Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door Gikke »

Dag forumleden

Binnenkort ga ik naar een Adcock & Shipley 2E kijken.
Indien deze goed loopt, niet teveel speling heeft en dergelijke is, koop ik hem waarschijnlijk voor hobby-doeleinden.
Hebben jullie nog tips om ergens op te letten?
Vroeger heb ik wel gefreesd in mijn opleiding, dus ik zal ook een test doen als ik bij de machine ben.

Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze machine? En is zoiets om te bouwen naar cnc met behoud van originele blok/zwaluwstaartgeleidingen en de originele aandrijving (waarschijnlijk trapeziumdraad en een bijpassende moer vermoed ik).
Wat komt hierbij allemaal kijken?
Hierin zijn verschillende keuzen vermoed ik, maar uit ervaring: is er een kans dat ik de originele basis kan gebruiken voor cnc?
Indien ja: is het bij deze machine meer dan de montage van motoren op de trapeziumspillen, eindschakelaars, bepakking,...?
Ik zal mezelf verder inlezen bij de andere ombouw-topics uiteraard.

Andere vraag, indien dit te moeilijk is omwille van de constructie: hoe nauw komt de montage van een digitale uitlezing? Uiteraard is dit een orde makkelijker, maar het lijkt me dat zo'n glaslineaal toch vrij secuur uitgelijnd dient te worden, of valt dit mee?

Documentatie over de machine vind ik ook vrij moeilijk jammer genoeg, dus als iemand me hiermee kan helpen is het ook fijn. Op verscheidene fora wordt ik doorverwezen naar een site die er net iets teveel geld voor vraagt (£40).

Vriendelijke groet
Giel Knippenberg
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Klinkt als iets van de marshall hulp.
Iets met blokgeleiding en of zwaluwstaart is eigenlijk ernstig ongeschikt voor ombouw naar CNC.
Wrijving uit stilstand is behoorlijk groot, de wrijving boven +/- 5 m/min neemt zoveel toe dat je dat ook niet wilt, en oppervlakte gehard zullen ze ook wel niet zijn. Daarnaast zal het op die leeftijd echt niet zuiver meer lopen. En als je de spiën kunt stellen, loopt die op de uiteinde niet meer. Slijtage doet ie immers op het meest gebruikte punt.
Linealen aanbouwen, binnen 0.1 uitlijnen moet voldoende zijn, en moet ook makkelijk lukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door Gikke »

Bedankt voor je reactie
Hier houd ik zeker rekening mee.

Maar als ik het goed begrijp is de snelheid de meest bepalende factor indien de speling meevalt?
Ja het zou fijn zijn moest ik de speling weg kunnen drukken.
Enige tips om dit goed op te meten?
Met een meetklok en dan links/rechtsom draaien met het handwieltje zegt niet zoveel vrees ik, want op de verbinding van handwiel naar trapziumspindel kan ook speling zitten lijkt me.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door staandeklok »

Indien je niet weet hoe je een machine moet beoordelen op kwaliteit, is het verstandig iemand mee te nemen zodra je gaat kijken. Het forum is te klein om alle details uit de doeken te doen en bovendien blijft dan de vraag of je over de middelen beschikt om e.e.a. goed te beoordelen.
Alles niet negatief bedoeld, maar wil aangeven, dat een goed oordeel geven over een gebruikte(vermoedelijk oude) draaibank niet via een beschrijving hier mogelijk is.
Op enkele andere vragen is reeds een antwoord gegeven.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door Gikke »

staandeklok schreef: 20 feb 2019 21:59 Indien je niet weet hoe je een machine moet beoordelen op kwaliteit, is het verstandig iemand mee te nemen zodra je gaat kijken. Het forum is te klein om alle details uit de doeken te doen en bovendien blijft dan de vraag of je over de middelen beschikt om e.e.a. goed te beoordelen.
Dat ga ik ook zeker proberen.
Bedankt voor je reactie!
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door assink »

Als je iets wilt ombouwen, ga dan uit van iets wat al cnc is geweest. Heb je vaak al de kogelomlopen etc.
Bijvoorbeeld een bridgeport interact, staan er nu een aantal van op MP. Heb je indien in goede staat een betere basis qua mechanica.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door Gikke »

assink schreef: 21 feb 2019 07:52 Als je iets wilt ombouwen, ga dan uit van iets wat al cnc is geweest.
Heb je een idee van wat zoal de meest courante machines zijn waarbij dit mogelijk is?

Vriendelijke groet
Giel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iets met een heidenhain TNC155 er op, of een philips 432 (Maho) of een Deckel met dialog 1-2-3 besturing.
Allemaal basic besturingen met DC servo systemen en vaak direct meetsysteem er op.
Maar er zijn er vast veel meer, de meeste worden voor schrootprijs verhandeld, voor de industrie onbruikbaar, voor de hobbyist te groot, onhandig, onoverkomelijk project.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door Gikke »

Bedankt voor je input!
Komt erop neer dat ik beter het initiële idee best laat varen en rustig met een portie geduld de tweedehandssites in de gaten houd.
Vriendelijke groet
Giel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen idee wat je budget is, maar zolang deze werkt is het een droommachiene.
https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bo ... 90974.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door Gikke »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 feb 2019 08:54 Geen idee wat je budget is, maar zolang deze werkt is het een droommachiene.
Dag Hugo

Momenteel kan ik de freesmachine kopen voor €2000.
De €8000 voor de cnc die je opnoemt is me te veel voor wat bij te leren vrees ik. Al is het een hele mooie machine.

Vriendelijke groet
Giel
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door Gikke »

Bij nader inzien ga ik de cnc-machine wel eens bekijken aangezien ik wel wat extra hulp krijg.
Opmerkingen:
-Hoe gevoelig zijn deze dingen qua horizontale plaatsing?
-Stel er komen problemen aan... Onderdelen die het begeven of aan vervanging toe zijn,...
Is zo'n reparatie doenbaar of is het dan zodanig complex dat je hem als hobby-er niet meer gerepareerd krijgt?
Ik moet zeggen dat ik op mechanisch vlak wel goed ben, zeker qua uitlijnen en dergelijke. Maar hoe zit het met de aansturing en elektronica?
Stel dat morgen de elektronica het begeeft, vermoed ik.niet dat je deze machine even aanstuurt met nieuwe stappen/servomotoren en een sturing a la linuxcnx?

Vele vragen voor deze optie, dat besef ik ook wel.

Vriendelijke groet!
Giel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je het over de FP3-50 hebt.
Niet horizontaal te plaatsen.
Moet eigenlijk met een speciaal hijsjuk getild worden, anders ben ik bang dat je de gehele spanen kast moet demonteren. Er zitten dan 1 of 2 gaten in het gietwerk, hierdoor kan een stang, waarmee je de machine op kunt pakken. (op de lepels van een heftruk)
Ik gok zo'n 1600 kg.
Zo'n spanenkabine is wel heel mooi, maar het maakt de machine voor transport wel onhandig.
Het eigenlijke machineframe zit achter die kast, misschien kun je de boel vanuit de achterkant op pakken, maar dan zit je wel met het zwaartepunt.
Ik de handboeken staat beschreven hoe het tranport moet, handboeken moet je er bij hebben.
Let er wel op dat ook de schema's er bij zitten (oranje map) meestal in de besturingskast.
Als er problemen mee komen, reparatie is best lastig, FPS in duitsland heeft wel spare onderdelen, maar omdat alles obsolete is, kan dat best kostbaar zijn.
Besturing is opgebouwd uit diverse multilayer pcb's met meerdere 68000 processoren, en een hele kaart met eprom's voor de software.
Er zitten 1e generatie Bosch AC servo motoren op, de versterkers zijn analoog aan te sturen. Linealen met 20microvolt sinus, zijn wel converters van om die naar AB pulsen om te zetten.
De schakelkast haal je wel los, zit allemaal met grote harting stekkers aan elkaar vast.
Misschien wel handig om voor afkoppelen, de machine parameters op te slaan op een pc.
Gie Knippenberg schreef: 23 feb 2019 13:57 Stel dat morgen de elektronica het begeeft, vermoed ik.niet dat je deze machine even aanstuurt met nieuwe stappen/servomotoren en een sturing a la linuxcnx?
Daar hoop ik je voorlopig geen antwoord op te kunnen geven. (als je begrijpt wat ik bedoel)
Maar de linealen uitlezen is geen punt, en als je er nieuwe servo's op zet, is ie helemaal tot je beschikking.
Voordeel als je de schema's er bij hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Doenbaar? Ombouw Adcock & Shipley 2E

Bericht door Gikke »

Na overleg thuis ga ik dan toch de manuele freesmachine kopen.
Maar ik heb een bod gedaan van €5000 op de deckel fp3 50 en dat is zeer vlot geaccepteerd.
Waarom neemt ik de Deckel niet en wel de A&S:
Cnc is een einddoel dat ik wil bereiken, en niet zozeer een middel. Moest het een fonkelnieuwe machine zijn die enorm betrouwbaar is (voor mijn kennisniveau) kan ik weleens nadenken over €5000, maar voorlopig is het dik overkill voor het initiële plan (dat ik af en toe weleens vergeet, en dat kan snel gaan...) en dat is namelijk bijleren en inzicht krijgen in bewerkingstechnieken, materiaaleigenschappen,...
Dat gaat bij cnc toch wat minder vlot heb ik zo de indruk.

Het feit dat die A&S manueel is, ik er nog digitale aflezing op moet monteren én ik dit veel makkelijker in de toekomst verkocht krijg maakt het een logischere keuze voor me.

Laatste puntje: corrigeer me uiteraard als ik volgens een ervaren persoon echt een foute aanname doe.
Vriendelijke groet
Giel Knippenberg
Plaats reactie