Noodstop monteren HU 30 DM

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Kjelt »

Hugo, dat zou een optie zijn om te proberen.
Dan ga je er van uit dat de stroom zich gelijk verdeeld door de "takken", dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Maar de moeite waard voor een experiment.

Ik heb even kort gelezen hoe je zo'n passende thermische motorbeveiliger kiest, dat valt nog niet mee. Je wilt eigenlijk de stroomcurve weten tijdens opstarten en in normaal belast bedrijf.
Als de motor (te) zwaar wordt belast dan moet ie afschakelen.

Alleen als je de machine dus een paar keer kort achter elkaar aanzet kan ie ook afschakelen.

https://www.schurter.com/content/downlo ... 11_low.pdf
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 27 mar 2019 10:02 Hugo, dat zou een optie zijn om te proberen.
Dan ga je er van uit dat de stroom zich gelijk verdeeld door de "takken", dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Maar de moeite waard voor een experiment.

Ik heb even kort gelezen hoe je zo'n passende thermische motorbeveiliger kiest, dat valt nog niet mee. Je wilt eigenlijk de stroomcurve weten tijdens opstarten en in normaal belast bedrijf.
Als de motor (te) zwaar wordt belast dan moet ie afschakelen.

Alleen als je de machine dus een paar keer kort achter elkaar aanzet kan ie ook afschakelen.

https://www.schurter.com/content/downlo ... 11_low.pdf
Ik dacht dat TS dat ding alleen maar aan- of uit wilde zetten ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 27 mar 2019 10:43 Ik dacht dat TS dat ding alleen maar aan- of uit wilde zetten ;-)
Dat dacht ik ook. Uit dat lukt nu wel door die noodstop schakelaar in serie, nu nog zien aan te houden.

Even teruglezen , ik denk dat waar het in de communicatie mis is gegaan hier is:
herbieferbie schreef: 25 mar 2019 17:09 Nou bedankt voor al jullie tips, ik ben er mee aan de slag gegaan, ik heb een nullastschakelaar gebruikt zat al in een kastje, had ik nog van een ander project dus dat scheelt weer wat knaken :-)
Dit is dus niet een simpele nullastschakelaar maar een thermische motorbeveiliging die qua amperage te laag is.
Dus als je een echte nullast schakelaar kunt scoren van 10A dus voor 2kW (ietsjes marge houden) dan is het probleem ook opgelost.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Kjelt ik snap wat je bedoelt, nou een nullast schakelaar is zo gekocht.

Even kijken of ik het eventuele experiment snap, aanvoer van stroom, neutraal of nul hoe je het noemt gewoon doorverbinden, en de fase verdelen over t1/t2/t3 naar corresponderende L en daar weer bij elkaar brengen ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Kjelt »

herbieferbie schreef: 27 mar 2019 14:04 Kjelt ik snap wat je bedoelt, nou een nullast schakelaar is zo gekocht.
Even kijken of ik het eventuele experiment snap, aanvoer van stroom, neutraal of nul hoe je het noemt gewoon doorverbinden, en de fase verdelen over t1/t2/t3 naar corresponderende L en daar weer bij elkaar brengen ?
Ja dus even in ascii-art :mrgreen: Helaas de forum software vernaggelt de layout door spaties te verwijderen. Maar ik neem aan dat je het begrijpt.

IN ---------------------------------------------------------------------------------- Uit Machine

Neutraal _____________________________________________________ Neutraal


Fase _________T1 -------------------------------------------- L1 _____ Fase
|__ T2 -------------------------------------------- L2 __|
|__ T3 -------------------------------------------- L3 __|
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

ok ja dat is wat ik dacht, het kan hooguit niet werken neem ik aan, niet dat de motor straks poefffff bzzzzz zegt :-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Kjelt »

Nee hoef je niet bang voor te zijn, wel dien je net als alle elektromotoren op te letten dat hij niet vast loopt doordat bv de frees in je werkstuk vast komt te zitten. In zo'n geval meteen noodstop drukken.
Maar je kunt deze schakelaar met het gele knopje instellen, als je hem nu eens op 2 zet bv kijken wat er dan gebeurt. Dan zou hij bij 3x2A = 6A af moeten slaan etc.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

zo ben ik weer had nachtdienst, durf het bijna niet te zeggen maar moet even een spanningzoeker gaan halen om de phase te onderscheiden van de nul
Zijn er ook andere/betere beveiligingen als thermisch, deze bromt lichtjes onder spanning, vertrouw hem niet zo
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Hmm nou draadloze spanningzoeker gekocht, werkt prima, denk even kijken welke de fase is, geeft hij aan dat beide fase zijn

In gewoon stopcontact maakt hij duidelijk dit is fase dat is nul

Schiet me te binnen ( zie foto ) dat er 2 draadjes zijn welke het middelste contact met allebei de buitenste verbinden althans zo lijkt het, das toch vreemd of is het mijn gebrek aan kennis, eigenlijk zou er kortsluiting moeten zijn maar das ook weer niet het geval, heb het zo gedaan omdat het in de vorige omgeving reeds zo gemonteerd was.

Afbeelding

Nou ja ik wacht even met het paralel aansluiten op jullie mening
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Kjelt »

Ik kan het zo niet zien waar komen deze vandaan en zijn de twee bruine draden niet gewoon allebij parallel aangesloten?
Heb je een multimeter?
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door herbieferbie »

Hoi die 2 bruine draden komt door mij, komt door omweg via noodknop, die 2 draadjes gaan in kleine openingetjes naar binnen naast de aansluitterminals, maar ik had 1 en ander parallel aangesloten maar zag vonken toen ik op de aanknop drukte, heb het hele ding weggehaald en een simpele mechanische schakelaar erop gezet, werkt uiteraard prima kan niks mis mee gaan.
Zoals dat ding standaard geleverd word zit er ook een gewone mechanische schakelaar op
zal eens op mijn gemak zoeken naar een andere schakelaar met beveiliging, een 230 exemplaar
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Ballegooijen »

Die 2 draadjes zijn voor de nullast-spoel denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door HD13 »

Zit dit topic te lezen en laat ik nou het een en ander weten van de PKZM1-4.
Ten eerste dit ding is speciaal gemaakt om de motor te beveiligen tegen overbelasting en kan voorzien worden van een nulspanning beveiliging 230 of 400Vac.

Nulspanning beveiliging is bedoeld om te voorkomen dat als de spanning is uit/weggevallen en weer terug komt dat de machine dan niet meteen start maar weer opnieuw gestart moet worden.
Functie kun je misbruiken voor noodstop functie, mag bij een bedrijfsmatige installatie niet.

Om je motor te beveiligen moet je de unit goed aansluiten en de juiste stroom instellen (gele dingetje) overeenkomstig de gegevens op het motor plaatje.
Ding lijkt al over z'n max instelling heen te zijn gedraaid.
Deze dingen kun je zowel voor 1 als 3 fase motoren gebruiken.
Alleen zul je dan de bedrading moeten aanpassen.

Voor jouw 1 fase motor als volgt bedraden.
Voeding fase (bruine draad) op L1 aansluiten en nul (blauwe draad) aansluiten op L3.
Dan een doorverbinding maken van T1 naar L2 contacten komen dan in serie te staan.
Motor aansluiten op T2 en T3 resp bruin en blauw en klaar.
Geel/groene aarde ook aansluiten :evil:

Eventuele nulspannings unit 230Vac aftakken van L1 en L3.
In de aftakking van L1 kun je nog de noodstopknop in serie opnemen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Noodstop monteren HU 30 DM

Bericht door Ballegooijen »

Eventuele nulspannings unit 230Vac aftakken van L1 en L3.
In de aftakking van L1 kun je nog de noodstopknop in serie opnemen.
Maar als er een 380 spoel in zit zal dat ws niet werken :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie