Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door benkr »

Inderdaad is de OSPF geen bouwpakket in de letterlijke zin maar denk ik toch dat het voor behoorlijk wat van de bouwers wel zo gezien werd toen zij er aan begonnen, duidelijke handleiding, goede onderdelenlijsten, goede recensies hier op het forum enz.
Inderdaad kun je de OSPF, of in ieder geval het geschetste concept stukken goedkoper maken, maar dan moet je wel enige kennis van de materie hebben en juist daar ontbreekt het bij de meeste bouwers van deze machine aan, het zijn behalve flink inlezen volkomen nieuwelingen op dit gebied en dan durf je niet zo vlot af te wijken van dat gegeven en bewezen pad denk ik.

Maar met wat rondneuzen op verschillende plekken zoals Kelders, JVE, Markus, Lineairgeleidingenshop en eventueel Aliexpress is het heel goed mogelijk dezelfde machine te bouwen voor ruim minder dan de helft. Kan iedereen dat? Ja en nee, lang niet iedereen kan gebruikt spul inschatten op kwaliteit en kan het ontwerp aanpassen op wat voorhanden is want dat is bijna een must als je afwijkt van het gebaande pad. Bovendien heb je dan toch een paar basis machines nodig om tot het gewenste resultaat te komen, een goede afkortzaag is b.v. onmisbaar als je aan de slag gaat met gebruikte aluminium profielen. Wat mechanische vaardigheden zijn eveneens onontbeerlijk want je moet gaan improviseren en alternatieven gaan zoeken als bijvoorbeeld de KO spindel die je gevonden hebt nou net wat anders is dan iedereen gebruikt, maar dat is voor mij nou juist weer de uitdaging, dingen net wat anders doen dan iedereen. Eigenwijs zijn wordt dat ook wel genoemd en die gave heb ik heel zeker, ik ben supereigenwijs.

Maar als ik kijk wat sommige medeforumleden voor elkaar krijgen, al dan niet met hulp van andere forumleden, dan zijn er veel mogelijke wegen naar een hele mooie machine die niet al te duur hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door salautom »

de OSPF is inderdaad geen bouwpakket die je in 1 avond in elkaar zet, het kost (zeker als je onervaren bent) best veel tijd om het mechanische goed voor elkaar te krijgen
en het mechanische is wel de basis, dit bepaalt in grote lijnen wat je er uiteindelijk mee kan
in mijn geval krijg ik het vast voor elkaar, maar kost een hoop tijd, dus voor mij is dan een PFM2.5 of bv een sorotec CL kit heel erg de moeite waard (en lijkt ook iets goedkoper als de 'standaard' OSPF)
ik zou in elk geval profielen op maat moeten laten maken, want als ik dat zelf moet doen zijn de afwijkingen te groot
de electronica vind ik zelf niet zo spannend, of het nou Eding, Mach of LinixCNC etc is, en of je steppers gebruiks of servos (ik ga es testen met de JMC iHSV57-30-18-36-21-38, pokeys57cnc en mach3)
maar ook de electronica kan een beste uitdaging zijn voor sommige mensen (maar dan kan je weer een electronica box bij Audiomanics kopen natuurlijk)

Afbeelding
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Kjelt »

Wat me bij de pfm2,5 tov de ospf opvalt us dat de eerste per spindel, twee KO moeren gebruikt "om de backlash op te heffen".
Wat zijn hier de gedachten over?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door willy wonka »

Dat wordt wel vaker gedaan (en niet alleen op hobby machines), prima manier
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door serum »

Onnodig bij P1 omloopspindels/kwaliteitsspindels in deze toepassing, maar een redelijk compromis bij goedkope chinese (P0) spindels. (preload 1 is zonder backlash) Chinezen zijn doorgaans P0 (geen preload). Om dit gebrek te compenseren kan je 2 moeren toepassen. P0 kan een backlash hebben. Wil je grotere krachten overbrengen, kan je beter een langere P1 nemen (langer betekent meer contactoppervlakte via de kogels met de moer), omdat er minder omwentelingen van de kogels zijn. Alleen kan je deze beter niet toepassen op C7, omdat daarbij de lengtetolerantie/afwijking in de KO-spindel weer kan zorgen voor vroegtijdige slijtage) Bij een goede 4 a 5mm steiging is het standaard al 4 circuits van de kogels om de spindel/in de moer.

Verdiep je voor de aardigheid eens in KO's, dan zie je dat 10mm pitch bv ongeveer 1/2 van het aantal circuits heeft tav 4 of 5mm bij gelijke lengte, c3, c5, c7 (nauwkeurigheid tolerantie van de spindel) , p0,p1,p2, (preload van de moer), geslepen, gerold (of een combinatie van beiden voor productieoptimalisatie) de geometrie welke gebruikt wordt (het is nooit een perfect rond holletje, omdat slijtage dan sneller op zou treden doordat de kogels door hun onevenredige omtreksnelheid invreten) (per kogeltje heb je 2 contactvlakken in zowel de moer als op de spindel door deze geometrie). Indien toegepast zoals hier, druk je dus in feite de kogels uit het lood en houd je 2 ipv 4 contactvlakken per kogel over. Niet perse stijver dan een P1 of P2 dus.
Laatst gewijzigd door serum op 18 jul 2019 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2 moeren is heel gebruikelijk hoor, maar meestal zitten die al aan elkaar verbonden. Eigenlijk hetzelfde idee als met 2 tegen elkaar liggende hoekkontact lagers.
https://www.designworldonline.com/how-t ... ew-drives/
Ja, dan moet de spoed wel nauwkeurig zijn, en dat is een van de redenen dat een sneldraaiende KO spil een gillend geluid maakt, dat is de variatie in voorspanning.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

Ik heb de offerte aan laten passen naar de mechanisch gebouwde en gekalibreerde vergrote variant (650x940mm) inclusief tandriemkoppeling, goten, (geplaatste) proximity switches en levering tot aan de voordeur (maar dus zonder motoren, electronica en spindle) maar dan komt het geheel toch nog op net geen 4K.

De twijfel slaat als gebruikelijk weer toe zoals de titel van dit onderwerp al aangeeft ;(
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door audiomanics »

Daar komt dus nog 2 tot 2,5 k bij..
Blijven twijfelen, een bijl pakken en de knoop door hakken,.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door serum »

Gebruikt hij gestandaardiseerde eindbewerking aan de kogelomloop of iets unieks?
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

Dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door audiomanics »

ewoud heeft nog een OSPF te koop voor niet al te veel.. is kant en klaar. Heb 'm bijna twee jaar geleden op de open dag werkend gezien.. Zag er gewoon goed uit.. Ook voldoende werkbereik meen ik..
Ik heb 'm zelf niet gebouwd, dus weet niet of hij ook aan mijn standaards voldoet vwb bekabeling en bouwwijze..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

Volgens mij vraagt ie wel de absolute hoofdprijs (10k) en voor dat geld verwacht ik eerlijk gezegd nieuw en perfect gebouwd. Dan nog overschrijdt het mijn budget flink ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door audiomanics »

Oh, sorry, ik dacht dat ik iets van 4,5k gelezen had, maar dat zal iets anders geweest zijn... Ik kan me inderdaad herinneren dat hij tegen mijn advies in alles bij de duurste zaken gekocht had.. tja, dan kom je wel aan zo'n bedrag...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5, of toch OSPF?

Bericht door Nederbelg »

Momenteel staan er zelfs 2 OSPF's te koop. 1x grotendeels mechanisch opgebouwd, electronisch nog in de beginfase. Wel met veel benodigde onderdelen. Helaas komt die persoon niet uit de voeten en valt er geen afspraak mee te maken.
De ander denkt dat zijn OSPF van goud is denk ik want die vraagt een kleine 10.000 euro voor een tweedehands in ieder geval electronisch niet heel erg net gebouwde machine.

Denk dat ik vandaag de PFM2.5 (in de vergrote uitvoering) als mechanische kit ga bestellen en die zelf ga opbouwen.

Nu nog even het laatste stukje twijfel wegslaan ;)
Plaats reactie