HF Spindel met ATC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Bjornski1976 »

Apparaten met een vermogen groter dan 2000 Watt mogen niet op een gezamenlijke groep. Voor deze apparaten moet dus een aparte groep worden aangelegd met een eigen installatieautomaat.

Dit is volgens mij wat er in de NEN1010 staat en dat is volgens bouwbesluit wettelijk vastgesteld.

Of het zin heeft, mwa officieel zou het dus zo moeten. Om eerst het e.e.a. te testen en het later goed te doen is natuurlijk ook mogelijk.

Wellicht dat je dan meteen ook je groepenkast moet aanpakken en zo heb je er weer een project bij.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 16 mei 2020 09:51 Ik ga hem maar eens op 1 phase 220 aansluiten en kijken hoe dat gaat. Ik verwacht niet dat het volle vermogen wordt gebruikt door de spindel anders is er volgens mij iets goed mis ;-)
Misschien is het wel verstandig om de VFD niet via de schakelkast te voeden maar met een aparte lijn direct naar de voeding? Heeft dit nut?
Je bedoeld met een verlengsnoer naar een eigen groep? Of wat bedoel je precies?
Heb je een vermogensmeter ? Die zou ik er even voorzetten, dan zie je beter wat er gebeurt, kun je later bij het frezen ook zien bij welke belasting je rivhting de 3kW gaat.
Ze kosten niet veel , tientje in China maar ook voor een paar tientjes bij de Conrad.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door HD13 »

Voor test aansluiten, minimaal een verlengsnoer van 1,5mm² nemen en los laten liggen ivm warmte afgifte.
Ga aub niet met stekkerblokken werken.

Vaste aansluiting achter een 16A automaat/zekering, 2,5mm² gebruiken.

Ander puntje, stopcontacten zijn over het algemeen uitgelegd voor 10A continue !
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ik ga hem rechtstreeks op de groepenkast aansluiten. Daar heb ik nog 1 vrije automaat zitten dus dat komt mooi uit. Een Amp meter op een vaste positie staat al wat langer op mijn lijstje maar is er nog steeds niet van gekomen. Nu misschien wel een mooi moment om uit te voeren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Die is bedoeld voor krachtstroom, niet voor enkele fase. Niet aansluiten, melden bij de leverancier.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

serum schreef: 16 mei 2020 13:02 Die is bedoeld voor krachtstroom, niet voor enkele fase. Niet aansluiten, melden bij de leverancier.
Bedoel je de VFD ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door DaBit »

Geld dat niet voor zo'n beetje alle Chinese VFD's dat ze 3x230V als ingang hebben? De gemiddelde HuanYang heeft ook een R,S en T aansluiting voor de binnenkomende prik.
Nadeel is dat die 5.5kW dan geld voor 3-fasen voeding, maar niet voor enkelfase. Dan is het ~60% zo uit het blote bolletje. Maar 4 van de 6 diodes op de ingang doen al het werk, en de condensatoren op de ingang krijgen wat harder op hun donder, vandaar de lagere belastbaarheid.

Maareuh, als jij consequent langdurig meer dan 1kW in een frees kunt stoppen ben je een beste kerel; de meeste hobbyisten doen dat niet.
Ik zou niet moeilijk doen, ding aansluiten zoals je ook zou doen als wanneer je een normale 2.2kW spindel en huanyang VFD gekocht zou hebben, en kijken of je uberhaupt tegen problemen aanloopt. Ik schat dat dat best meevalt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Oke, en de VFD is dan wel 5,5 Kw maar de spindelmotor is maar 4,5 kW De VFD is dus al aardig overgedimensioneerd. Als ik daar dan eens maximaal 1 kW van ga gebruiken ben ik speksnijder denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Floppy »

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Ik heb een 2,2 kW spindel en die gebruikt op 24000 toeren idle 670 watt en 1030VA.
Als ik hem ga belasten komt daar een paar honderd watt bij.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Ja de stroommeter is meer voor tijdens het experimenteren wat je nog wel en net niet voor elkaar krijgt met 15 a 16 Ampere.
Aangezien je wel eens door de volle dikte, platen freest , geeft dat een goede indicatie hoeveel "ruimte" je over hebt. Denk dat het mee gaat vallen.

Misschien wil je ook de vfd alarm uitgang op je estop circuit aansluiten?
In het geval dat, mocht de groep waar de spindel aanhangt afschakelen, of een storing in de vfd , je machine niet vrolijk door blijft bewegen. Dat zou zonde van het freesje zijn.
Mocht je alleen in geval dat de groep afschakelt willen stoppen, dan kun je het ook oplossen door een klein voedinkje op dezelfde groep er bij te plaatsen en deze een klein relaitje laten schakelen waarvan het contact als e-stop schakelaar in serie met het estop circuit wordt geplaatst.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Volgens mij is er van alles mogelijk met die VFD. Zoals je wellicht in de handleiding hebt gezien zitten er best veel in- en uitgangen op waar je vanalles mee kunt. Maar dat is meer voor de kenners onder ons. Voorlopig heb ik de voedingskabel liggen en aan beide zijden aangesloten. Het display brand in ieder geval. Maar de motor hangt er nog niet aan dus die heb ik nog niet kunnen proberen. First things First :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 16 mei 2020 14:10 Als ik daar dan eens maximaal 1 kW van ga gebruiken ben ik speksnijder denk ik.
Nee, dan ben je spekkoper Johan ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 16 mei 2020 17:48
Ballegooijen schreef: 16 mei 2020 14:10 Als ik daar dan eens maximaal 1 kW van ga gebruiken ben ik speksnijder denk ik.
Nee, dan ben je spekkoper Johan ;-)
Gekocht heb ik het al Andre. Moet het nu alleen nog snijden :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 16 mei 2020 19:24
andrefc101 schreef: 16 mei 2020 17:48
Ballegooijen schreef: 16 mei 2020 14:10 Als ik daar dan eens maximaal 1 kW van ga gebruiken ben ik speksnijder denk ik.
Nee, dan ben je spekkoper Johan ;-)
Gekocht heb ik het al Andre. Moet het nu alleen nog snijden :lol:
Oh... en dat wou je met die frees doen, doen zou ik de vfd maar gauw aansluiten :lol:
Plaats reactie