HF Spindel met ATC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 26 mar 2019 13:14 Ik heb voor mezelf alles nog eens op een rijtje gezet en kom tot de conclusie dat die 9 kW van Zeeschuim toch te zwaar is. Ik heb nu de (voorlopige) keuze gemaakt om voor een 4,5 kW ISO30 te gaan.
Mooie spindel 8) met de BTW en invoer er bij best nog een flink prijskaartje.

Wat was voor jou de belangrijkste reden om voor deze spindel te gaan ipv de Isel 2200 ?
Was dat de ISO30 opname tov de ER20 of de 4,5kW tov de 2,2kW ? En hoe ga je het nu met de stroomtoevoer oplossen ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

De levering is via Duitsland, dus geen BTW en inklaringskosten.
Mijn overwegingen zijn:

- ISO 30 welk een meer gangbaar type is dan de 20 en ook veel voor verkrijgbaar is.
- De prijs van de ISEL 2200 ligt beduidend hoger.
- Stroomtoevoer is beduidend lager dan voor de 9 kW dus dat zal geen probleem opleveren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Item location: China.
Maar als je hem via duitsland kunt krijgen, Ja dan scheelt het aanzienlijk.
Ik ben benieuwd hou ons op de hoogte van hoe het bevalt .
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door kris blancke »

Ballegooijen schreef: 19 mar 2019 18:30
Hoe doe je dat dan?
Spantangmoer losdraaien, spantang er uit halen, andere maat op zoeken, spantang er in moer erop, juiste freesje pakken, freesje er in, moer vastdraaien, boven het werkstuk joggen, naar beneden joggen, fijn instelling joggen, papiertje, nullen, .... Klaar.
Ik ga to tot een centimetertje boven werkstuk.
"switch off drives"
met het handje aan het wieltje draaien om te nullen.
"reset" en we zijn vertrokken. Werkt voor mij nog iets sneller dan het joggen
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door ruudderooy »

Heeft iemand op het forum hier eigenlijk ooit zoiets geprobeert?
https://www.sorotec.de/shop/Vorsatzwech ... ndeln.html

is natuurlijk geen vergelijk met een complete ATC spindel, maar kan best een leuk alternatief zijn!
Iemand die toch een atc spindel wil en al een 2.2kw watergekoeld spindel heeft kan je relatief weining geld upgraden.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

ruudderooy schreef: 01 apr 2019 09:14 Heeft iemand op het forum hier eigenlijk ooit zoiets geprobeert?
https://www.sorotec.de/shop/Vorsatzwech ... ndeln.html

is natuurlijk geen vergelijk met een complete ATC spindel, maar kan best een leuk alternatief zijn!
Iemand die toch een atc spindel wil en al een 2.2kw watergekoeld spindel heeft kan je relatief weining geld upgraden.
Ik heb er wel even naar gekeken maar ik vindt SK10 wel heel erg klein.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door ruudderooy »

Ballegooijen schreef: 01 apr 2019 09:26
ruudderooy schreef: 01 apr 2019 09:14 Heeft iemand op het forum hier eigenlijk ooit zoiets geprobeert?
https://www.sorotec.de/shop/Vorsatzwech ... ndeln.html

is natuurlijk geen vergelijk met een complete ATC spindel, maar kan best een leuk alternatief zijn!
Iemand die toch een atc spindel wil en al een 2.2kw watergekoeld spindel heeft kan je relatief weining geld upgraden.
Ik heb er wel even naar gekeken maar ik vindt SK10 wel heel erg klein.
klop hij is niet super zwaar volgens spec mag hij (recomended) 12mm^2 (Ae X Ap) belast worden (kan bij diepte van 12mm 1mm aan zetten).
dus ligt er een beetje aan wat je machine kan handelen,maar kan me voor stellen dat het voor veel mensen al genoeg is en dan is het een leuk alternatief.
de sk10 holder kan max een 10mm collet hebben, dus je bent idd ook beperkt wat je aan frezen kan gebruiken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

We hadden het hier ook op de brabantse cnc middag over.
Kennelijk zijn de SK30 houders voor enkele tientjes in China te koop, als je dat vergelijkt met bv de honderdtwintig en honderd zestig euro voor de Isel opnames dan is dat toch ook ern factor om rekening mee te houden.
Zie net dat de passende Mechatron opnames ook 153 euro kosten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Die eerste hoe trek je die vast? Zit alleen een sleuf in.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door FSSF »

Met een speciale platte sleutel. ISO30 is goedkoop uit China maar de ISO20 en andere veel gebruikte maten ook dus geen noodzaak voor een ISO30 spindel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Gezien de bouw van de verdere machine zou ik voor een ISO20 of een ISO25 gaan. Die 4.5kw variant is echt te lomp voor je machine. Is het praktisch gemak van de luchtkoeling een weegfactor in je besluit?
er bestaan ook 3kw BT30 ATC spindels in een 100mm diamater behuizing. BT30 lijkt op ISO30; taper is gelijk, maar ze gebruiken een andere pullstud en de afmetingen/positie voor de toolhoudervork zijn anders. Pas dus op als je ze door elkaar gebruikt :)

aangaande die moer;
Die trek je idd vast met een speciale sleutel. Je hebt ze ook waarbij je een sleutel met zelfklemmend rollenlager (er zit dan geen sleuf in), maar deze heeft een sleufje.

Trap niet in die 'gebalanceerde' 20 euro kostende iso30 houders uit China. De moeren die erbij zitten zijn nep gebalanceerd; zit een suggestief beleefdheidsgaatje in geprikt op een totaal verkeerde locatie. (in de moer zit een excentriek voor het eenvoudig uitnemen van de spantang, het gaatje zit doorgaans zo gepositioneerd dat hij doorgaans op het lichtste deel van de moer zit)... Onbalans zit er zeker in, de houders zijn prima, (ondanks hun vermoedelijke gebrek aan balanceren) maar de moeren niet. Ik heb ook een aantal houders van CMT, deze zijn niet zichtbaar gebalanceerd met gaatjes in de houder of de moer. Deze gebruiken echter geen excentriek in de spanmoer.

Goede houders uit China/taiwan bestaan wel hoor!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Kreeg toevallig net een korting aanbieding voor een watergekoelde 3 kW.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Nette prijs voor de combi!

Bij een gereedschapswissel lijkt de hele morseconus naar buiten te komen? Lijkt mij niet goed.
Plaats reactie