Opduwzaag

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Werner1962
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 feb 2019 09:52
Locatie: 5531 Bladel

Re: Opduwzaag

Bericht door Werner1962 »

Krat bier voor degene die me kan zeggen waar de fout zit 🙂
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opduwzaag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Werner1962 schreef: 06 mei 2019 16:36 Krat bier voor degene die me kan zeggen waar de fout zit 🙂
Zo simpel zal het niet gaan.
(trouwens, je mag meer dan 1 foto in je post plaatsen)

Oplossen van storing, eerst heel precies analyseren wat er gebeurd is, en waarom de betreffende functie niet functioneert.
Waarom zou er een kabel stuk zijn ?
Stap voor stap de logica verzinnen wat er wel of niet aan de hand zou kunnen zijn.

1. ding is verhuist, deed die het daarvoor wel, en deed die het direct na de verhuizing niet meer ?
2. kan er een stekker vergeten zijn, een pennetje in een stekker teruggedrukt.
3. zit er ergens nog een noodstop die nog niet ontgrendeld is.
4. en zo nog even doorgaan met logisch bedenkbare probleempjes
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opduwzaag

Bericht door Kjelt »

Zijn een hoop componenten in die keten.
K5 K10 S12 S10 en S8
Ik zou voorzichtig met spanning er af even alle relais en tijdrelais die daar rechtsboven in een voetje zitten even stukje naar boven halen en weer terug drukken.
Mocht dat niet helpen voorzichtig aan alle draden die geschroefd zijn zachtjes trekken om te kijken of er niet iets los zit.
Dan heb je dat al uitgesloten.
Verder kan een relais altijd na jaren kapot gaan of slecht contact maken.
Er zal iemand naar moeten kijken hoe het zit.
Ben is een hele goede ;-)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Opduwzaag

Bericht door keesfrees »

Als ik er voor sta kan ik de fout wel aanwijzen, bij benadering, binnen een paar meter :-)
En als je er mee weg loopt dan kijk ik 'm wel na (zal niet meevallen in dit geval).

Maar goed, idd logisch nadenken, foutzoeken is uitsluiten.
Onlangs had ik nog een succesje, ik liep een werkplaats binnen en werd daar onverwacht bij een onwillige machine geroepen.
Ik had natuurlijk niets bij me (multimeter) en er was daar ook echt niets van klein gereedschap.
Dus met een vlechttang een kort stukje draad geknipt en aangestript en dan 1 voor 1 de schakelaar aansluitingen in de kast overbruggen.
Wel goed opletten !
Dat kan evt ook met een flinke gloeilamp, dan kun je nooit sluiting maken.
Maar in mijn geval had ik het redelijk snel gevonden toen ik de machine een beetje begon te snappen.
En dat valt soms niet mee met die gekke schatkaart schema's verdeeld over meerdere pagina's.

Er bleek dat er bij een vd schakelaars de draden verkeert te zitten, er was een breek en een maak contact, elke schakelaar had een draad !
O ja, iemand heeft die schakelaar vervangen hoorde ik toen, pas !

Maar goed, ik was de held vd dag :-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opduwzaag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 06 mei 2019 22:46 Er bleek dat er bij een vd schakelaars de draden verkeert te zitten, er was een breek en een maak contact, elke schakelaar had een draad !
O ja, iemand heeft die schakelaar vervangen hoorde ik toen, pas !
Kijk, dat bedoel ik met heel goed verzinnen wat er allemaal gebeurd is.

Alle kabelgoten liggen al open, dat zal ook niet voor niets zijn, want om een machine te verhuizen hoef je normaliter alleen de stekkers los te nemen, misschien een paar aarddraden.
Ik kan de draaiknop naar handbediend zetten, dan moet ik elke keer als de 6000 mm plank is opgeduwd twee knoppen induwen (linker en rechterhand), en de machine zaagt.

Standje automatisch werkt nu niet.
Zaag loopt, hij duwt op als ik start, maar zaag komt niet omhoog. Zet ik hem op handbediend en druk de knoppen in dan komt de zaag wel omhoog.
Als je automatisch zaagt, hoe is ie dan beveiligd? Lijkt mij dat er iets van een deurtje voor moet zitten, of een lichtscherm.
Even een testje, op automatisch zetten en ook de 2-hands bediening indrukken, doet ie het dan misschien?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Werner1962
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 feb 2019 09:52
Locatie: 5531 Bladel

Re: Opduwzaag

Bericht door Werner1962 »

Ik heb de tips geprobeerd voor zover ik dat kan.
Het is na de verhuizing gebeurd. Voor verhuizing werkte alles, na de verhuizing meteen niet meer.

Er zit inderdaad een afschermkap op, die schakelaar werkt.

Is er iemand die langs wil komen om eens te kijken?
Plaats reactie