Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

B.V.
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2012 13:19
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door B.V. »

Na ruim een half jaar nu en dan eens bezig te zijn met de ombouw van mijn Kitamura Mycenter4 toch even een update:

- De CNC controller csmio/ip-a van CsLab is gemonteerd, compleet aangesloten en werkt tot nu toe met enkele kleine testjes perfect.
- Heb een Argon drive van Granite Devices geïnstalleerd, eens op alle assen geprobeerd en alles werkt goed. Nu moet ik nog 2 andere drives bestellen maar ik ga eerst nog eens aan de slag met een frequentieregelaar op mijn spindle.
- De PC heeft zijn vaste plaats gekregen in de kast en ben nu nog bezig met het scherm en toetsenbord in te bouwen in de originele console

In de loop van de komende weken zou ik mijn frequentie regelaar moeten ontvangen zodat ik eindelijk de spindle kan aandrijven. Verder zal ik eens moeten kijken of alle smering nog correct is.

Ik laat de voortgang zeker nog weten aan jullie.
Mvg Bart

PS: Ik kan geen foto's rechtstreeks uploaden op het forum hier, is er een alternatief?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door Floppy »

PS: Ik kan geen foto's rechtstreeks uploaden op het forum hier, is er een alternatief?
Zie hier: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t ... 9386#p8648
B.V.
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2012 13:19
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door B.V. »

Bedankt Floppy voor de info.

Bij deze de foto's: (afbeelding bekijken voor de volledige foto)
15106

15107

15108

15109
B.V.
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2012 13:19
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door B.V. »

Deze week mijn Altivar Frequentieomvormer ontvangen en geinstalleerd. Na de controle van de smering in de versnellingsbak een eerste test gedaan en dat loopt heel vlot. Enkel heb ik i.p.v. de 200V nominale motorspanning maar 165V ingegeven: 7.5kW / (1.73*26.3A) = 166V
Bij 200V was de motorstroom hoger dan de begrenzingsstroom.

Volgende stap is alle servo drives installeren en alles definitief aansluiten. Hopelijk kan ik dan eindelijk wat spanen produceren :D
B.V.
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2012 13:19
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door B.V. »

Na enkele maanden nu en dan eens tijd te hebben om aan de CNC te werken is het toch al goed opgeschoven.
Alle servo drives zijn geïnstalleerd en ingesteld. Frequentieregelaar aangesloten en ingesteld kortom alles is klaar om getest te worden EN met succes. De eerste werkstukken zijn al gemaakt :D
Alle drives en spindel werken goed, enkel nog wat kleine instellingen aanpassen als ik eens tijd heb de komende weken...
Nu moet ik de machine eerst nog op zijn definitieve plaats zijn te krijgen.
Het volgende wat er moet gebeuren is de ATC werkend zien te krijgen. Ik hoop dit gedaan te krijgen rechtstreeks met CS-Lab controllers in VBscripts.
In elk geval ben ik al zeer blij met het resultaat tot nu toe.
Foto's zullen volgen als alles definitief op zijn plaats staat en aangesloten is.

Nog eens een samenvatting van de machine tot nu toe:
- Kitamura MyCenter 4 machine
- CS-Labs CSMIO/ip-A Ethernet Cnc controller
- 3 x Granite Devices Argon Servo drive
- Schneider Altivar 61 frequentieomvormer
Plaats reactie