Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door benkr »

En nogmaals, dat je machine zo hard kan wil niet zeggen dat hij zo hard moet, dat bepaal je zelf, maar als je harder wilt en het kan niet baal je, zeker als je weet dat het eigenlijk wel kan als je andere keuzes had gemaakt. En ik zie je nadien niet zo maar die spindels gaan vervangen, dat zal evengoed weer jaren duren voordat je die beslissing hebt genomen.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door kris blancke »

ik volg dit draadje met veel belangstelling.
Ik wil hier absoluut geen publiciteit maken voor de OSPF maar de specs daarvan zijn toch wel behoorlijk.
bvb, ik graveer in geanodiseerd alu met freesjes van 0,2 , perfect resultaat.
Machine laten bouwen door Kees tegen meerprijs.
Stijfheid, backlash, snelheid etc, daar hou ik me niet mee bezig. Ik wou een degelijke machine that's all.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Portje »

dat laatste filmpje, ff gassen
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Nederbelg »

Ik heb besloten X en Y beide op 10mm en Z op 4mm te laten leveren en dan zien we wel. Bedankt voor alle tips en meningen!
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Jasper »

Lijkt me een goede keuze,

Ik begrijp niet dat die man zegt dat X en Y hetzelfde moeten zijn maar in theorie zou je natuurlijk met afwijkende maten en afwijkende micro steps inderdaad een minimale afwijking in een perfecte cirkel kunnen krijgen maar ik betwijfel of je die met een doorsnede van 700mm kunt gaan meten, Daarvoor zullen er vast meerdere variabelen aanwezig zijn.

En als hij zegt beide gelijk en je maakt strakst om een of andere reden ovalen kun je eerder hulp verwachten omdat hij dan niet direct zal roepen, Zie je wel dat kum door 5/10 combinatie.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Nederbelg »

Alle 'rommel' is inmiddels bestelt. Alleen de freesspindle en de VFD nog. Daar lopen de (on topic) reacties nog niet echt op ;)

Ik hoef dus nu nog maar 2 dingen te doen.

1. Wachten
2. Bouwen...

Makkie toch? ahhhrr... :shock:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Ballegooijen »

1. Wachten
Dit vond ik het moeilijkste deel ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Nederbelg »

En als hij zegt beide gelijk en je maakt strakst om een of andere reden ovalen kun je eerder hulp verwachten omdat hij dan niet direct zal roepen, Zie je wel dat kum door 5/10 combinatie.
Dat was inderdaad ook een beetje de overweging. Jullie hebben niet een paar duizend euro bij hem uitgegeven en tegen zijn advies in gehandeld. Hij zou inderdaad zomaar een stroef kunnen gaan doen, maar mijn ervaring is dat het een hele aardige en behulpzame man is.

Hij adviseerde 5mm op X en Y, maar schreef ook dat de theoretische afname van nauwkeurigheid bij 10mm 'niet zo erg is als het klinkt'.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Jasper »

Wat wel een voordeel is van fijne spoed is dat je af kunt met minder micro steps. Of eventueel een 0.9° motor en nog minder micro steps.

Micro steps zijn voor stappen die een stappenmotor door het ontwerp eigenlijk niet kan maken.

[url]https://hackaday.com/2016/08/29/how-acc ... ing-really[//url]
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Markus »

Ikzelf heb niet heel veel vertrouwen in de nauwkeurigheid van microsteps vooral als het gaat om Chinese motoren. Het zou me niet verbazen als die motoren met de hand gewikkeld worden en dan moet je goed zijn om elke wikkeling identiek te krijgen.

Als het nauwkeurig moet idd een fijne spoed , en wellicht (Duitse of Japanse) 5 fase motoren gebruiken (=500 stappen per omwenteling)

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door DaBit »

Mwoah, met 800 onderscheidbare posities per omwenteling hebben de Chinese steppers niet zoveel problemen, tenminste niet die ik heb.
Is met een ideale 10mm-spoed spindel toch goed voor +/-0,0125mm. Dan zit je als gemiddelde hobbyist toch aardig op het punt dat je je er eigenlijk geen zorgen meer over hoeft te maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Portje »

ik heb er dan wel geen sjoege van maar mij lijkt het wel een dijk van een machine
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door benkr »

Nederbelg schreef: 09 aug 2019 14:46 Alle 'rommel' is inmiddels bestelt. Alleen de freesspindle en de VFD nog. Daar lopen de (on topic) reacties nog niet echt op ;)

Ik hoef dus nu nog maar 2 dingen te doen.

1. Wachten
2. Bouwen...

Makkie toch? ahhhrr... :shock:
En? Ben je al aan punt 2 toegekomen?
Of ben je al bij punt 3, leren gebruiken?
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Aankoop PFM2.5 - eindelijk besloten ;-)

Bericht door Nederbelg »

Hij komt pas donderdag a.s. in Nederland aan.
Plaats reactie