Frees beweegt niet haaks

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien een paar foto's plaatsen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

18761

Hierboven het bed van de 6040 is 750x480. En ik heb een vlak uitgezet van 360x480 en a2xb2=600

0.0 staat links onder met daarbij de afstand vanaf de rand van het bed, enz voor 360.0 368.480 en 0.480

Meer foto's komen er aan. Uploaden gaat best maar in een bericht plaatsen is nog lastig omdat ik alle nummers moet onthouden.
Laatst gewijzigd door Jasper op 09 jul 2019 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

18762
Bovenaanzicht van brug en dwarsligger. Links zie je speling maar dit is dus rechts voor.
18763
bovenaanzicht om beeld te geven van het type frame.
Hierop zit een alu T-Slot bed en daarop komt mijn waste board.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door benkr »

Die ondersteunde geleidingen en de daarbij behorende wagentjes zijn zeker niet de beste geleidingen maar normaal gesproken worden er per kant twee wagentjes zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst om toch nog een klein beetje stabiel geheel te krijgen, Ik zie dat deze machine maar één wagentje per kant gebruikt, dat is hoe dan ook ruimschoots onvoldoende. Misschien dat je er Balsahout of iets dergelijks nog binnen redelijke grenzen kunt frezen, maar alles wat meer is dan peperkoek zal zeker afwijkingen gaan vertonen, los van het feit dat het frame zelf ook niet haaks is.
Ik kan je maar 1 advies geven, stop met tijd steken in deze bodemloze put, begin opnieuw.
Als ik het goed zie is je spindel die het bed verplaatst een Trapeziumdraad spindel, klopt dit?
Een tweede extra spindel kost je niet meer dan 20 a 25 Euro, een motor daar bij 15 Euro denk ik, een TB6600 driver minder dan 10 Euro.
Reken nog wat klein spul als extra, 2 extra wagentjes en voor minder dan 100 Euro heb je deze machine stukken beter gemaakt.

Ga b.v. naar JVE in Eindhoven om de benodigde spulletje te kopen, is een plek waar je echt alles vindt voor heel redelijke prijzen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door audiomanics »

Jasper schreef: 09 jul 2019 17:33 Toch meet ik echt van hoek tot hoek 58 en 62cm
scheelt toch een stukje met je tekening: ca 598 om 602 mm.... Toch maar een andere duimstok kopen :lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

audiomanics schreef: 09 jul 2019 21:22
Jasper schreef: 09 jul 2019 17:33 Toch meet ik echt van hoek tot hoek 58 en 62cm
scheelt toch een stukje met je tekening: ca 598 om 602 mm.... Toch maar een andere duimstok kopen :lol:
Kees
Foutje met opschrijven geweest denk ik, dit is 2x gemeten en de overhoekse waarde komt nu overeen met wat Fusion 360 zegt zoals te zien is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jasper schreef: 09 jul 2019 18:25 Meer foto's komen er aan. Uploaden gaat best maar in een bericht plaatsen is nog lastig omdat ik alle nummers moet onthouden.
Je kunt op de foto klikken, en het nummer met copy paste over nemen uit het lijstje.
Maar je bent qua foto's plaatsen al veel verder als een grote groep hier. :lol: Dus met die machine zal het ook wel goed komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Zal kijken of ik vanmiddag tijd heb of hij wel nog recht over de assen loopt. Anders wellicht de gaten opboren van de spindel moer en lagers om de brug iets om te trekken.

Wel vreemd want hij lijkt nagenoeg recht tov de dwarsliggers van het frame.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Gelukkig, REGEN dus geen heg snoeien.

Ben weer een stap verder al zijn het er 3 achteruit.

1 De plaat die op de lagers ligt en waar dus het portaal op staat en de spindel aan zit is beschadigd.
Ik heb de braam eraf gevijld zodat hij niet mee tegen de dwarsligger wipt maar betwijfel hoe goed hij nog is omdat hij op het oog wel krom lijkt.
18777
18778
18776

2 1 van de 4 lagers loopt niet zo soepel als de rest, twijfelde even over smeren maar ben bang dat vet icm stof juist geen goede combinatie is dus ga hem zo alleen wassen in IPA.
Ben nu aan het kijken naar een betaalbare SBR16UU, tot heden zit ik op €10,50 voor 1 stuks incl verzenden morgen in huis of 4 stuks €14,50 binnen 2 weken in huis.

3 De kogel omloop moer (van internet ik kwam niet verder dan ball nut) zat los op zijn houder, Door het klemmen tegen de plaat bewoog hij niet met voelen maar kon beide boutjes toch 1 slag vast draaien.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Lager is weer een beetje soepel, zat een gebroken kogeltje in. Wel nieuwe besteld en een reserve.

Alles weer gemonteerd, eerst bouten handvast. Toen met lijmklem tegen de voorste dwarsligger aan en vanuit het midden de plaat vast gezet op de spindel en lagers.

Lijmklemen los en nagenoeg geen ruimte meer rechtsvoor.

Brug met freesmotor er weer op en met een bitje recht boven een van de markeertekens gezet.
Bouten handvast en X as naar rechts gedraaid en daar stond hij alweer 2mm scheef.
Zover als met de huidige ruimte op de gaten de brug scheef gezet op de plaat maar haal het niet.

Nogmaals het frame zelf gemeten en die meet ik beide 89cm over de hoeken, dan ga ik er van uit dat het frame zo haaks mogelijk is.

Nu dus kijken hoe ik de geleiderail kan uitmeten of de gaten in de plaat dusdanig opboren dat ik het geheel een millimeter kan draaien en hopen dat dat een oplossing is.

Heeft er iemand toevallig een stappenplan hoe dit haaks zetten eigenlijk wel moet? Zoals in de eerste post ik vind wel video's maar geen oplossingen voor als hij niet goed is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En die kromme onderplaat, heb je dat verholpen, lijkt me dat je de onderdelen daar niet stabiel op kunt monteren.
De basis moet natuurlijk wel vlak zijn.
Het lijkt me dat de bestaande plaat wel op de montage plekken even vlak te frezen is, dan is je uitgangspunt in ieder geval goed.
(ook in vertikale richting wil je de boel haaks hebben, en als het krom is wordt dat lastig)

Ik blijf bij m'n idee om die onder-brug redelijk haaks te zetten, dus niet teveel moeite voor doen. En dan de montage gaten voor de portaal in sleuven te veranderen, kun je in mijn beleving heel makkelijk na stellen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Hi Hugo,

Ik heb de plaat zelf niet vlakker kunnen krijgen, wat inderdaad wel een optie is is om hem door iemand te laten vlakken.
Heb bij "Werkstukken" een prijsopgave gedaan en daar zijn tot nu toe 2 opgave voor die wel verschillen.
Hoop eigenlijk dat ik het goedkoop kan oplossen en met de tijd ombouwen naar 2 Y spindels.

Zit nu te denken dat wanneer de rechter kant omhoog staat hij natuurlijk ook naar achteren kan kantelen waardoor hij dus verder naar achteren staat dan links.

Echter staat rechts juist lager dan links als ik naar de hoogte tov bed kijk als ik X van links naar rechts beweeg moet ik toch Z iets omhoog draaien anders loopt hij op het bed.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat het ding gewoon vlak moet zijn is natuurlijk noodzakelijk. En dan ook nog torsievrij samengesteld in je machine.
Alleen ga ik me nu ook zorgen maken over de andere onderdelen, hoe kunnen er nu zulke deuken in zitten.
Dan zitten er op andere plekken misschien ook vervormingen en ligt de boel niet vlak.

Ik wil die montagevlakken best wel even voor je nalopen. Stuur je wel een pb.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Hoi Hugo,

Ik heb het m'n moeder gevraagd en blijkt dat er eens een freesje vastgelopen is waardoor de spindel die plaat krom gemaakt had en deze weer min of meer gericht is bij een metaalbewerkingsbedrijfje.

Die lui doen normaal spoorrails,....

Ook het koppelstuk was toen gebroken, dus zal wel even een strijd geweest zijn tussen buigen of barsten.

Ik kom straks terug op je pm, moet even iets afmaken.

Bvd
Plaats reactie