Upgraden oude cnc machine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door Sven »

Aanvulling op al geschreven invalshoeken.

Dit formaat nieuw kopen is (vele malen) duurder dan zelf bouwen.
Dit formaat nieuw zelf bouwen is duurder dan deze vraagprijs.
Deze machine van nieuwe besturing en koperdraad (alles vanaf de netstekker tot en met de motoren) maakt wat mij betreft de totaalprijs te hoog.
Als alles wat op rolletjes/kogeltjes loopt courante maten heeft dan kan je waarschijnlijk redelijk eenvoudig vervangen.

Al met al zou ik voor deze machine er van uit gaan dat het koperdraad direct vervangen moet worden en het kogeltjesdeel misschien op termijn.
Mij zou het geheel maximaal iets van eu 2500,-- waard zijn, met bon.

Als ik zou willen kopen, voor mij zouden de motoren nema's moeten zijn zodat vervangen makkelijk gaat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 29 jan 2019 13:22 Als ik zou willen kopen, voor mij zouden de motoren nema's moeten zijn zodat vervangen makkelijk gaat.
Dat moet ieder voor zich weten inderdaad. Ik zou er niet zoveel moeite mee hebben om een adapterplaat of desnoods zelfs een andere flens te frezen voor de motoren indien nodig, bijvoorbeeld.

Als je tijd niks kost en de prijs is nog wat omlaag te krijgen dan heb je wat aan die machine. Anders laten staan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door keesfrees »

Veel is als besproken.

Een CNC machine bestaat uit :
frame, mechanica, motoren, elektronica, software.
Alles is vervangbaar, de basis is het frame, de stabiliteit cq stijfheid is (in veel gevallen) best belangrijk.
Dat zie ik hier nog niet genoemd (?)
Zo te zien aan het plaatje is dat het onderzoeken waard in dit geval.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Upgraden oude cnc machine

Bericht door arjancnc »

Machine staat er nog steeds. Niet gekocht dus? Ik zou de oude eigenaar vragen of hij je een paar dagen instructie wil geven en do's en don't van de machine wil uitleggen. ALs hij dat niet wil dan zal er het een en ander mis zijn
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Plaats reactie