HF Spindel met ATC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ja, ik zit er wel over te denken. Maar de frequentieregelaar moet dan ook vervangen worden denk ik? Het gewicht op zich is niet zo'n probleem maar heb ik genoeg stroom?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Wat voor aansluiting heb je beschikbaar?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Een "normale" 230 aansluiting
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

Ik zou dat niet doen, veel te lomp voor jou machine. Zijn betere oplossingen beschikbaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door benkr »

En waarom zou je dat niet doen?
230V @ 16A --> 3,6 kW
Die 3,6 kW zul je never nooit volledig benutten, dus meer dan 2 kW, ik denk zelfs niet meer dan 1 kW, gebruik je nooit.
Dus VFD van 4 kW of zelfs 3 kW (de betere merken kunnen gewoon flink extra leveren voor korte tijd) is ruim voldoende, doordat de VFD ook gebruik maakt van soft start kun je zelfs boven de 3,6 kW maar je moet ook nog wat over houden voor de rest van de machine en zo.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Ben wat is volgens jou nu dan het voordeel van een 9kW chinese spindel op een 2,2kW VFD aan te sluiten ipv een 2,2kW duitse spindel met ATC voor praktisch hetzelfde geld ?

Enigste verschil dat ik zie is gewicht en garantie in voordeel vd duitse spindel en de opname in het voordeel van de chinese spindel.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door benkr »

Waarschijnlijk zal er weinig verschil zijn, wat ik bedoelde is dat je die 9kW spindel ook op zo'n kleinere VFD kunt gebruiken.
Mogelijk is er nog wel een leuke prijs te bedingen als het ding voor de gevraagde prijs niet wordt verkocht.
Daarom adviseerde ik Johan om een bod te doen, wie weet. Als die spindel opeens de helft kost is het meteen interessant.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Kjelt »

Bedankt, dat maakt het duidelijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door DaBit »

Zo'n 9kW spindel lust bij onbelast draaien ook wel een tikje meer dan een kleinere. Verder kun je met 230VAC tot grofweg 14000rpm gaan voor je koppel kwijt begint te raken vanwege te lage spanning. Of dat in de praktijk nou erg is, is vraag 2. Koppel heb je meestal nodig in de toerenkelder, en daar wint een 9kW spindel het dik van een 2.2kW spindel.

Als ik voor de keuze stond zou ik 'm toch sterk overwegen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 25 mar 2019 09:18 Zo'n 9kW spindel lust bij onbelast draaien ook wel een tikje meer dan een kleinere. Verder kun je met 230VAC tot grofweg 14000rpm gaan......
Je kunt uit een huisaansluiting toch ook 3 fasen weghalen en dus een 380V regelaar ophangen. Alleen het aantal AMP is wat minder....
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door diode »

Dat ligt aan je huisaansluiting. Je kunt het vaak wel laten wijzigen in een 3 fase aansluiting maar dan moet je hele meterkast ook op de schop.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door serum »

Je kan voor hetzelfde termijnbedrag een 3x25A aansluiting thuis krijgen, voor zover ik weet.


In het geval van Ballegooijen zou ik de afmetingen/gewicht van de 9kw spindel er op naslaan. Op mijn grote machine zit ook een 9kw spindel, maar ik zou er niet voor kiezen om zo'n ploert op mijn kleinere machine te hangen. (hij zou pruillipje een hoekje inkruipen als ik het hem voorstel denk ik). Denk dat ik de acceleratie redelijk moet inperken als die erop komt. Ik zou overeenstemmig met de bouw van de machine eerder voor een iso20/25 gaan, die alu speelgoedfreesjes van ons zijn meer voor een rappe acceleratie, kleine haaltjes ipv grofstoffelijke verspaning.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door diode »

Volgens mij is het termijnbedrag inderdaad gelijk.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Spindel met ATC

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb voor mezelf alles nog eens op een rijtje gezet en kom tot de conclusie dat die 9 kW van Zeeschuim toch te zwaar is. Ik heb nu de (voorlopige) keuze gemaakt om voor een 4,5 kW ISO30 te gaan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie