Ombouw Emco F1P

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco F1P

Bericht door Breaker »

Met een goed lopende drive is het volgende probleem was dat de verhouding van de motor tot de spindel niet 1:1 is, maar 13:12. Het indexsignaal van de servodrive afleiden is daarmee een probleem dus op zoek naar een betere oplossing door de index direct van de spindel af te leiden.

Poging 1:
Doordat er geen ruimte is voor een indexschijf met lichtbrug, kreeg ik het idee om met een IR reflectie sensor te werken. Dat idee werkte goed in een proefopstelling, maar de sensor was veel te groot.

19220

Daarom de kleinste sensor die ik kon vinden in een M10 holle draadstang voor lampen gemonteerd met veel lijm ter isolatie.

19221

Vervolgens het tandwiel zwart gespoten voor extra contrast en een reflecterende sticker geplakt.

19222

Helaas was er geen goed resultaat, het signaal werd bij hoger toerental al heel snel veel te zwak, uiteindelijk blijkt het zwart nog steeds teveel te reflecteren.

Poging 2:
De opstelling is praktisch wel, dus verder gezocht, proximity sensor viel af door het stalen tandwiel, maar bracht me op het idee van een reed sensor. Normaal zou ik een magneet vermijden maar het huis blijft mooi schoon zag ik bij het openmaken. Een kleine sensor in de oude doos gevonden en werkte mooi in proefopstelling.

Tweedraads kan direct naar de besturing. Werkt uitstekend, strak signaal, ook op hoge snelheid, 5200 rpm geeft nog altijd een puls van 400 μs, Eding specificeert weliswaar een puls van minimaal 1 ms, maar er wordt geen tel gemist dus geen extra electronica nodig.

19223

Blind gat geboord in het tandwiel, magneet geplaatst met drupje Loctite.
Dan de plaatsing van de sensor. Die past in het grendelblok, doorgang geboord, onderin een cm M5x0,5 en bovenin M8x1 voor een wartel. Langere draad aan de sensor gesoldeerd en gemonteerd.

19224

Tenslotte komt het toerental van de spindel nog niet overeen met dat van de besturing, daarom het aantal pulsen op de drive aangepast naar 13/12 van de besturing, 1440* 13/12 = 1560 pulsen/omwenteling, de drive loopt nu 12/13 van een omwenteling bij 1440 pulsen, maar de overbrenging compenseert dat weer. Het ingestelde toerental is nu perfect overstemming met het uitgelezen toerental en stabiel over het hele bereik.

19225
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie