Ik snap iets niet :)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

YvoTuk
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2009 22:13
Contacteer:

Ik snap iets niet :)

Bericht door YvoTuk »

Ik zit nu een tijdje op het forum mee te lezen en ben toch wel erg dichtbij het punt dat ik een keuze wil maken voor een machine.

Nu zie ik hier vooral veel mensen bezig met het wijzigen van bestaande -mechanische- machines naar CNC.
Ik zie echter vanuit China op dit moment erg interessante machines komen. Sommigen voor een relatief klein budget en sommigen voor een wat groter budget (4000 USD), maar allemaal wel een soort van plug en play.

Over die laatste machines zie ik hier eigenlijk niets.

Is dat iets wat hier niet leeft?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door Damocles »

Het aankopen van een volledige CNC machine is vooral een gemakkelijke oplossing denk ik. Misschien komt het ook omdat hier veel zeg maar "die hards" zitten, die in de metaalbewerkingssector zitten en zeer veel zelf kunnen. En die daardoor met een kleiner budget "betere" machines maken. Met beter bedoel ik dan vooral dat die machines natuurlijk meer aangepast zijn aan hun eigen wensen.

En zelf bouwen/verbouwen is ook gewoon leuker dan een houten krat openbreken en in de stekker steken ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door Jensorie »

mensen met zo een kant en klaar ding hebben een forum als dit veel minder nodig. alleen sommige met de software etrc. maar dit is ook vaak op Mach forums enzo te vragen...
wel jammer natuurlijk dat niemand hier zit met zo een machine :P
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door aanrip »

En ik snap niet dat je een machine kant en klaar koopt. Daar moet je dus mee gaan werken.....en als er iets is dat ik niet wil... Het is veel leuker iets helemaal van jezelf uit op te bouwen, te zoeken naar oplossingen voor de vraagstukken die je tegenkomt en uiteindelijk het wonder mee te maken dat het werkt. Maar ja, wie ben ik? ;-)
I like the smell of hot chips
Franklin
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2008 18:24
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door Franklin »

Ik heb hier via het cnczone forum, rubriek te koop, een tweedehands Heiz High-Z S-720/T machine gekocht http://cnc-step.com/html/high-z_t__die_ ... chine.html en die zijn ook min of meer plug en play om het zo maar eens te zeggen. Ik ben, was, een totale noob op cnc gebied, maar kocht de machine omdat het een ideaal gereedschap is voor mijn hobby. Gaandeweg steek ik steeds meer op en leer ik steeds meer bij. Voor mij stond het gebruik voorop, ik moest het kunnen gebruiken voor mijn hobby en niet dat ik eerst alles van cnc machines moest gaan bestuderen voor ik aan de slag kon. Ik merk wel dat ik steeds meer wil weten over hoe alles werkt. Je moet ergens beginnen en dan is het toch wel handig om zo te beginnen. Is een grote stap om gelijk zelf een machine te gaan bouwen/samenstellen als je er nog totaal niets van weet.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door Damocles »

Als je het inderdaad enkel als gereedschap ziet dan is de koop van een volledige machine misschien wel het beste.
Maar zoals je misschien al gemerkt hebt is voor de meesten hier het wat meer dan een stukje gereedschap ;-).

Mag ik vragen hoeveel je ongeveer voor die machine betaald hebt? 3217euro nieuw staat er op die site. Ik denk als je hem zelf bouwt dat je aan 1500 - 1600 komt. Met allemaal nieuw materiaal. Als je echt goed oplet en misschien hier en daar iets 2e hands kom je er met 1200euro ook zeker wel.

Op zich ziet het er wel geen slechte machine uit, een paar opmerkingen zoals ronde geleidingen, die durven nogal buigen. Het portaal ziet er redelijk uit, de z-as kon ietsje beter vind ik. Maar zoals ik zei ziet het er wel een goed ding uit ;-). En das natuurlijk ook maar mijn mening ...
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zelf bouwen in plaats van kopen, dat doe je bijvoorbeeld ook als de kwaliteit die je zoekt niet te koop is in het formaat wat je wilt hebben..

Daarom heb ik mijn hele machine zelf gebouwd, 280 x 140 x 155 werkbereik, een VMC frame, en alles met kogelomloop, nauwkeurigheid van 0.001 mm, dat gaat met een gekocht machientje met zwaluwstaarten en trapeziumspindels niet lukken..

De pret nam voor mij helemaal een vlucht toen ik de machine eenmaal had staan.. verschillende besturingssoftware uitgeprobeerd : TurboCNC, ZeusCNC en uiteindelijk USBCNC.
Daarna ben ik vrolijk verdergegaan met "experimenteren", VB.Net geleerd en nu programmeer software aan het maken.. 't bouwen en bedienen van je eigen CNC machine is een hobby op zich..
rhogenberg
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jan 2008 07:51
Locatie: Nieuw Weerdinge
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door rhogenberg »

Ik zelf heb een koopmachine, en toch kijk ik regelmatig in dit forum, dit forum is toch
niet alleen maar om het bouwen?, ik haal waardevolle tips en info uit verschillende topics.
en waarmogelijk probeer ik ook andersom mijn kennis en ervaring te delen.
Wat denk je van freessnelheden, koeling, vacuumtafels, pompen, omkeerspeling, snijders, materiaalkennis, freesrichtingen, contouren, stappen verlies etc...
en ook nog sinterklaasgedichten :lol: , dus er is NIKS mis om een machine te kopen die bij jou en je budget past, maar ik zou toch hem van te voren werkende zien, en met de software spelen... dus blindelings kopen neee..

Groet,
Ruud
http://www.gippetto.eu
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door Lude »

De reden waarom wij er een bouwen heeft een paar redenen, het is leuk en je doet er veel kennis bij op. Wij hebben eerst ook die high z overwogen, alleen toen bedachten we.. dat kunnen we zelf ook voor dat geld. En toen is het een beetje uit de hand gelopen en staat er nu een machine met een werkbereik van 2700x1300x600 :oops:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door Damocles »

Waarom zo een hoge Z as lude? Plasma snijden of zo?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
YvoTuk
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2009 22:13
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door YvoTuk »

Ik zie het inderdaad als een stuk gereedschap. Op zich is het natuurlijk ook leuk (wat moet een man zonder zijn speeltjes? ;)) maar het gaat me er vooral om dat ik op redelijke termijn in staat ben wat prototype werk te doen.

In eerste instantie wilde ik een mechanische machine kopen, maar na wat overleg heb ik begrepen dat het met mijn eisen handiger zou zijn een CNC machine te kopen.

De vraag is alleen welke... Ik zie een hoop machines die uit dezelfde fabriek(en) komen en eigenlijk dezelfde specs hebben.
Ik denk momenteel aan een Sieg KX3 of een Syil X4 plus. Beiden zitten in dezelfde prijsklasse (als je hem tenminste direct in China besteld) alleen.. welke het moet worden weet ik nog steeds niet.

Beide machines zouden in principe 'plug and play' moeten zijn, uit de krat, schoonmaken, aansluiten, PC eraan en gaan... tenminste... dat is de indruk die men wekt..

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een van deze machines?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen ervaring met die machines, maar waar ik dan benieuwd naar ben, welke besturing zit eraan?.. of is dat naar keuze?..

Ik heb één ding geleerd in mijn werk als gereedschapmaker, de besturing bepaalt het nut van een machine..
we hadden daar 2 types besturingen op de draaimachines, een Fagor 800, en een Fagor 8050, de eerste was een ouder type, daarmee was het niet mogelijk om "aan de machine" een ingewikkelde contour te programmeren, dat moest dus nog in Cam gebeuren, of je had een bijzonder gedetaileerde tekening nodig., met een 8050 kon je vanaf een "simpel schetsje" de gekste dingen programmeren in 5 minuutjes

Qua besturingen op PC's , kies de goede, er zijn heel wat programma's maar ze zijn niet allemaal even makkelijk of duidelijk in het gebruik..
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door Lude »

Damocles schreef:Waarom zo een hoge Z as lude? Plasma snijden of zo?
Eeeh, gewoon de ruimte tot het dak opgemeten en gekeken hoeveel geleiding we kwijt konden.. Wilde eerst 70cm (1m geleiding).
De bedoeling is dat het hele tafelblad er uit kan zodat er in schuim ook mallen gefreest kunnen worden voor b.v bootjes.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet :)

Bericht door Damocles »

Duidelijk antwoord ;-).

En moest de topic starter het nog altijd niet snappen... Geen paniek, er is zo veel dat ik niet snap :mrgreen: ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie