HF Spindel met ATC
Moderator: Moderators
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: HF Spindel met ATC
Ik ga hem eerst zelf maar eens uit elkaar halen en kijken hoe het er uit ziet van binnen. Daarna kijk ik wel weer verder.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: HF Spindel met ATC
Tja, als je kijkt wat een setje hoog toerental hoekcontactlagers van een goed merk kosten dan snap ik de prijs wel.
Re: HF Spindel met ATC
Je kunt ook het motorgedeelte verwijderen en het toolwisselmechanisme bewaren. Hierop met een riemoverbrenging een andere motor aan bevestigen en je hebt weer een atc met degelijke lagers.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12050
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: HF Spindel met ATC
Hij is toch in rook op gegaan?
Dan zouden de lagers nog goed moeten zijn, 'alleen' opnieuw wikkelen, maar misschien zijn die wikkelbedrijven niet zo gewend aan hoog toeren machine's, of ze doen standaard een hele revisie en vervangen ook de lagers en de boel wordt opnieuw gebalanceerd.
Dan zouden de lagers nog goed moeten zijn, 'alleen' opnieuw wikkelen, maar misschien zijn die wikkelbedrijven niet zo gewend aan hoog toeren machine's, of ze doen standaard een hele revisie en vervangen ook de lagers en de boel wordt opnieuw gebalanceerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: HF Spindel met ATC
ik heb in het verleden een motor laten reviseren ivm waterschadehugo stoutjesdijk schreef: ↑06 apr 2020 12:39 Hij is toch in rook op gegaan?
Dan zouden de lagers nog goed moeten zijn, 'alleen' opnieuw wikkelen, maar misschien zijn die wikkelbedrijven niet zo gewend aan hoog toeren machine's, of ze doen standaard een hele revisie en vervangen ook de lagers en de boel wordt opnieuw gebalanceerd.
kwam toen 10 a 15 jaar geleden al op 950 euro (verzekering werk)
het probleem zijn inderdaad de lagers mij motor moesten ze twee keer lagers bestellen (ceramische lagers)
de lagers moeten gevuld worden met de juiste hoeveelheid vet en dan inlopen volgens een bepaalde procedure anders lopen ze meteen weer stuk
dit is de reden waarom het zo duur is
Johan ik wil wel informeren wat het zou kosten
Hans
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: HF Spindel met ATC
Ik heb de spindel vanavond even uit elkaar gehaald. Dat viel eigenlijk best mee. De rotor is behoorlijk zwart geblakerd en stator is flink verbrand.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: HF Spindel met ATC
Dat ziet er behoorlijk indrukwekkend uit (op zijn slechtste zin dan), dat dat zo snel gaat he? Denk je dat ook de rotor teveel schade heeft opgelopen, of is het alleen verkleuring?
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: HF Spindel met ATC
Tja, ik heb eigenlijk geen idee hoe de staat van de rotor is. Inderdaad indrukwekkend dat in ongeveer 5 seconden zo'n schade wordt aangericht.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: HF Spindel met ATC
Die rotor is wat ijzer en aluminium. Ik ben geen expert in afgefakkelde rotors, maar het lijkt me sterk dat daar serieus iets mis mee is. Lijkt me meer aanslag van al die verbrande polyurethaan.
Tsja.. Iemand zien te vinden die goed is in motoren herwinden vrees ik. En als je echt niemand kunt vinden kun je onder het motto 'stuk is het toch al' zelf nog een poging wagen; tutorials zijn wel te vinden. Ik heb alleen ervaring met kleine brushless motortjes, en dat is weliswaar een rotklus, maar te doen. Zal met een 3-fasenmotor niet heel veel anders zijn.
Tsja.. Iemand zien te vinden die goed is in motoren herwinden vrees ik. En als je echt niemand kunt vinden kun je onder het motto 'stuk is het toch al' zelf nog een poging wagen; tutorials zijn wel te vinden. Ik heb alleen ervaring met kleine brushless motortjes, en dat is weliswaar een rotklus, maar te doen. Zal met een 3-fasenmotor niet heel veel anders zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: HF Spindel met ATC
Het is te doen, maar het grootste probleem is dat het allemaal moet gaan passen in de beschikbare ruimte, en daar ligt dan ook de uitdaging.
Als er b.v. 50 windingen plus het nodige papier of kunststof ter bescherming in zat dan moet dat er weer in en dat lukt alleen maar met de nodige ervaring, niet met het geweld wat wij daar voor in de plaats gebruiken.
En eigenlijk moet dat blikpakket uit de buitenbehuizing want dan kun je er niet ietsje beter bij om het goed te vormen.
Maar voor alles moet je die oude wikkelingen er uit gaan halen op zo'n manier dat je weet wat je er voor terug moet stoppen, inclusief hoe de spoelen onderling zijn doorverbonden en hoe alles op het einde is samengebonden en geïmpregneerd.
Je zal ook nog spoelvormen moeten gaan maken waar je de spoelen op voorvormen en wel zodanig dat je ze een beetje flexibel in de daar voor bedoelde ruimte gaat krijgen, dat is de grootste uitdaging, want het moet door een eigenlijk te smalle spleet op zijn plaats gebracht worden.
En na de hele exercitie moet ook de isolatie van de draden heel zijn gebleven, anders krijg je daar weer doorslag op.
Oh, en je moet ook nog ergens een redelijk grote klos wikkeldraad vandaan zien te halen van de juiste dikte.
Als het mijn motor was dan zou ik er niet aan beginnen, ik ben er redelijk zeker van dat ik het niet tot een goed einde zou brengen, daar is mijn geduld niet toereikend voor denk ik.
Als er b.v. 50 windingen plus het nodige papier of kunststof ter bescherming in zat dan moet dat er weer in en dat lukt alleen maar met de nodige ervaring, niet met het geweld wat wij daar voor in de plaats gebruiken.
En eigenlijk moet dat blikpakket uit de buitenbehuizing want dan kun je er niet ietsje beter bij om het goed te vormen.
Maar voor alles moet je die oude wikkelingen er uit gaan halen op zo'n manier dat je weet wat je er voor terug moet stoppen, inclusief hoe de spoelen onderling zijn doorverbonden en hoe alles op het einde is samengebonden en geïmpregneerd.
Je zal ook nog spoelvormen moeten gaan maken waar je de spoelen op voorvormen en wel zodanig dat je ze een beetje flexibel in de daar voor bedoelde ruimte gaat krijgen, dat is de grootste uitdaging, want het moet door een eigenlijk te smalle spleet op zijn plaats gebracht worden.
En na de hele exercitie moet ook de isolatie van de draden heel zijn gebleven, anders krijg je daar weer doorslag op.
Oh, en je moet ook nog ergens een redelijk grote klos wikkeldraad vandaan zien te halen van de juiste dikte.
Als het mijn motor was dan zou ik er niet aan beginnen, ik ben er redelijk zeker van dat ik het niet tot een goed einde zou brengen, daar is mijn geduld niet toereikend voor denk ik.
Re: HF Spindel met ATC
Ik zou bij de fabrikant vragen wat zon nieuwe gewikkelde kost, als dat inderdaad 1000 of meer is dan vraag ik me serieus af hoeveel die motor dan wel niet gekost heeft.
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: HF Spindel met ATC
Hier staat het:als dat inderdaad 1000 of meer is dan vraag ik me serieus af hoeveel die motor dan wel niet gekost heeft.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- Bjornski1976
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
- Locatie: Gorinchem
Re: HF Spindel met ATC
Heb je elektrisch kunnen meten aan je spindel, zoals:
- Isolatie weerstandsmeting van het statortje naar aarden (100Vdc), R>1.23Mohm bij 40 graden Celsius terug rekenen naar 20 graden Celsius waarde tussen 2.46Mohm ~ 3.69Mohm;
- Wikkelingsweerstand (fase gelijkheidsmeting) U-V, U-W & V-W, Deze waarden moeten nagenoeg gelijk zijn aan elkaar;
Maar eerst eens de boel goed reinigen voordat je gaat meten.
Als de meetwaarden in lijn der verwachting liggen dan nog een AC test doen.
Bij vragen kan je me bereiken je hebt me nummer of stuur ander even een PB.
Ik kan hem t.z.t. ook wel eens door meten maar dan kan even duren en daarvoor moet ik even naar het lab.
Zelf over wikkelen is denk ik niet het probleem maar het verkrijgen van de juiste materialen, gelakt wikkeldraad
in de juiste diameter en wat strookjes Nomex in de juiste dikte.
- Isolatie weerstandsmeting van het statortje naar aarden (100Vdc), R>1.23Mohm bij 40 graden Celsius terug rekenen naar 20 graden Celsius waarde tussen 2.46Mohm ~ 3.69Mohm;
- Wikkelingsweerstand (fase gelijkheidsmeting) U-V, U-W & V-W, Deze waarden moeten nagenoeg gelijk zijn aan elkaar;
Maar eerst eens de boel goed reinigen voordat je gaat meten.
Als de meetwaarden in lijn der verwachting liggen dan nog een AC test doen.
Bij vragen kan je me bereiken je hebt me nummer of stuur ander even een PB.
Ik kan hem t.z.t. ook wel eens door meten maar dan kan even duren en daarvoor moet ik even naar het lab.
Zelf over wikkelen is denk ik niet het probleem maar het verkrijgen van de juiste materialen, gelakt wikkeldraad
in de juiste diameter en wat strookjes Nomex in de juiste dikte.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12050
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: HF Spindel met ATC
misschien nog eens informeren?
https://www.koster-elektromotoren.nl/wikkelen
https://www.koster-elektromotoren.nl/wikkelen
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.