's mogen ~4500rpm draaien met 3mm kogeltjes. (de 16mm exemplaren dus)
Ja dat vond ik ook vreemd plus dat hij het continu had over het plastick binnenwerk dat slijt bij 2000rpm, dan denk ik welk merk KO spindel gebruikt hij? Dan begrijp ik ook beter het prijspunt van zijn machine tov de OSPF en begin ik ook me af te vragen welke lineaire geleiding hij gebruikt, is dat bekend?
Plaats reactie