Ervaring CNC-Modellbau: Pro-Basic?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jeroenb
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2009 18:17

Ervaring CNC-Modellbau: Pro-Basic?

Bericht door Jeroenb »

als opvolger van de huidige zelfbouw portaalfrees ben ik opzoek naar een betrouwbare en robuste CNC portaal frees, hoge nauwkeurigheid is eigenlijk niet van belang. Hierbij is het welvan belang dat het geheel betaalbaar is, hierbij is betaalbaar +/- 2000 euro. Werkstuk afmetingen: +/- 150cm x 50cm.

Nu heb ik gevonden dat het Pro-Basic model van CNC-Modellbau perfect aan deze eisen lijkt te voldoen. Zie: http://www.cnc-modellbau.net/shop/start ... 25mm_s.htm

Hoewel de portaal frees er redelijk robuust uit ziet, kan ik eigenlijk nergens ervaringen met deze portaal frees vinden.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Pro-Basic en of CNC-modellbau?

Jeroen
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ervaring CNC-Modellbau: Pro-Basic?

Bericht door Damocles »

Hmm ziet er nu niet echt HET vernuftigste ontwerp uit. Het lijkt mij gewoon iemand die als bijverdienste cnc bouwpakketten verkoopt. Niets wat je dus niet zelf kan maken (voor een goedkopere prijs). Maar goed nu kan je wel alles in 1 keer kopen. Niet iedereen zal even veel fun hebben aan het net afzoeken naar waar wat het goedkoopste is en betalen. Maar ik denk dat je toch een kleine 500euro moet kunnen uitsparen op wat hij aanbied.

Er zit geen freesspindel bij ook niet. En het zijn maar "gewone" trapeziumspindels. Meer dan goed genoeg voor jouw doel maar ik denk dat je als je hem zelf bouwt een 500euro goedkoper uit gaat komen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ervaring CNC-Modellbau: Pro-Basic?

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat het niet nauwkeurig hoeft, kan... maar om dan je centen in een slecht ontwerp te steken?..

zoals bovenstaande posters al aangaven.. zoiets kun je zelf voor minimaal €500,- minder, en misschien dan nog wel beter ook.. de zijplaten van het portaal zijn te dun... daar moet je eigenlijk een rib op zetten om hem stijver te maken..

( is er nou nog nooit eens iemand op het idee gekomen van hoog geplaatste rails?..)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ervaring CNC-Modellbau: Pro-Basic?

Bericht door Damocles »

Inderdaad, ik denk als je vanboven op het portaal duwt in de y richting zeg maar dat je het zo voelt plooien. Daar is helemaal niets voorzien om krachten in die richting op te nemen. En verder steekt de freesmotor ook uit het portaal. Bij de betere modellen zit die tussen de zijkanten van het portaal en zo worden de krachten beter opgenomen.

Voor 2000euro wil ik je best ook wel zo een kitje samenstellen hoor :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ervaring CNC-Modellbau: Pro-Basic?

Bericht door Barcosmurf »

Ik heb geen idee wat je ermee wilt bewerken, maar voor zover ik kan zien zijn er Minitec LR6 geleidingen gebruikt die hebben een max voor Fy van 800N en Fz van 640N, veel meer dan 10 mm Balsa of 3 mm GFK zal er niet inzitten en dan alleen met 1 of 2 mm freesjes.

Waarschijnlijk heb je de bouwomschrijving ook gezien, kijk eens naar de wijze hoe de stappenmotor de trapezium spindels aandrijft en dat bij die lengtes.

De aangeboden aansturing is met halfstep en deze is ook nog beperkt door een zelfgemaakt hulpprintje voor de 5v en 12V met 7805/7812 op de mechanopro 3D-step kaart zodat de absolute max spanning 28V i.p.v. 42V is en dat bij maar 400 stappen op 6 mm of 3mm (blijkbaar 2 uitvoeringen) krijg ik de kriebels en daarbij wordt deze ook nog voor 1A afgesteld geleverd voor 2A stappenmotoren om de zaken heel te houden waarschijnlijk, daar de 3D-step driver twee extra opties heeft (sleep en boost) die van de uit de software aangestuurd moeten worden. Dit is met een kleine inspanning te veranderen, maar wat is de reden van de verkoper om zoveel preformance te laten liggen?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ervaring CNC-Modellbau: Pro-Basic?

Bericht door Damocles »

Ik denk dat anders zijn constructie uit elkaar rammelt :D. Als je dat zo allemaal ziet zou je zelf willen beginnen portaalmachines te verkopen :roll: :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Tesselaar
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 sep 2008 11:54

Re: Ervaring CNC-Modellbau: Pro-Basic?

Bericht door Tesselaar »

Hallo,

Vooropgesteld ben ik in vergelijk met menig 1 hier een leek.
Ik begin nog maar net
Ik heb eens soortgelijke machine (ook een bouwpakket van deze) zeker niet te duur gekocht hier in het land.
Met behulp van barcosmurf de 3d afgesteld.

Alle waar naar zijn geld vindt ik enz.
Voor mij was dit in iedergeval de mogelijkheid de opstap te nemen naar CNC
Ik heb wel de lagers allemaal vervangen door flenslagers van Neita.nl
De standaard lagertjes (buiten dia 10mmen as 6mm)waren niet compleet of te licht
Tevens de kunsstof moeren met de ,,blokken daarvoor'' aangeschaft.
Nu nog bezig met de Y-as
Ik ben er tevreden mee.
En mocht de tijd komen dat ik ook goed met de software overweg kan :roll: ,
is dit zeker een opstap naar een volgende machine.
Hoeveel zijn er niet waarvan de machine in de schuur of op zolderstaat zonder werk :oops:

Groeten Willem
Jeroenb
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2009 18:17

Re: Ervaring CNC-Modellbau: Pro-Basic?

Bericht door Jeroenb »

Bedankt voor de reacties. Niet helemaal wat ik verwacht had, maar zeker zeer nuttig, het heeft me weer aan het denken gezet.

Misschien even een stapje terug. Het doel is een alternatief voor de huidige portaalfrees. Een kant-en-klare machine is geen vereiste, maar gezien beperkte beschikbare tijd en de beperkte mogelijkheden voor het bewerken van metaal is het helemaal zelf bouwen denk ik niet helemaal realistisch. Een bouwpakket is zou misschien een mooi alternatief zijn.

De portaalfrees zal gebruikt worden voor het uitfrezen van tekst en of logo's uit hout (multiplex, grenen, etc..), trespa etc.. De nauwkeurigheid hoeft, in tegenstelling tot bv PCB's of kleine metalen onderdelen frezen, wat mij betreft niet zo heel hoog te zijn, laten we zeggen +/-0.1mm

De standaardbesturing lijkt inderdaad te licht, de leverancier heeft dan ook voorgesteld een stapje zwaardere besturing te nemen.
Plaats reactie