Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door Jensorie »

Ja, het onderwerp zegt het al.

Ik heb een Bridgeport conventionele freesbank en de spantangen zijn niet lekker meer.
Met de aanschaf van nog wat andere machines en gereedschap is mijn budget wat beperkt, dus ben ik bij Ali gaan kijken.

Opzich een leuke prijs om het voor te proberen, maar iemand anders zal dit ongetwijfeld al gedaan hebben. Hoe zijn de spantangen als je ze hier koopt?
Als alternatief staat er een gebruikte set van origineel AS op marktplaats, maar de vraag blijft of deze ook niet afgelebberd en opgepoetst zijn.

https://nl.aliexpress.com/item/Professi ... autifyAB=0


Jens
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door Tonybryden »

Ik heb het niet zo op Chinees .
Denk dat mijn oude tang beter is.
Ze zit nu zo lief op de bank😜
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door Tonybryden »

Nu hopen dat ze dit niet kan lezen 😂😂
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door spinningwheels »

Als je dan toch chinees wil kan je beter 3 loempia,s voor dat geld halen, ( een body to body massage zit er niet in voor die centen )
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door stef stuntpiloot »

Beetje kortaf naar mijn mening. Er is echt wel goed spul te krijgen uit China, je moet in de low budget categorie alleen wel wat geluk hebben met de leverancier. Het is aan jou om te bepalen of je het risico wil nemen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen (en bereid bent om te wachten) Je kan het hier in NL (nieuw) kopen voor 4x de prijs per spantang en het direct hebben met garantie. Naar mijn mening heeft de aanschaf van een tweedehands spantang uit NL minimaal een gelijk risico (dat het niet aan de verwachting voldoet mbt toleranties)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door Kjelt »

$10 voor 1 spantang, dat kosten ze bij sorotec.de ook gewoon (€6-€18).
Alleen die heeft geen R8 alleen de ER series.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door assink »

Kan je ze beter hier kopen:
https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... tric-Sizes

Scheelt weer invoerkosten en verzendtijd. Ook zijn ze goedkoper per stuk, 5,62 per stuk.

CTC heeft ze ook goedkoper, hebben een warehouse in denemarken volgens mij.
http://www.ctctools.biz/r8-round-collet-metric-1pc-l25/
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door Ballegooijen »

Beetje kortaf naar mijn mening. Er is echt wel goed spul te krijgen uit China
Komt veel spul niet zowiezo uit China? Ik koop wel eens freesjes bij Hoffman en dan staat op de bon dat ze uit china komen ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 07 aug 2018 08:21
Beetje kortaf naar mijn mening. Er is echt wel goed spul te krijgen uit China
Komt veel spul niet zowiezo uit China? Ik koop wel eens freesjes bij Hoffman en dan staat op de bon dat ze uit china komen ;-)
China is erg groot er zijn moderne high tech bedrijven die met duitse bedrijven kunnen concureren qua kwaliteit en controle daar op.
Het begint al bij de grondstoffen en materialen, daar zit al tig kwaliteitsverschil in.
Er zijn ook heel veel kleine "beun"bedrijfjes van een paar man die met staatsteun wat aanklooien en waar de kwaliteit zeer wisselend is.
Voor outsiders is het gewoon gokken, de top bedrijven hebben vaste contracten met europese afnemers en zitten qua orderportfolio best vol.
Als je als bedrijf daar zaken wilt doen is het echt lastig, ik weet van mijn vorige bedrijf dat ze daar heel wat sampleruns bij verschillende bedrijven hebben laten maken om de kwaliteit te beoordelen.
Zelfs dan kan het een paar jaar later anders zijn als het management is vervangen of een deel van het personeel is vertrokken omdat ze bij de overbuurman $1 per uur meer verdienen, reden om voor grote bedrijven hun eigen mensen daar lokaal te plaatsen om de kwaliteit en voortgang in de gaten te houden.
Voor een partikulier, tja als je perse hoge kwaliteit wilt ga je naar duitsland of zwitserland en betaal je de hoofdprijs, als het zoals bij velen allemaal niet zo nauw komt bestel je zo nu en dan wat via China en heb je soms geluk en soms pech.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door stef stuntpiloot »

Inderdaad, daarom vind ik dat de stelling "spul uit china is shit" wel wat gematigd mag worden. Leveranciers uit china hebben ook goed spul, je moet er alleen wel wat voor betalen. Zoals ik het zie: Aziatische (even iets breder nemen) bieden je de mogelijkheid om voor heel weinig geld iets te kopen dat qua functionaliteit heel dicht bij het veel duurdere broertje ligt. Westerse leveranciers hebben dan daarintegen alleen de dure opties. Niet tevreden met de kwaliteit? gooi er een paar euro extra naar toe en het is wel volgens specificatie.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door stef stuntpiloot »

Afbeelding

Die BT30 houders komen ook uit china, ze doen hun werk uitstekend en hebben een runout die niets slechter is dan als je het bij de gemiddelde Nederlandse leverancier koopt. Ze zijn wel een stuk goedkoper dan uit NL, de houders zitten op tussen de 12 en 15 euro per stuk. De vlakfrees van 80mm diameter is inclusief originele sandvik inserts (ja beetje overkill op een china houder maar whatever) zit op 50 euro waarvan het grootste deel in die inserts zit.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door motormuis »

Kijk da eens

http://www.oldclocks.nl/
hebben regelmatig ook andere spullen
site werkt op dit moment niet maar ze zijn ook op mp te vinden dan kan je een mail sturen
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door javanree »

Ik heb gemerkt dat er ook een flink verschil zit tussen de gemiddelde 'eBay-Chinees' en bedrijven als CTC.

Bij CTC zou ik gerust een paar spantangen bestellen, die gaan echt wel volgens specs zijn. Ik heb er enkele malen diverse zaken besteld (freesjes, houders, spantangen ed) en ben nog nooit iets geks tegen gekomen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Een Chinese tang, of een ouwe tang?

Bericht door willy wonka »

Voor goed spul moet je gewoon van Ebay vandaan blijven.
Toen ik mijn hobby machine nog had kocht ik ook BT30 houders van Ebay. En zelfs daar zat nog veel verschil in.
Als in scherpe randjes bij de uitsparingen voor de toolchanger (waar ik toch aardig vaak mijn vinger aan heb open gehaald). Tot slechte kwaliteit staal.
In het begin zien ze er mooi uit. Binnen een half jaar komen er al roestpuntjes op de conus.
De runout was verder wel ok.
Voor de hobby boeit het dan ook weinig. En heeft het geen zin om 40+ EUR voor een houder te betalen

Idem voor spantangen. Ik had er nog wat over van Ebay. (hobby machine inmiddels verkocht, en een echte gekocht)
En had alleen die specifieke maat niet meer..behalve die van Ebay, nou vooruit dan maar.
Waarbij ik met een goeie spantang prima het onderdeel kon frezen. Trok zich de frees tot 2x toe uit de houder. Niet heel leuk kan ik je vertellen op je nieuwe machine met nieuwe machineklemmen.

Ja er is ook goed spul te krijgen. En degene die goed zoekt weet waar je de goeie spullen kan krijgen in China (die hier ook worden verkocht).
En dat kan aardig wat euro's schelen voor bv hydraulische houders.

Je krijg waarvoor je betaald.
Idem voor Korloy en Sandvik inserts op Ebay. Die gewoon fake zijn als ze uit China komen. En ook totaal niet draaien/frezen als een echte. Voor Korloy heb ik het zelf geprobeerd.
Maar marktplaats staat inmiddels ook vol met dit soort "verkopers"



Ballegooijen schreef: 07 aug 2018 08:21
Beetje kortaf naar mijn mening. Er is echt wel goed spul te krijgen uit China
Komt veel spul niet zowiezo uit China? Ik koop wel eens freesjes bij Hoffman en dan staat op de bon dat ze uit china komen ;-)
Waarschijnlijk Holex? Dat is het budget merk
Hebben allerlei accessoires van frezen tot machineklemmen.
Maar als je door de catalogus bladert zie je het spul overal op het internet voorbij komen onder andere namen ;)
Frezen/boren van Holex zijn een heel stuk beter dan de Ali/Ebay freesjes ;)
Plaats reactie