Bf16 ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

pat1311
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 aug 2015 15:13

Re: Bf16 ombouw

Bericht door pat1311 »

serum schreef: 04 jun 2019 22:36 Precies. Vast aan het beton dat ding boven en onder. paar extra bouten erdoor om hem uit te lijnen en een paar om hem vast te zetten aan een chemisch anker oid.

Waar woon je? ik heb wel wat meetgereedschap voor het uitlijnen.
Ik bedenk me ineens dat ik een paar jaar geleden iets gemaakt heb om een nieuwe spindel uit te lijnen met 2 meetklokjes in de spindel.
zou dit werken?

18665
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bf16 ombouw

Bericht door Kars-cnc »

Hier een filmpje van iemand die zijn BF30 kolom aan de muur vastmaakt:


Overigens, die 1mm beweging bij duwen tegen de kolom; je zou het wel t.o.v. de voet moeten meten. Als die meebeweegt omdat de ondergrond niet stijf genoeg is kan de BF16 er niets aan doen. Een onstabiele ondergrond is ook niet goed omdat het de resonanties beïnvloed heb ik gemerkt, maar dat is een ander verhaal.
pat1311
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 aug 2015 15:13

Re: Bf16 ombouw

Bericht door pat1311 »

Ja,daar heb je natuurlijk gelijk in.
Hij staat natuurlijk op een houten werkbank en daar zit ook flex in.
Maar bevestigen aan de muur zal zowiezo een stuk meer stabiliteit opleveren,in het filmpje iig een wereld van verschil.

Maar nog een vraag,
Ik heb nu de HGR 15 rail en karretjes besteld maar deze geven best wel wat extra bouwhoogte en die beschikbare hoogte is toch al niet zo ruim bij de BF16.

Zou de MGN 15 versie stabiel genoeg zijn voor mijn toepassing?
Scheelt bijna 3 cm bouwhoogte en eventueel ook voor de z-as lijkt het me goed dat de spindel zo dicht mogelijk bij de kolom blijft.
Of zijn deze niet stabiel genoeg voor freesmachines?
pat1311
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 aug 2015 15:13

Re: Bf16 ombouw

Bericht door pat1311 »

Ik heb mijn x as rails binnen en nou vroeg ik me af hoe ik deze het beste kan gaan monteren.
Ik dacht er over om in 1 opspanning een 2 of 3 mm diepe sleuf aan weerszijde van de onderkant van de tafel te frezen zodat ik als het goed is 2 parallelle kanten heb om de rails tegen te monteren.
En dan meteen ook de bevestiging gaten mee te pakken.

Maar dan is wel geslepen vlakke ondergrond weg.
Of kan ik beter de rails zo op de tafel monteren en parallel uit proberen te klokken?

Idem voor het geslepen stuk staal wat ik voor het zadel ga gebruiken
Als ik daar in ga frezen had ik het niet hoeven laten slijpen.
Ik dacht daar ook sleuven in te frezen voor de karretjes mede ook om de bouwhoogre wat te verminderen.

En heeft er nog iemand tips hoe je het beste de paralliteit
Uit kunt klokken en een manier om de x en y as mooi haaks op elkaar te krijgen?
Plaats reactie