Wordt OPTIMUM BF20L Z-travel vanaf tafel gemeten ? of net er

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Wordt OPTIMUM BF20L Z-travel vanaf tafel gemeten ? of net er

Bericht door Damocles »

Dat zal met de stofbalg op zijn. Maar als je een grote Z-travel nodig hebt kan je beter de BF25L van Buitelaar nemen. Die heeft 380mm travel. ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Wordt OPTIMUM BF20L Z-travel vanaf tafel gemeten ? of net er

Bericht door vroemm »

Damocles schreef:Dat zal met de stofbalg op zijn. Maar als je een grote Z-travel nodig hebt kan je beter de BF25L van Buitelaar nemen. Die heeft 380mm travel. ;-)
De pagina voor de HBM BF 25 met gewone tafel.
http://buitelaar.nl/comasy/templates/pr ... uctid=3399
Quote:
"Verplaatsing kop op / neer (Z): 380 mm. (effectieve verplaatsing 280mm)."

De HBM BF 25 met grote tafel.
http://buitelaar.nl/comasy/templates/pr ... uctid=3620
Quote:
"Verplaatsing kop op / neer (Z): 380 mm. "

Heeft de BF25L een grotere tafel EN een langere kolom ?
En daardoor effectief een 380 mm z-travel ?
Lijkt me niet zo waarschijnlijk.
Lijkt mij dat de HBM BF25 met grote tafel ook een 280 mm effectief z-travel heeft.

Het verbaasd me dat er zoveel fouten en onnauwkeurigheden of onduidelijkheden op de freesmachines sites staan.
Waarom staat er niet gewoon:
Max z-travel 380 mm, met balg 280 mm.
Dat zou duidelijk zijn.

Vroemm.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Wordt OPTIMUM BF20L Z-travel vanaf tafel gemeten ? of net er

Bericht door Damocles »

Stuur een mailtje naar Buitelaar zou ik zeggen. Ik had enkel naar de BF25L gekeken ...
Maar waarom moet je zo een grote Z hebben?

Nog iets anders, ik las op een franstalig forum, iemand die vandaag een BF25L binnenkreeg en op de motor stond 600W. Nochtans volgens de site van Buitelaar is het 800W. Moest het mijn machine zijn kon hij me een 800W motor opsturen ... :oops: ;-) . Wat hebben we geleerd? Nu weet ik waarom er staat dat de machine niet uit het krat wordt genomen ... Nauu dan doen we dat gewoon toch zelf!

We gaan naar buitelaar en nemen mee: een koevoet voor het krat opentebreken, een fototoestel en vergrootglas om bewijsmateriaal te verzamelen, en een setje dopsleutels om de kolom te demonteren om de machine in de koffer te krijgen als men geen bestelwagen heeft :mrgreen: ;-) .
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Wordt OPTIMUM BF20L Z-travel vanaf tafel gemeten ? of net er

Bericht door vroemm »

Damocles schreef: Maar waarom moet je zo een grote Z hebben?
Ik wil gewoon weten wat ik koop.
Stel ik koop zo'n machine, en denk 380 mm travel te krijgen.
En dan word het afgeleverd en ineens, OEPS, het is maar 280 mm.
Niet leuk.

De freesbank word dan voor universeel hobby gebruik.
Weet nooit wat voor afmetingen ik in de toekomst er mee wil frezen.
Dus dan geldt: Hoe meer travel hoe beter.
Nog iets anders, ik las op een franstalig forum, iemand die vandaag een BF25L binnenkreeg en op de motor stond 600W. Nochtans volgens de site van Buitelaar is het 800W.
Kan een 600 W beter / sterker zijn dan een 800 W motor ?
Anders zou het niet leuk zijn.

vroemm.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Wordt OPTIMUM BF20L Z-travel vanaf tafel gemeten ? of net er

Bericht door Damocles »

Het valt te zien hoe je het bekijkt. Als je vooral een hoog toerental wil zou het wel kunnen (denk niet dat dit hiet het geval is) dat de 600W meer toeren maakt dan de 800W motor.

Maar het vermogen van een motor is het product van koppel maar toerental. Dus sowieso zal je 1 van de 2 moeten inleveren (heel sterk wil je dat de ander nog toeneemt) bij een lager vermogen. Algemeen kunnen we dus stellen dat een motor met minder vermogen een zwakkere motor is.

Ow ja, voor de berekening staat koppel in Nm en draaisnellheid in radialen/s.

Dus 3000rpm = 3000/60 toeren per seconde. 1 toer is 2pi dus de hoeksnelheid is 314radialen/seconde.

800/314 = 2,5 Nm
600/314 = 1,90 Nm

Toch een aardig verschil dus. Deze berekening zal wel niet echt overeenstemmen met de praktijk maar geeft je toch een duidelijk verschil tussen beide motoren. Veel hangt ook af van de regeling van de motor en zo.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Wordt OPTIMUM BF20L Z-travel vanaf tafel gemeten ? of net er

Bericht door vroemm »

Damocles schreef: Maar het vermogen van een motor is het product van koppel maar toerental. Dus sowieso zal je 1 van de 2 moeten inleveren
...
800/314 = 2,5 Nm
600/314 = 1,90 Nm
Hoe groot is de invloed van rendement van de motor ?
De ene motor kan uit andere metalen bestaan, of andere anker vorm, of slechtere lagers, of een ander verschil.
Waardoor meer van de energie om gezet word in warmte in plaats van kracht.
Dan heb je een straalkacheltje wat weinig kracht geeft.
Kan de 600 Watt motor een beter rendement hebben waardoor het 800/600= 33 % meer kracht per watt heeft ?
Lijkt me wel erg veel rendements winst, hoeveel zou de realistisch kunnen zijn ?
Of was de 800 Watt motor zo slecht ?

In het algemeen, is een 600 Watt motor voor een freesbank van deze maat weinig ?

Vroemm.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Wordt OPTIMUM BF20L Z-travel vanaf tafel gemeten ? of net er

Bericht door Damocles »

Het vermogen van de motor is niet het opgenomen elektrisch vermogen. Maar het technisch vermogen op de as. Het maakt eigenlijk in ons geval ook weinig uit hoeveel de motor staat te verbruiken. Ik denk dat de kwaliteit van beide motoren nogal chinees getint zal zijn.

Op zich zal 600 of 800 ook niet zo heel veel uitmaken hoor. Misschien dat bij de 800 de voedingssnelheid wel wat hoger kan maar dat lijkt me nogal miniem. Niemand houd je ook tegen om de motor te veranderen door de motor van een zware slijptol of dergelijke die er tot 2500W zijn (is vaak goedkoper dan enkel motor kopen). Let dan natuurlijk wel op dat je rekening houd met de overbrenging en lagering en zo.

Het gaat mij vooral om het feit dat als je een machine koopt waar reclame voor gemaakt wordt met 800W je geen thuis wil krijgen waar 600 op staat. Niemand wil toch een V6 auto motor met maar 5 cylinders?;-).

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met buitelaar dus kan zeker niet zeggen of dit al dan niet een teken van slechte service is.

"bron": http://www.usinages.com/recu-ma-fraiseu ... t5389.html
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
DeltaMike1200
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 feb 2008 11:50
Contacteer:

Re: Wordt OPTIMUM BF20L Z-travel vanaf tafel gemeten ? of net er

Bericht door DeltaMike1200 »

Als ik de kop van mijn BF20 laat zakken tot hij vast zit op de stofharmonica is er tussen mijn freeshouderkop en de tafel 24MM. Heb nog nooit een probleem gehad dat dit teveel is. De meeste vreesje zijn lang genoeg. Om het kleinere werk te doen (zoals graveren) heb ik nu een Kress800 freesmotor besteld, deze ga ik aan de zijkant van de BF20 kop monteren, deze zal dan zowiezo lager zitten en dan heb ik zeker nooit een probleem met die stofharmonica. Ik hoop dat deze info je een beetje kan helpen.
Nixieclock
Because light is a matter of good taste
http://www.nixieclock.be" onclick="window.open(this.href);return false;
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Wordt OPTIMUM BF20L Z-travel vanaf tafel gemeten ? of net er

Bericht door vroemm »

DeltaMike1200 schreef:Als ik de kop van mijn BF20 laat zakken tot hij vast zit op de stofharmonica is er tussen mijn freeshouderkop en de tafel 24MM.
Dat is duidelijkheid :-)

Bedankt voor de info.

Vroemm.
Plaats reactie