Freestafel (bovenfrees tafel)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door diode »

Regelmatig heb ik CNC gefreesde stukken waar nog "tabs" aanzitten omdat het realtief kleine onderdelen zijn. Ook zou ik graag wat producten met een kopieerfrees willen maken. Een freestafel lijkt mij hiervoor een geschikt apparaat. Op marktplaats vind ik er diverse. Het merendeel zijn echter vrij zware machines, wat ik op zich een pluspunt vind. Alleen hebben die meestal een 30mm as, het lijkt mij dat ik hier dan geen freesjes met een 6 of 8mm schacht in kan spannen?
HBM / Scheppach hebben dit soort machinetjes wel maar die zijn weer vrij laag en zou ik dus op een tafel of onderstel moeten zetten.

Iemand nog tips voor een geschikte machine?
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door mark3 »

Ja
Tip1
Neem NIET die Scheppach/hbm.
Een standaard merk bovenfrees kost hetzelfde en als je die onder een mdf plankje bevestigd heb je hetzelfde.
Ziet er iets minder mooi uit, maar
is stabieler
de frees slingert veeeeel minder
trilt minder los
toerental is constant en wisselt niet continu
makkelijker een frees vervangen
De blokkering voor de frees te wisselen is niet na 5x dolgedraaid
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door carlo »

goeiemorgen
ik heb voor mijn machine een verloopstuk gekocht bij Tendotools
rechtstreekse link heb ik niet maar in de cataloog op blz 251 onderaan vind je het
http://www.tendotools.com/media/pdf/201 ... %20res.pdf
misschien heb je hier iets aan

mvg
carlo
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door motormuis »

http://www.felder-houtbewerking.nl/?region=nl-nl
kijk da eens zijn stabiele machines met de mogelijkheid om een hoog toeren spindel (10000 ) in te zetten met en spantang opname
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door keesfrees »

Een plaatje geleend uit NIET mijn gallery :
8024
De eigenaar zal het herkennen en wellicht een toelichting geven, voor zo ver nodig :-)
NB: het gaat hier dus eigenlijk om een onderfrees . . .
NB2: Zo kan het ook https://www.beqwaam.nl/workshops/freest ... fo_bft.htm
( dit is in oorsprong mijn idee )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door motormuis »

Klopt keesfrees, mijn ervaring een boven frees maakt een herrie dat je oordopjes moet dragen een frees zoals die van Felder da kan je ernaast staan als ze loopt en normaal met iemand praten
ik heb een oude Bäuerle die ik zelf omgebouwd heb
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door Toxiq »

Een triton is een leuke/niet te dure machine en heeft het voordeel van de voet af aan in hoogte te verstellen is (niet alle modellen !)
Daar kun je een leuke freestafel mee maken !
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door diode »

Iedereen bedankt voor de tips. Een bovenfrees op zijn kop onder een tafel hangen is een optie. Dat is min of meer vergelijkbaar met de Triton die Toxic noemt. De felder machines zijn erg mooi maar op basis van een eerder offerte voor een CNC bank vermoed ik dat die buiten budget gaat zijn.

In de catalogus waar Carlo naar linkt staat ook nog wel een leuke machine, de TT3085/X4.

Maar als ik Carlo goed begrijp dan is het met behulp van een verloop mogelijk om op een "echte" freestafel ook gewone freesjes voor een bovenfrees in te spannen?

Edit: dan bedoel ik zo'n soort machine: https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door carlo »

goeiemorgen

ja dit werkt goed
gebruik dit op een Robland x31
heb nog een extra tafel en aanslag gemaakt
18279
18277
18278
18276

mvg
carlo
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door motormuis »

Ja dit bedoel ik ook maar denk eraan voor kleine delen met alleen een kogellageraanloopfrees dus zonder aanslag heb je min 10000rpm nodig anders hou je het niet en wordt het gevaarlijk voor jou fingers
die van mij maakt 1100rpm en dit gaat goed
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door diode »

Dank Carlo. Mooie machine heb je staan, qua opbouw is dat inderdaad het soort machine dat ik zoek.

Motormuis, één van de dingen waar de machine vrij vaak voor gebruikt zou worden is het verwijderen van bodems uit behuizingen. Het zou gaan om polystyreen behuizingen waar ik met behulp van een kopieerfrees (met lager dus) de bodem uit wil frezen. Dan moeten we dus aardig hoog in toerental kunnen blijkbaar.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door motormuis »

ja als je polystyreen ga frezen met een kogellager dan moet je echt boven de 10000 rbm zitten anders heb je kans dat er stukjes uitbreken.
je kan ook een mal maken binnen die je de bakken kan bewegen dan kan je met een een of twee Sneider werken
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door diode »

Hoe bedoel je dat met die mal?
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Freestafel (bovenfrees tafel)

Bericht door motormuis »

Hoi Diode, het mij helaas niet mogelijk om een tekening in Fusion te maken en te plaatsen (te weinig ervaring en hulp)
ook om het goed in worden brengen wat ik bedoel is lastig.
ik weet niet waar je woont maar misschien heb je de mogelijkheid om eens na Venlo te komen kan ik je alle mogelijkheden laten zijn hoe je dit kan maken
(er zijn meerdere wegen gaan na Rome)
gr Hans
Plaats reactie