CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Kars-cnc »

Ik ben ook een beetje aan het rondkijken en een afweging aan het maken tussen een OSPF-project starten of iets kant en klaar kopen. Ik heb er eigenlijk dus nog helemaal geen verstand van :mrgreen:

Maar wat ik bij veel goedkopere machines, en ook de Axiom zie, is dat de X-as geleidingen en spindels helemaal onder de XY tafel zitten. Wel mooi weggewerkt, maar hefboom technisch een groot nadeel lijkt mij t.o.v. bijvoorbeeld de OSPF waar dat ongeveer op frees-hoogte zit?
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 10 dec 2018 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Sven »

Teus schreef: 10 dec 2018 09:41 * Pro Vario serie van Mechaplus CNC: Click
Deze mag voor mij weer mee in de lijst "Prul van de week"
Wielgeleiding mag wat mij betreft nooit de term "Pro" dragen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 10 dec 2018 14:42
Teus schreef: 10 dec 2018 09:41 * Pro Vario serie van Mechaplus CNC: Click
Deze mag voor mij weer mee in de lijst "Prul van de week"
Wielgeleiding mag wat mij betreft nooit de term "Pro" dragen.
En dan moet je ook even op de montage van de moeren letten:
17835
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de Z-as constructie.

Foto's bij de producten kloppen ook niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door audiomanics »

Wat wordt er, commercieel, een hoop brol verkocht voor veeeel geld... Het glimt leuk, mooie kleurtjes ook, maar dat bepaalt helaas niet de echte kwaliteit... Hoe mooi de praatjes ook zijn....
Kan je beter een machine nemen waar helemaal geen verkooppraatjes van zijn.. alleen goede mond-tot-mond-reclame.... (Ik doel op de OSPF... ;-) )
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door FSSF »

Teus schreef: 10 dec 2018 09:41 Ik ben zelf ook op zoek naar een goede en betrouwbare cnc voor de hobby in hetzelfde toepassingsgebied als topicstarter. In mijn zoektocht afgelopen jaar ben ik bij twee kanshebbers blijven steken die in het budget liggen....

* Axiom van Stoney CNC: Click
* Pro Vario serie van Mechaplus CNC: Click

Beide staan zeer goed bekend om hun kwaliteit, de Axiom semi profesioneel en de Mechaplus in het betere hobby segment. Tevens kennis en ondersteuning van beide komen goed uit de bus van gebruikers. Stoney CNC kan ook in Nederland leveren en plaatse.

Ikzelf neig het meest naar de Axiom AR4, zijn hier gebruikers die ervaring met deze hebben?

Die Axiom Ar4 ziet er wel leuk uit maar de spindelophanging van de Xas vind ik dan weer wat raar. Die zit dan opgesloten in het lager aan het uiteinde, naar mijn idee hoort het lager aan de motorzijde voorbij de koppeling te zitten en niet ervoor, als daar al een lager zit...
Gebruikersavatar
Teus
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 okt 2011 16:15

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Teus »

audiomanics schreef: 10 dec 2018 17:04 Kan je beter een machine nemen waar helemaal geen verkooppraatjes van zijn.. alleen goede mond-tot-mond-reclame.... (Ik doel op de OSPF... ;-) )

Wat misschien niet geheel onbelangrijk is in je advies dat veel geïnteresseerden niet de kennis en tijd hebben om zelf te bouwen en knutselen hoe mooi en leerzaam dit ook is. Velen zijn op zoek naar een beschikbaar compleet systeem wat draait en onderhouden/ondersteund kan worden door leverancier. Of is wordt deze OSPF ergens compleet verkocht zodat we hem in onze zoektocht toe kunnen voegen als candidaat?

Ik ben zelf ook hobbyist en wil de cnc graag als uitbreiding gaan gebruiken om onderdelen voor deze hobby te kunnen gaan maken. Maar....... Ik heb geen intentie om de hobby uit te moeten breiden om een cnc te bouwen en aan de praat zien te krijgen daar ik er nu (nog) geen verstand van heb. Ik wil graag een beschikbaar systeem aanschaffen wat draait uit de doos om maar zo te zeggen. Het CAD/CAM leren komt er al bij, maar daar zijn voor de leek goede ondersteunende programma's voor op de markt om goed mee te kunnen beginnen.

Ik, en ik denk meerdere stille meegenieters op dit mooie kennis forum hopen OOK op advies, referenties en gebruikservaring van commerciële machines zonder ze bij voorbaat af te kraken omdat het altijd beter kan. Niet iedereen rijd ook Rolls Royce maar sommigen ook zeer lang en tevreden in een Fiat.......

Tussen top en bottom moeten toch wel wat bruikbare machines zitten voor de serieuze hobbyist ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Kjelt »

Teus schreef: 11 dec 2018 07:53 Ik ben zelf ook hobbyist en wil de cnc graag als uitbreiding gaan gebruiken om onderdelen voor deze hobby te kunnen gaan maken. Maar....... Ik heb geen intentie om de hobby uit te moeten breiden om een cnc te bouwen en aan de praat zien te krijgen daar ik er nu (nog) geen verstand van heb.
......
Tussen top en bottom moeten toch wel wat bruikbare machines zitten voor de serieuze hobbyist ;-)
Ik snap waar je vandaan komt , ik heb hetzelfde pad doorlopen.
Op internet in 2006 een kant en klare machine gekocht voor bijna 5000 euro en die doet voor hout en plastick wel wat hij zou moeten doen als je je aan de beperkingen houdt.
Toch voor andere zaken tegen de beperkingen aangelopen en dan ?
Dan nu maar zelf een betere machine gebouwd die die beperkingen niet heeft, hij heeft weer andere beperkingen (want dat houdt je altijd) maar buiten mijn gebruiksdoeleinden. In mijn specifieke geval was de Z-as te slap wat leidde tot veelvuldig freesoscillatie en breken van het freesje.
Als je weet dat goede freesjes al gauw een tientje of meer kosten dan vergaat het lachen je vrij snel. Hier op het forum mee gaan lezen en vragen gesteld en er achter gekomen dat mijn 5000 kostende machine eigenlijk maar 1000 aan onderdelen was en de constructie te slap. Dan kun je de Z-as gaan upgraden, lees steviger maken maar dan moet de Y-as (brug in mijn geval) ook verstevigd worden en dan de X-assen ook. De motoren en drivers waren ook maar van niveau Lada dus die zou ik dan ook wel kunnen opwaarderen etc. etc. Begrijp je waar ik naar toe wil ?

Je hoeft niet de ins en outs van een machine te kennen om hem te kunnen gebruiken maar wel zijn beperkingen weten.
En juist om die beperkingen van een machine te kunnen inschatten moet je wel weer weten hoe je machine is opgebouwd en hoe stevig/robuust of slap hij in bepaalde zaken is.
Als je dat niet weet loop je tegen flinke issues aan die je niet in de YT marketing videos ziet.

Er zijn tientallen bedrijven die CNC machines voor hobbieisten maken en verkopen, kennelijk een hele lucratieve business.
Als je je realiseert dat van de verkoop prijs 30% winst is, 30% uurloon en 10% marketing en bedrijfsvoering dan zie je dat er 20-30% aan materiaal over blijft.
En dan de tegenstrijdige eisen van de beginner die eigenlijk niet weet wat hij wil.
Dus het moet groot formaat portaalfrees zijn maar dan ook aluminium en soms staal aan kunnen, want de hobbieist wil alles kunnen met zijn machine.
Dat zijn voor dat soort machines gewoon tegenstrijdige eisen.

Simpel gezegd: voor hout en plastick kun je met goedkopere kant en klare portaal frees machines een eind komen mits je je aan de beperkingen houdt.
Voor aluminium/staal heb je een ander soort kant en klare machine nodig, kijk eens bij HBM metaalfreesmachines, die zijn anders opgebouwd.
Wil je wel beiden met een portaalfreesmachine kunnen dan zul je een hele robuuste machine willen hebben en dan praat je over kant en klaar al gauw >10000.-
Zelfs met zelfbouw (OSPF) zit je al gauw op 8000 euro en als je alles er bij wilt en compleet ook op 10000.-

Wat je dus hier op het forum ziet gebeuren is dat de semi-pro gebruikers de beginners willen behoeden voor een miskoop of een te slappe machine.
Meestal gebaseerd op het te wilde/brede eisenpakket die de beginner formuleert omdat deze niet in de gaten heeft wat voor eisen je stelt aan een dergelijke machine.
Niet iedereen rijd ook Rolls Royce maar sommigen ook zeer lang en tevreden in een Fiat.......
Met die Fiat kun je hetzelfde als de RR dus stad maar ook de snelweg op met 120km/uur als dat je eisen pakket is en dus gaat de analogie niet op.
Als je de analogie wel wilt doortrekken dan vraag je voor een betaalbare kant en klare goedkope auto en dan krijg je:
een auto die je in de stad tot 60km/uur prima kunt gebruiken maar niet op de snelweg of max met 80km/uur, 0-100 in 15 seconden en het rijdt niet heel erg lekker in de bochten, oftewel soms vlieg je uit de bocht.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 11 dec 2018 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Teus schreef: 11 dec 2018 07:53 Tussen top en bottom moeten toch wel wat bruikbare machines zitten voor de serieuze hobbyist
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Het lastige is: diegene met slechte ervaring zijn, of afgeknapt en horen we niets meer over, of hebben de boel voldoende verbeterd en geven nu advies vooral toch niet in bepaalde valkuilen te stappen.
Probleem, je zou zo'n machine moeten kunnen uitproberen voor een paar weken, en kijken of ie voor jouw voldoet, want dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.
Eigenlijk is het misschien wel een idee om een soort van overzicht te maken van de diverse merken, met hun voor's en tegens. (zonder direct iets af te schieten)
En ook een algemeen overzicht wat zo'n beetje de constructie mogelijkheden zijn, met hun voor en nadelen. ( volgens mij is dat een topic wat Sven al aan het maken is)

Ik vind die AXIOM wel verrassend, al is er erg weinig van te beoordelen op de website.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door hrscharft »

Ik zag deze laatst nog voorbij komen. toch 1 van de eerste Machientjes waarvan ik zo iets had van ja das een leuke kant en klaar machine.
Moet je wel nog even zelf in elkaar zetten maar de moeilijke delen komen al voor geinstalleerd.

https://youtu.be/ZUNpi0lTg5c
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hrscharft schreef: 11 dec 2018 09:46 Ik zag deze laatst nog voorbij komen. toch 1 van de eerste Machientjes waarvan ik zo iets had van ja das een leuke kant en klaar machine.
Moet je wel nog even zelf in elkaar zetten maar de moeilijke delen komen al voor geinstalleerd.

https://youtu.be/ZUNpi0lTg5c
Zit ook slim in elkaar, alle geleidingen hebben precies dezelfde opbouw, alleen de lengtes verschillen.
En, mooie afscherming.
Jammer van de Z-as, volgens mij kan die er ook wel andersom op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door abs02 »

https://www.team-haase.de/cut2500/
https://www.team-haase.de/al_serie/

Om ook een paar te noemen . Je kan het bedrijf bezoeken en demo bekijken.
Kant en klaar opgebouwd. Ook mogelijkheden genoeg voor jouw specs.
Gebruikersavatar
Teus
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 okt 2011 16:15

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Teus »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2018 09:34
Eigenlijk is het misschien wel een idee om een soort van overzicht te maken van de diverse merken, met hun voor's en tegens. (zonder direct iets af te schieten). En ook een algemeen overzicht wat zo'n beetje de constructie mogelijkheden zijn, met hun voor en nadelen. ( volgens mij is dat een topic wat Sven al aan het maken is)
Ik denk dat je hier de spijker mee op zijn kop slaat en een hoop zoekende beginnende geïnteresseerden een goede leidraad kan geven.

In ieder geval iedereen bedank voor de constructieve bijdrage en inzichten. Wat denk ik belangrijk is om te weten dat b.v. de mogelijkheid om aluminium te bewerken niet snel en met "grote halen" hoeft...... Dit geldt in ieder geval voor mijzelf maar ik denk voor vele zoekenden. Ik haal uit de tips en adviezen dat je snel tegen de limieten van je cnc aanloopt en dat is mij bekend in het segment waar we in zoeken. Ik heb de tijd om maar zo te zeggen dus snelheid is niet echt belangrijk. In de anderhalf jaar dat ik nu rondkijk en vele heb gezien is bewerking van aluminum mogelijk maar uiteraard met beleid en binnen de grenzen van je cnc. Zelfs met de Stepcraft halen gebruikers goede resultaten waaronder aluminium........ Nu zullen velen beginnen te sputteren maar is wel degelijk mogelijk als je de tijd neemt en je de beperkingen van je machine goed kent. Nu vindt ik voor mijzelf na veel kijken, lezen en forums en blogs volgen de Stepcraft (Door de Stepcraft is mijn interesse gewekt) niet geschikt en probeer zodoende een gulden middenweg te vinden tussen deze en de top........

Axiom, Haase, CNC-Step, Sorotec, Mechaplus enz........

Gebruikers hiervan zijn alle tevreden, alle hebben voors en tegens maar helaas lees je hier op de nl forums weinig over vandaar dat de vraag zo nu en dan langskomt over de één of andere cnc en of er gebruikservaringen zijn.

Dus om af te sluiten met waar we begonnen zijn: Het zou idd. een mooi topic zijn als deze opgesteld zou kunnen worden waar deze, laten we ze midrange cnc's noemen vergeleken kunnen worden met hun voors en tegens......
Gebruikersavatar
Teus
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 okt 2011 16:15

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Teus »

hrscharft schreef: 11 dec 2018 09:46 Ik zag deze laatst nog voorbij komen. toch 1 van de eerste Machientjes waarvan ik zo iets had van ja das een leuke kant en klaar machine.
Moet je wel nog even zelf in elkaar zetten maar de moeilijke delen komen al voor geinstalleerd.

https://youtu.be/ZUNpi0lTg5c

Jammer dat deze uit de USA komt en in moet voeren wat de prijs snel onaantrekkelijk gaat maken. Deze cnc ziet er idd. goed en degelijk uit en zou anders zeker een kanshebber voor mij zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Teus schreef: 12 dec 2018 21:04 Zelfs met de Stepcraft halen gebruikers goede resultaten waaronder aluminium........ Nu zullen velen beginnen te sputteren maar is wel degelijk mogelijk als je de tijd neemt en je de beperkingen van je machine goed kent. Nu vindt ik voor mijzelf na veel kijken, lezen en forums en blogs volgen de Stepcraft (Door de Stepcraft is mijn interesse gewekt) niet geschikt en probeer zodoende een gulden middenweg te vinden tussen deze en de top........

Axiom, Haase, CNC-Step, Sorotec, Mechaplus enz........

Gebruikers hiervan zijn alle tevreden, alle hebben voors en tegens maar helaas lees je hier op de nl forums weinig over vandaar dat de vraag zo nu en dan langskomt over de één of andere cnc en of er gebruikservaringen zijn.

Dus om af te sluiten met waar we begonnen zijn: Het zou idd. een mooi topic zijn als deze opgesteld zou kunnen worden waar deze, laten we ze midrange cnc's noemen vergeleken kunnen worden met hun voors en tegens......
Nu wordt het pas echt lastig, kun je omschrijven waarom stepcraft voor jouw afvalt? Ik denk (zonder me er heel precies in verdiept te hebben) dat de andere merken die je noemt misschien wel dezelfde nadelen hebben.
En dan zijn het niet eens de merken, sommige hebben ook nog een heel nest met verschillende modellen, die ook nog eens allerlei opties hebben.
Tijd voor een bruikbare benchmark lijkt me. Maar dat is ook weer bijna ondoenlijk.
Dus misschien maar eens een aantal vergelijkings criteria op proberen te stellen.
Er van uitgaande dat we het over een portaal machine hebben, een voorzetje: type geleiding, bewegende tafel of bewegend portaal, soort aandrijving van de portaal (centraal of 2 motoren), freesmotor, Daarna komen een aantal persoonlijke voorkeuren voor type besturing e.d. lijkt me. En moeilijk te bepalen kwaliteit.
Het XYZ bereik heb ik bewust weggelaten. En prijs niveau is natuurlijk ook nog een dingetje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie