Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

B.V.
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2012 13:19
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door B.V. »

Hallo,

In mijn schooltijd heb ik altijd graag gewerkt met CNC machines. Daar ik nu opnieuw de draad wil oppikken heb ik een tijdje terug een zware Kitamura MyCenter 4 cnc freesmachine gekocht. Deze is voorzien van een Fanuc 6M besturing waarvan de drives hoogstwaarschijnlijk gesneuveld zijn. Er komen allerlei servo foutmeldingen op het scherm.
Daar de Fanuc besturing geen 3 assen simultaan kan bewegen, laat staan een 4de as, en ik geen zin heb om duizenden euro's te spenderen aan een oude sturing, zou ik graag de complete besturing/drives ombouwen naar een moderne sturing met AC drives zodat ik alle assen simultaan kan laten bewegen.

Nu wou ik eigenlijk eens weten of er hier reeds personen een dergelijke machine omgebouwd hebben naar een modernere omgeving en wat er hierbij allemaal komt kijken.
Misschien eerst enkele gegevens van de machine:
- 11kW Fanuc model 8 AC spindelmotor, BT40, 60-4000RPM
- 3 x DC servo motoren, Fanuc model 10M, 12Nm, 1.1kW
- Automatic tool changer, 30 gereedschappen, electro hydraulisch
Het mooie hier is dat alles reeds compleet is: voedingen, home/limit switches, noodstoppen, ... ik hoef dus enkel alle connecties te maken en in te stellen, zonder al teveel verbouwingen aan de machine zelf.

Ik had eigenlijk een besturing van EdingCnc in het hoofd. Hebben sommigen al ervaringen met de icnc600, eventueel icm een CAD/CAM programma?
Verder heb ik drives nodig van rond 1kW (10Nm) met bijbehorende drives. DamenCnc verdeelt het merk Delta, Cnc Profi hebben ze ook. Zijn er ervaringen of andere adressen hiervoor?

Mochten jullie zulke ombouwen reeds meegemaakt hebben, of tips hebben waaraan ik moet denken bij zo'n ombouw, willen jullie me dit laten weten? Dan kan ik inschatten of het de investering waard is want dit zal waarschijnlijk snel 5000 euro gaan kosten...

Als de prijzen een beetje meevallen, dan zal ik proberen een bouwbeschrijving te plaatsen zodat mensen die zoals ik op het punt staan een grote machine te verbouwen, gemakkelijker overtuigd zijn om hieraan te beginnen.

Alvast bedankt op voorhand,
Bart
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door DaBit »

Ik zou eerst een goede inventarisatie maken van wat je allemaal aan moet sturen en uit moet lezen.

Niet zelden komt er bij zo'n 'echte' freesmachine nog een hele hoop meer kijken dan alleen de motoren en een paar eindschakelaartjes. Hydrauliek, smering, veiligheden, motoren en sensoren in de wisselaar, etcetera.

Verder zijn motoren ook maar slechts een bergje ijzer, koper, wat lagertjes en koolborstels. Goede kans dat die na inspectie goed bevonden worden en nog prima te gebruiken zijn, bijvoorbeeld. Scheelt een hoop centjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
B.V.
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2012 13:19
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door B.V. »

Ja klopt, hier had ik al eens over nagedacht. Er zullen zeker I/O te kort zijn op de i600 voor de toolchanger. Maar misschien zijn er I/O expanders te verkrijgen, moet ik eens navragen.
Zonder toolchanger heb ik zeker genoeg I/O.

De huidige motoren zijn DC servomotoren. De drives zijn niet zo courant en het blijven brushed motoren... Of tenzij iemand een goede drive weet die met een i600 bestuurbaar is?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door Damocles »

Zitten er glaslinialen op de machine?
Aan het toerental bereik te zien zit je ook met een versnellingsbak die je moet aansturen? Ik weet niet of dat in EdingCNC mogelijk is?

X-Y-Z besturen zal wel meevallen. Al de randapparatuur zoals DaBit aanhaalde is nog iets anders. Eventueel kan een deel wel door een PLC opgelost worden los van de machine besturing dan moet je geen besturing met enorm veel I/O. Ik denk dan aan alle hydrauliek, toolchange, smeerpomp, deuren?, ... Een groot werk is het in ieder geval wel. Zeker om alles te laten samenwerken en fouten afhandelen. Dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen.
DC drives hoeven ook niet persé slecht te zijn, als ze nog werken, waarom niet gewoon die gebruiken? Maar EdingCNC kan enkel step/dir zeker?
Een Servo in Step/Dir mode is ook niet echt high-end te noemen.

Ik heb geen ervaring met die Delta drives maar de specs zien er voor hun prijs best wel goed uit vind ik.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door DaBit »

B.V. schreef:De huidige motoren zijn DC servomotoren. De drives zijn niet zo courant en het blijven brushed motoren... Of tenzij iemand een goede drive weet die met een i600 bestuurbaar is?
En wat is er mis met brushed motoren? De koppelkromme is niet zo vlak als van een PMAC motor met passende drive en uiteindelijk slijt de collector zover dat reparatie niet zo zinvol meer is. Koolborstels kun je vervangen, lagers ook, magneten en koper hebben volgens mij weinig te lijden als de boel niet mishandeld is geweest.
Motoren een keer naar een revisiebedrijfje sturen en als ze goed zijn gewoon houden. Van iets anders erop word het niet veel beter, maar het kost wel een hoop geld.

Dan heb je nog wel dat oude systemen vaak met tacho's op de motoren werken en een glaslineaal voor de positieterugkoppeling. Dat past niet helemaal lekker met modernere drives; die zien graag een encoder of resolver op de motor. Als je dat moet veranderen heb je daar wat mechanische arbeid aan, maar monteren van andere motoren net zo goed want die passen ook niet meteen zuigend op de plek.

Drives die brushed motoren aan kunnen sturen en step/dir accepteren zijn er wel. Welke geschikt is weet ik niet; ik weet niet wat die motoren aan spanning en stroom verwachten.

Of Delta goed is weet ik ook niet (ik heb alleen ervaring met mijn eigen Omron/Yaskawa servos), maar mijn ervaring is dat Damen geen grote troep verkoopt. Ik zou het wel aandurven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
B.V.
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2012 13:19
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door B.V. »

Bedankt voor de reacties tot nu toe ;-)

De huidige DC motoren heb ik net getest met een DC voeding en deze lijken perfect normaal te werken. In de operating manual van de machine staat dat de feedback met encoders gebeurt dus in principe zouden moderne drives hiermee overweg kunnen.

Misschien moet ik eerst op zoek naar een DC drive en dan eens zien hoe de machine reageert. Misschien is dat wel al een goede oplossing, of toch voor een enkele assen. Mocht het niet lukken is dat natuurlijk wel zonde van de investering van de drives...

Ik denk dat ik sowieso met edingCNC aan de slag ga. Enkel weet ik nog niet of het de i600 of de 5B zal zijn.
Zaterdag kan ik wel eens tot de CNCzone dag rijden en eens de praktijk bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door DaBit »

Zonde van de investering: niet perse. Drives zoals de Granite Devices ARGON kunnen zowel AC servo's als servo's met koolborstels aansturen. Er zijn er vast meer, maar daarvoor moet je echt eerst uitzoeken hoeveel spanning en hoeveel stroom je nodig hebt. En wat er nu precies aan encoder op die motor zit is ook wel handig om te weten; Fanuc is serieus spul met mogelijkerwijs serieuze encoders en die willen nog wel eens wat intelligenter zijn dan de gangbare types.

Of EdingCNC een goede keuze is: maak een lijstje van wat je allemaal aan moet sturen en uit moet kunnen lezen, en kijk of een Eding produkt het kan, al dan niet met hulp van een externe PLC of iets dergelijks.
Lukraak spullen kopen en dan hopen dat het samen wil werken is een prima recept voor ellende in ieder geval.
Laatst gewijzigd door DaBit op 01 nov 2016 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door Chibs »

Waarom per-se EdingCNC en niet b.v. LinuxCNC?
B.V.
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2012 13:19
Locatie: Maldegem
Contacteer:

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door B.V. »

Wel met Linux heb ik niks van ervaring...
Waarom Eding, deze lijkt zeer veel gebruikt, degelijk en overzichtelijk.
En ik denk dat de support ook wel ok zit. Maar als er alternatieven zijn, liefst met Nederlandstalige support, dan wil ik die zeker overwegen.

Volgens de schema's die ik heb zitten er differentiële encoders op die met 5V gevoed worden. Deze drive kwam ik net tegen: http://cncdrive.com/downloads/DG4S_series_manual.pdf
Deze lijkt wel overweg te kunnen met de encoder op de fanuc motor. Nog een voordeel is dat deze driver met de step/dir signalen aangestuurd wordt. Is wel het proberen waard, en is eigenlijk nog goedkoop ook.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door Floppy »

Nou ben ik geen expert op dit gebied maar het aansturen van servo's met step en dir signalen zoals bv Eding CNC geeft is niet ideaal. Je loopt constant achter de feiten aan. Ik ben er ook vrij zeker van dat de originele besturing dit niet heeft. Misschien moet je dan gaan zoeken naar motion controllers zoals ( willekeurig iets opgezocht met Google):
http://www.motioncontrolproducts.com/mu ... .php?cat=3
http://dynomotion.com/KFLOP.html.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door Damocles »

Van DC Fanuc servo naar die DG4S lijkt mij geen stap vooruit.
Zijn die Fanuc drives niet meer bruikbaar?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door benkr »

Waarschijnlijk zijn de fanuc drives 'echte' servodrives, die je dus aanstuurt met b.v. een seriele poort, een 0-10V signaal of iets dergelijks, de DG4S stuur je aan met Step/Dir signalen.
Eding CNC heeft ook dingen die je wel zou willen maar die er niet in zitten, er wordt wel nog steeds aan gewerkt en het wordt steeds beter maar er zijn ook nog andere pakketten die deze dingen wel hebben, om maar een veel gebruikte te noemen, Mach3 of Linux cnc en zo zijn er nog wel een aantal.
Het voordeel van Linux cnc is dat het ook overweg kan met die 'echte' servodrives, het nadeel is dat je wel zelf een boel moet programmeren voordat je een goed werkend systeem hebt, lees het topic van DaBit zijn machine maar eens door, dan krijg je een redelijk goed idee, het kost je wel een paar (of nog een paar paar meer) avonden leesplezier.
Maar je kunt dan ook glaslinialen en b.v. een PLC gewoon integreren in je software, niet makkelijk maar wel te doen voor iemand die met de materie om kan gaan (moet je dus niet bij mij zijn) En.... Linux cnc kan ook overweg met step/dir drives mocht je dat toch willen.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door boutje »

Of mach3 in combinatie met de analoge versie van cs lab
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw grote Kitamura CNC freesmachine

Bericht door DaBit »

Opties genoeg, maar de juiste methode is toch eerst even inventariseren wat je aan moet sturen voor basisfunctionaliteit, wat je aan zou willen sturen in een later stadium, en wat je kunt recyclen van de machine.

Doe je dat niet dan heb je straks een schap vol gloednieuw doch bij nader inzien toch onbruikbaar spul. Dit is nou eenmaal een 'iets' complexer project dan een 3-assig portaalfreesje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie