Frees beweegt niet haaks

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Goedemorgen,

Ik heb nu krap een jaar de Chinese 6040 frees van mijn vader hier staan. Hij heeft er nooit hele precieze dingen mee gemaakt en voldeed aan zijn wensen.

Echter ik wil wel graag dat iets wordt zoals getekend, de steps zijn inmiddels redelijk goed maar wat mij opvalt is dat de gantry (als ik de benaming juist heb, vergeef me ik sta open om te leren) als ik de frees vanaf de voorkant bekijk rechts 2mm verder naar achteren staat als links.

Maar, als ik het bitje op de plaat zet staat deze rechts op 350.0 bijna 5mm verder naar achteren dan links op 0.0

Als ik 4 punten op het bord zet dan meet ik ook dat het geen rechthoek is. Ik zet uit 10.10 360.10 360.510 10.510 en zou dan 610,33mm moeten meteen over de hoeken. Helaas is mijn schuifmaat maat 150mm dus met duimstok kom ik op LA/RV 607 en RA/LV 611

Er zit 1 spindel onder en iedere kant een 16mm gelijderail.

Hoe krijg ik dit haaks?

Op YouTube vind ik wel hoe je moet meten of hij haaks is maar niet "wat als hij dat niet is"

Bvd,

Jasper

Foto van de frees in mijn galerij gezet.
18748
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door audiomanics »

Een van de voordelen van een centraal aangedreven brug: je hebt mazzel als het haaks is en blijft.. Ik snap ook niet waarom 99% van die machines een centrale aandrijving hebben..
Onder de brug, een onder het bed zit een plaat die de linker en rechter zijde met elkaar verbindt en waar de centrale aandrijfmoer op bevestigd zit. Misschien dat je een eindje in de richting komt als je die zaak even losmaakt en de zaak gaat richten..
Anders adviseer ik echt om links en rechts apart aan te drijven en het liefst met twee motoren apart aan te sturen. Met ook twee sensoren, een links en een rechts kan je in de software de zaak echt haaks configureren.
Mits je een "tandem-home" functie in die software kan instellen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Ik zal nog eens proberen de bouten op te lossen en kijken of ik het nog iets beter krijg.

Om hem om te bouwen naar 2 motoren is denk ik voor nu iets te veel, zal waarschijnlijk dan een andere controller moeten en natuurlijk spindels enz. En de ophanging moet dan aangepast worden.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door javanree »

audiomanics schreef: 08 jul 2019 11:25Ik snap ook niet waarom 99% van die machines een centrale aandrijving hebben..
Heel simpel : kosten.

Maar het verschil tussen links en rechts verandert dus als je van voor naar achter gaat of omgekeerd?
Dan vermoed ik dat meerdere bouten waarmee de verbindingsplaat aan de centrale kogel omloop moer en/of de geleideblokken vast zitten zich (door trillingen ed) los gewerkt hebben.
Snelle check of je frame haaks is en de geleiderails zuiver parallel lopen kan dan dan ook geen kwaad.

Ik heb een soortgelijke maar kleinere machine (3040) en heb toen ik de tafel heb vervangen alles helemaal opnieuw uitgelijnd. Kostte me twee avonden maar alles is en blijft nu in elk geval zuiver haaks.
Dat uitlijnen heb ik met een meetklok gedaan ; eerst op een kussenblok en de parallele rail aftasten , dan met de dwarsplaat er op en de parallele rail weer aftasten. Toen de T-sleuf plaat op het bed en alles zuiver parallel aan de T-sleuf en bovenkant bed parallel aan de geleidingen.

En dan hetzelfde nog eens voor de Y- en Z-as. Her en der geholpen door een goede klasse 0 blokhaak...
Paar foto's op https://www.flickr.com/photos/36761590@ ... 1899875051
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Hoi,

Nee hij verandert niet.

Ik kan 9 punten pakken en maakt niet uit in welke volgorde ik coördinaten in toets hij komt zuiver ui dezelfde plek ui.

Zal dan waarschijnlijk scheef in elkaar gezet zijn of zo ipv los gelopen.

Heb namelijk wel werkstukken met meerdere bits succesvol gemaakt, dus na tool changes ook gewoon zuiver op de zelfde plaats gekomen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door benkr »

Begin eens om aan te geven (in je profiel zodat het gewoon aan de rechterkant van je topic wordt weergegeven) waar de machine staat, als dat bij mij in de straat is (waarom ook niet) kom ik bij je langs om je probleem op te lossen.
Wellicht woon je aan de andere kant van het land, dan zal een medeforumlid je wellicht komen helpen, zo werkt dat hier.
Of we laten het helemaal aan jou over, maar sturen je wel stapje voor stapje in de juiste richting.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je brug eigenlijk stabiel is en dus een vaste afwijking heeft, is het principe van de centrale aandrijving blijkbaar goed genoeg, ook al vinden andere mensen het een slecht ontwerp.
Als je de foto van janvanree bekijkt van de onderkant van de machine, zitten er 4 geleide schoenen op de centrale plaat, die op het midden meer vast zit aan de moer.
Als er niets los zit (daar ga ik even van uit) dan zou je alle schroeven net los kunnen draaien zodat de boel verschuifbaar/verdraaibaar wordt.
Ik kan niet goed zien of je die geleide bussen (de huisjes ervan) wel los kunt schroeven, of dat de koppen van die schroeven aan de niet bereikbare kant zitten, dan wordt de uitdaging wat groter.
Vervolgens begint het moeilijkste, haaks stellen, maar in jouw geval zou van 5 mm naar 0.5mm nog wel te doen moeten zijn.
Dan alles weer goed vast zetten.
Ikzelf zou de montage gaten waarmee de portaal op die onderplaat staat veranderen in sleufgaten, en er ook nog stelschroeven in maken. Dan kun je als de machine gewoon recht op staat, de brug nog iets verstellen tov die onderplaat. En doordat er dat stelschroeven zitten kun je dat ook nog eens heel precies doen. (voorste schroef iets los, achterste schroef weer vast, je weet de spoed van de schroef en weet dus ook hoeveel je moet verdraaien voor 0.1mm)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Hoi,

Ik zal mijn plaats zo even toevoegen. Is geen groot geheim natuurlijk en ik schaam me er ook niet voor ;)

Heb het waste board en de aluminium T-Slot platen erag gehaald.
Het basis frame meet ik met duimstok 1mm verschil overhoeks.

Als ik van de brug waar de spindel in zit naar de voor en achterkant meet dan staat hij 2mm scheef. Links voor ietsje naar voren. De brug naar de voorkant gedraaid en de scheefstand is hetzelfde.

Conclusie, brug zit scheef op de assen.

Bouten opgelost en kan hem er naartoe duwen maar, hij komt iets terug ervanaf zolang ik hem niet vast zet. Dus wringt hij ergens.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door benkr »

Het grootste probleem, en ook het moeilijkst te corrigeren probleem is wanneer de profielen niet haaks zijn afgezaagd.
Als je er van uit gaat dat die haaks zijn terwijl ze dat niet zijn, en daar de hele justage op baseert dan komt het nooit goed.
Dus kijk eens waar je brug scheef staat of dat profiel wel haaks is gezaagd. Als blijkt dat dat niet zo is dan dit eerst haaks (laten) zagen naar een maat die je met een plaatje kunt uitvullen (ter compensatie van het stukje dat je er afgezaagd hebt), dat plaatje zal weinig aan de stijfheid doen, maar het zorgt er wel voor dat je weer op de juiste maat terug komt.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door javanree »

@Ben de haaksheid van het grondframe wordt nergens door gezaagde profielen bepaald. De ronde geleidingen zijn gedraaid op de kopkanten, mede vanwege het boren+tappen.

@Jasper je bent van harte welkom om een keer langs te komen met je frame om eens te kijken of er wat aan te richten valt.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

@javanree, bedankt voor het aanbod en ik houd het in gedachten. Al weet ik niet of de frees nog steeds spot on is als ik hem bij jouw weer in de auto moet laden, een uur rijden en uitladen. Dus ik probeer het eerst op zijn plaats goed/beter te krijgen.

@benkr, frame zit haaks op elkaar met bouten. Wat ik eerder niet zag met de duimstok is dat rechts iets korter is dan links. Met de rolmaat kwam dit iets beter aan het licht. Ik weet dat het geen zuivere metingen zijn maar moet het doen met wat ik heb.

Heb nu van vulstaal 0.09 wat ik had liggen 3 hoefijzers geknipt en tussen het einde van de rail en de dwarsligger geplaatst zodat beide kanten op het oog met rolmaat gelijk zijn en de overhoekse meting is nu ook gelijk zover ik kan meten.

Nu alles van de brug nogmaals los en vast zetten tegen de dwarsliggers aan en kijken of het nog beter geworden is. Voor het uitvullen was de afwijking van 2mm naar onder de mm.

Nadeel van de centrale as is wel dat hij de neiging heeft om scheef te vertrekken, maar helaas dat is wat ik heb en daar zal ik het voorlopig mee moeten doen.

Heb wel gekeken naar ending enz om de Chinese kloon van planet cnc te vervangen maar dan zit ik op €300 zonder stepper drivers omdat die op het huidige systeem ingebouwd zitten. Ook planet cnc heeft een bord met drivers aan boord maar is €169+69 ex btw en verzendkosten. En dan heb ik volgens mij nog steeds geen extra Y stepper driver.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Aluminum bed er weer op en 4 punten met een klein bitje gezet.
0.0 360.0 360.480 0.480 en over hoeks is dat volgens dhr Pythagoras 600 maar helaas meet ik van 0.0 naar 360.480 580 en de andere hoek 620.

Aangezien beide hoeken dezelfde afwijking hebben en ik bij het meten van de dwarsliggers naar de brug bijna 2mm verschil tussen links en rechts meet ga ik er van uit dat de brug ondanks hij recht lijkt aan de hand van de dwarsliggers hij toch scheef is. Of tenminste na wat heen en weer bewegen hij scheef trekt.

Alle bouten zitten weer vast en het bed overhoeks is ook gelijk nu na de dhz shims.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat er iets niet klopt aan jouw meting, 580, 620 kan eigenlijk niet, dan staat de boel zo'n 5 cm scheef.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Frees beweegt niet haaks

Bericht door Jasper »

Toch meet ik echt van hoek tot hoek 58 en 62cm

Ik zal zo in fusion even een tekening maken met alle maten erop.
Plaats reactie