Frees beweegt niet haaks

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door benkr »

Nu even terug naar het begin, hoe is de koppeling tussen de PC en de besturingskast nu geregeld?
Volgens mij is dat nu gewoon een LPT printerpoort maar ik begrijp nu toch dat dat niet zo is, wat is het dan wel?

Verder stel ik voor dat je met jou machine onder de arm naar de volgende CNC-zone Brabantdag komt, toevallig bij mij thuis.
Lijkt me sterk dat je niet weer naar huis gaat met een veel beter werkende machine.

Heb je die Mach3 software inclusief licentie al gevonden?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou ook eerder jouw bestaande machine in orginele staat houden, en goed maken door de kromme vlakken vlak te frezen en te zorgen dat de boel spanningsvrij in elkaar zit. Ik denk niet dat daar gelijk een nieuwe brug voor nodig is.
En maar gelijk beginnen met ombouwen lijkt me helemaal een brug te ver, of het moet om het bouwen gaan. ;-)
Wanneer er een paar lagerblokken slecht zijn is het misschien niet verkeerd die te vervangen, maar je geeft zelf al aan dat eigenlijk niet de oorzaak kan zijn.
Dan heb je in ieder geval een basis die werkt en waar je mee aan de gang kunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Nu zit er een lpt naar usb kabel aan.

Lijkt me inderdaad goed om eerst een solide basis te hebben
Laatst gewijzigd door Jasper op 18 jul 2019 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Ja de van de lagers is rechts 1 die zwaar gaat maar als ik hem strak tegen de voorkant of achterkant aan zet dan blijft rechts iets naar achteren. Dus van voor naar achter gaat rechts eerder dan links en van achter naar voren gaat links eerder dan rechts.

Maar, als hij eenmaal van voor naar achteren gegaan is kan ik kan ik heen en weer zoveel ik wil en verandert er niets.
Hierdoor lijkt het also het frame niet haaks is maar met meten is hij dat wel.
Ook als ik het bitje langs de voorkant laat gaan (als hij dus niet strak tegen de voorzijde staat maar een centimeter er vanaf) dan volgt het bitje netjes de voorkant. Zelfde met de zijkant, blijft op dezelfde afstand.

Dus ja, dan moet die plaat krom zijn.
Plaats reactie