BF 25 problemen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ninjanoka
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2010 16:41

BF 25 problemen

Bericht door ninjanoka »

Hallo allen,

Ik ben aan het proberen om aluminium platen voor mijn zelfbouw CNC klaar te krijgen nu heeft de HBM BF25 enorme problemen om met een stappenboor door 20 mm heen te komen.
Zoveel dat er een vieze stank uit de machine kwam en hij de stoppen doet doorslaan bij een beetje weerstand. Kan iemand mij wijze op de mogelijke reden / oplossing?

Met vriendelijke groet,
Steven
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: BF 25 problemen

Bericht door Breaker »

Ja natuurlijk, een stappenboor is alleen geschikt om door plaatwerk te komen wat maximaal één stap dik is, normaal zo’n 2mm. Niet om met 10 stappen tegelijk te doen. Ander gereedschap gebruiken dus...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
ninjanoka
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2010 16:41

Re: BF 25 problemen

Bericht door ninjanoka »

Ok ik had iemand de gaten voor de motoren zo zien maken.
Maar nu klapt hij meteen de aardlek eruit als ik de machine aan probeer te zetten.
Eerst kon ik de motor laten afkoelen en dan weer frezen maar nu lijkt hij meteen kort te sluiten,
enig idee waar ik moet zoeken?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF 25 problemen

Bericht door benkr »

Als je geluk hebt zit er alleen maar een hoop troep van de koolborstels in de motor die sluiting maakt van de borstelhouder naar aarde, als je pech hebt is de hele borstelhouder weggesmolten en moet je aan een nieuwe motor. Het zou ook nog kunnen dat je collector (dat ding wat op de rotor zit met al die baantjes koper) gesmolten of ingebrand is, schoonmaken en visueel controleren. Ook loop je het risico dat je regelaar ook nog kapot is, maar die is eigenlijk redelijk snel weer gerepareerd. Pas op bij het demonteren van de motor, haal eerst de koolborstels er uit, anders krijg je de motor niet uit elkaar.
ninjanoka
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2010 16:41

Re: BF 25 problemen

Bericht door ninjanoka »

na 3 stukjes kool uit de motor te hebben gehaald lijkt hij weer te werken. Nu lijkt het dat er bij de spindel / overbrenging ook iets niet in orde is.

Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: BF 25 problemen

Bericht door Leeuwinga »

kapot lager ?
ninjanoka
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2010 16:41

Re: BF 25 problemen

Bericht door ninjanoka »

Probably de reactie van HBM :
Dit is inderdaad niet goed, de gehele motor is defect, dit zijn waarschijnlijk interne lagers of de spoel is niet goed.

We zullen u onder garantie een nieuwe motor toesturen, als u deze vervangt zal dit weer moeten functioneren.
De oude motor mag u houden.
Excuus voor het ongemak.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: BF 25 problemen

Bericht door Ballegooijen »

Nou, dan heb je volgens mij best geluk ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF 25 problemen

Bericht door benkr »

En maar schelden op die HBM. Ik vind dat ze een perfecte service geven en dat blijkt ook hier weer.
En ja, natuurlijk, alle waar naar de hoeveelheid munten die er tegenover moet staan maar dat vind ik gewoon logisch.
Plaats reactie