Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door Swake »

Die laser cutter uit dat andere topic blijft er leuk uitzien.
Nu, gezien de bijna onbestaande ervaring die ik heb met dit soort lasersdozen is het mij onmogelijk om uit te maken of het een goede koop is dan wel totaal weggesmeten geld.

Is het wat of is het troep?

Moet ik me verwachten aan extra kosten? Iets in het genre van
  • - Dit moet er zeker bij.
  • - Dat is troep en moet vervangen worden door ...
  • - Die software is niet bruikbaar of deze andere software is nog absoluut nodig.
  • - Dit ding moet vervangen worden om de zoveel tijd.
  • - De buis gaat maar een half uur meegaan.
En is dat echt een 100W laser naar Europese normen gemeten of zijn dat Chinese Watts?

http://www.benl.ebay.be/itm/100w-Co2-La ... SwstJZR2AU

ps: Heb die kerels daar een paar simpele vragen gestuurd in het genre van: werkt dat spul wel op 230V/50Hz en welke software zit er nu bij.
When it fits stop using the hammer.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door stekkestim »

Er wordt altijd op bepaalde plaatsen bezuinigd. Wat ik al meteen mis is een (degelijke) waterkoeling. En geloof me die heb je nodig bij een 100w laser(ongeacht of het chinese of europese watts zijn).

Ik zie ook geen aansluiting voor een "waterprotect" die zorgt er voor dat de voeding van de laserbuis niet aangaat als er geen waterflow is, dus als het water stil staat en dus gewoon opwarmt en gaat koken in de buis.

Ik zie ook staan High Quality Mo mirrors, dit zal net zoals de rest tussen aanhalingstekens moeten genomen worden.

Een ander "probleem" dat ik zie (maar dat is mijn persoonlijke mening) Zijn het doorvoerluik dat open is. Als je met kleine smurfen rondloopt is dat een ideale plek om vingers te leggen of door te kijken. Met alle gevolgen van dien. of ben ik daarin te onheil spellend?

De levensduur van de buis, weinig over te zeggen. Mijn ingeving zegt me dat het geen "merkbuis" zoals RECI zal zijn.

Ik zie ook staan High Quality Mo mirrors, dit zal net zoals de rest tussen aanhalingstekens moeten genomen worden.
Ik heb op al mijn machines entry level high quality spiegels van IV-II steken en die kosten per stuk alleen al 90 euro excl BTW

Voor de rest, vooral veel foto's van de binnenkant, weinig van het interne gedeelte.

Een sticker dat de machine voldoet aan CE normen zie ik ook niet. (Ja ik zie wel een CE stikker maar die staat voor China Export) Afbeelding

Het feit dat je met een schakelaar de veiligheid kan overbruggen baart me ook al zorgen. Snijden met de cover open is nooit een goed idee. Voor je het weet beweeg je ergens je handen waar ze niet moeten komen (daar waar de laserstraal tussen de spiegels zit)

Edit: iets waar je ook nog zelf voor moet zorgen zie ik net is een "compressor" of perslucht

Moest er iemand interesse hebben ik heb nog een 60 en 80w laserbuis met voeding liggen en eventueel ook nog een controller
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door audiomanics »

Wat ik van die bakken weet is dat de meesten in die prijsklasse tot 5000€ er aan de buitenkant wel leuk uit zien, maar intern wel erg "el-cheapo" gebouwd zijn. Geen knappe geleidingen, geen knappe controller, ook de rest van de besturing is goedkoop gebouwd (bijv. van dit TB6xx drivertjes of nog erger..) Zelfs de controller is vaak iets wat de meesten er al meteen uithalen en er dan een, redelijk knappe, controller als een AWC708C ofzo inzetten..
Een knappe "echte" cooler (bijv CW5200) is een must.. Mijn eerste buis heb ik binnen een half jaar verkloot door gewoon een radiator met ventilatoren etc te gebruiken.. Mijn huidige, zelfde, buis leeft nu al bijna 3 jaar..
Perslucht kan ook prima uit een hele grote vijver-beluchtingspomp komen.. genoeg flow en druk, maar bovenal behoorlijk stil..
Als je alles bij elkaar optelt is een knappe laser zelfbouwen misschien niet eens zo gek.. Mijn Käser vind ik toch behoorlijk slim en goed, als ik 'm vergelijk met het gros van de <15k€ lasers... Tja, een Trotec... Maar in dat formaat komt er nog een nulletje achter...
Misschien heeft zelfbouwen niet zo'n gelikt kastje, maar constructietechnisch en qua performance heb je toch een heel wat betere laser voor hetzelfde geld..
Met de buizen is het vaak ook een kwestie van geluk.. Ik ben heel tevreden met mijn betaalbare (60W) chinees en heb minstens drie slecht presterende Reci's gekend

Nu is het je misschien al wel bekend dat je bij de keuze van het vermogen even moet denken aan waar je 'm het meest voor gaat gebruiken.. Als je allen maar houten platen wil snijden, dan is 100W, of meer, een prima keuze.
Wil je mooi graveren en niet al te dik materiaal snijden (acryl tot 6mm bijv) dan is een wat lager vermogen een goede keuze.
Over het vermogen dat de buis afgeeft: nieuw zitten ze bijna allemaal op of boven de specs, maar je buis degradeert, afhankelijk van hoe je er mee omgaat (veel vol vermogen snijden of niet goed koelen, meteen vol pot snijden met een koude buis etc etc..)
Veel erger is een instabiliteit in de buis, waardoor je rare strepen, banding of missende lijnen krijgt bij het graveren.. En die instabiliteit kan je bij iedere buis, zelfs Reci, hebben.. Kwestie van geluk dus..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door Storm100210 »

Hallo Swake

Ik heb een chinees gekocht een K40 overal op internet te vinden die kost bijna niets en heeft een 40watt (eigenlijk 35Watt) buis werkt prima als graveer machine maar kan niet snijden door het gebrek aan goede software. ik heb op YouTube heel veer filmpjes gezien van Russ een Engelsman die een wat duurdere uitvoering heeft van mij machine en die man heeft alles eens goed op een rijtje gezet hier een link naar een van zijn filmpjes https://www.youtube.com/watch?v=MLBY8z_nRWw.
Ik heb veel van deze filmpjes geleerd en daar door heb ik deze goedkope machine gekocht met in het achterhoofd dat ik meteen de controler heb vervangen door een Ruda controler zoals in de film van de link. ik kan nu graveren en snijden vanuit het zelfde programma. rdworks is een fantastisch programma als het als een uitbreiding van de controler ziet en dus je layout b.v. in Aspire maakt. de bedoeling is dat ik een nieuwe kast ga maken die een groter werk oppervlak toestaat en ik moet zeggen dat 35 watt voor mij voorlopig genoeg is. ik sij geen dit plexiglas of hout. 100 watt is erg veel als je geen metaal gaat verwerken en ik zou alle filmpjes van Russ een gaan bekijken als je echt slim wilt worden met je laser. ik heb er geen spijt van.

Groetjes
Wim
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door stekkestim »

Storm100210 schreef: 100 watt is erg veel als je geen metaal gaat verwerken
Kan je die even uitleggen?
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door Storm100210 »

Ik heb begrepen dat de laser straal dikker wordt als je meer vermogen hebt. dat zou als een nadeel kunnen zijn op kleine machines die met kleine spiegels en lenzen werken. als je plexiglas zou willen snijden dan heb je aan 50 tot 60 watt al genoeg om door plus minus 10mm te snijden de snelheid in dan niet zo hoog maar het kan wel. wat ik dus wil zeggen is dat je al snel heel veel vermogen gebruikt als het niet nodig is dus ook dure koeling. Ik heb een emmer gedistilleerd water staan (10liter) en de buis blijft op kamer temperatuur. nu is het wel zo dat je, als je de buis een lang leven wilt geven je het vermogen zo laag mogelijk zou moeten houden t.o.v het maximale vermogen van de buis maximaal 80%, maar ik kan met mijn 35 watt al door 5mm plexiglas snijden als ik de focus optimaal instel en de snelheid op 5mm/ seconden zet bij zo'n 30watt. als je dus niet meer nodig hebt dan zou ik geen dure 100 watt buis kopen want de prijs van zo'n buis is verschrikkelijk hoog. dus in mijn ogen zonde geld als het niet nodig is.

Gr
Wim
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door Swake »

Bedankt voor de link. Moet me zeker het laser gebeuren wat beter aanleren alvorens een koop te doen. Komt toch wel wat bij kijken. Zal iets worden voor tijdens de vakantie.

Als er een laser komt zal die ook professioneel gebruikt worden. Dan wil ik ook wel wat comfort (lees: snelheid) Het werkoppervlak moet niet het grootste zijn maar de 30x20cm van die K40 is wat klein. Kan eventueel wel als leergeld door het leven gaan.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door Storm100210 »

Ben ik met je eens die A4 is veel te klein en de tafel is niet verstelbaar dat zijn al twee hele grote nadelen. Maar ik heb dat ding gekocht voor de onderdelen dat was goedkoper dan een buis voeding spiegels lens en stappen motoren kopen. Houd er rekening mee dat als die K40 koopt, je er standaard niet veel mee kan doen ook de afzuiging was bij mij niet goed, de motor liep veel te zwaar dus die heb ik uit elkaar moeten halen om hem soepel te maken. Ook past de afzuiging niet op de achterkant. Beveiliging zit er niet op. Het frame voor de Xas en de Yas staat scheef dus krijg je de spiegels niet uitgelijnd. De buis stond 3mm te laag dus kwam de straal niet in het midden van de lens. en ga zo maar door. Maar heel leerzaam en leuk om alles naar wens te maken. Als je de K40 vergelijkt met de machine van Russ die ongeveer 1250 Euro kost dan is die veel beter. maar nog altijd maar 50 Chinese watt's.
Ik hoop je een beetje te hebben geholpen bij je keuze Audiomanics heeft helemaal gelijk met zijn verhaal.

Gr
Wim
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door kawarider »

Waar stopt het vermogen van een laser cnc zo'n beetje bij zelfbouw? Is het reeel te denken aan een 400 W laser , of beter een stoel zoeken voor de prijs bekend wordt? Levensduur is dus niet echt veel van de zeggen. Diode laser betaalbaar. Staalplaat tot 3mm en alles sendzimir verzinkt is wat we gebruiken. Reeel of stoppen met dromen?

Sorry voor de topicvervuiling.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door flex »

Naast de waterkoeler is een goede afzuiging met filter ook wel belangrijk.
Professioneel, maar ook privé gebruikt, mag je niet zomaar ff de rookgassen naar buiten pompen. En ze in de werkplaats houden... dan ga je er zelf aan onderdoor...
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Is die 900x600 lassercutter wel 3000€ waard?

Bericht door stekkestim »

kawarider schreef:Waar stopt het vermogen van een laser cnc zo'n beetje bij zelfbouw? Is het reeel te denken aan een 400 W laser , of beter een stoel zoeken voor de prijs bekend wordt? Levensduur is dus niet echt veel van de zeggen. Diode laser betaalbaar. Staalplaat tot 3mm en alles sendzimir verzinkt is wat we gebruiken. Reeel of stoppen met dromen?

Sorry voor de topicvervuiling.
Bij dat soort vermogen zou ik eerder kijken naar een occasie profi machine. Ik heb ooit eens contact gehad met Coherent, en voor buisjes van dat wattage heb je een wat oudere occasie machine, (ik ga niet zeggen eentje van 2012 ofzo, maar wel eentje waar je al mee uit de voeten kan.)

Zeker bij staal komt er heel wat meer bij kijken dan gewoon 3 spiegeltjes uitlijnen.
Plaats reactie