soms zit het mee, maar meestal zit het tegen
Moderator: Moderators
soms zit het mee, maar meestal zit het tegen
al jaren ben ik een blije bezitter van een Van Norman #12
Deze machine heeft een hele mooie automatische tafelvoeding op de X-as
achter aan de machine hangt een kleine motor die via een versnellingsbak met 16 versnellingen de tafelvoeding aandrijft
via de as aan de rechterkant komt de aandrijving binnen en drijft via een wormwiel het rechter tandwiel aan
en via een keerkoppeling het linker tandwiel
via een klein handeltje aan de voorkant kan ik kiezen uit links-neutraal-rechts in de neutrale stand kan ik hem handmatig verdraaien. dit werkt perfect
de 2 eindaanslagen en een regelbare afslag laten de voeding automatisch afslaan. dit werkte perfect
na 73 jaar was de eindafslag toch een beetje versleten
met als gevolg dat hij te ver door is gegaan. de anti-backlash moer is aan de linkerkant aangelopen, en heeft zich helemaal vastgevreten in de normale messing moer, waardoor het hele zaakje vastliep.
de voedingsmotor die via een ketting de versnellingsbak aandreef heeft gelukkig z'n spie doormidden getrokken en zo verdere schade voorkomen
de handel van de voeding zat vast geblokkeerd en de handwielen kon ik ook niet bewegen. ik wist nog niet wat er aan de hand was, dus heb ik de draden van de motor omgedraaid en geprobeerd hem zo terug te draaien. dit lukte uiteraard niet, dus met veel kracht maar aan het linker handwiel gedraaid, ook deze spie brak af.
ik durfde niet meer aan het rechterhandwiel te draaien, maar aan de schroefspindel zat wel een paar cm ongebruikt staal, daar kon ik met een grote pijptang de draad mee draaien en de voeding in z'n neutraal zetten
heel de linkerkant van de spindel gedemonteerd en ik kon het hele bed naar links bewegen, gelukkig had ik al jaren een muurhijskraan om mijn machineklem op z'n plek te hijsen. met behulp van een paar oogbouen in de T-moeren het bed ondersteund en bijna helemaal naar links geschoven, toen kon ik eindelijk alles demonteren
ik vermoed dat de vorrige eigenaar hetzelfde al eens heeft meegemaakt, want de trapezium moeren waren al aardig beschadigd in de "draaigaten " . moer dus maar in de bankschroef gezet en met de pijptang alles los kunnen halen.
het hele zaakje weer in elkaar gezet, alles draaide weer mooi, automatische voeding weer op orde gemaakt. probeer hem uit te testen, was ik vergeten dat de motor nog de verkeerde kant op draaide, en dus de tafen ook de verkeerde kant opgaat, dus ik draai hem direct weer door de eindbeveiliging heen, zat het hele zaakje weer muurvast.........
van de 4 dagen die ik vrij was bleven er dus maar weer 2 over, maar het belangrijkste is... alles doet het weer
Deze machine heeft een hele mooie automatische tafelvoeding op de X-as
achter aan de machine hangt een kleine motor die via een versnellingsbak met 16 versnellingen de tafelvoeding aandrijft
via de as aan de rechterkant komt de aandrijving binnen en drijft via een wormwiel het rechter tandwiel aan
en via een keerkoppeling het linker tandwiel
via een klein handeltje aan de voorkant kan ik kiezen uit links-neutraal-rechts in de neutrale stand kan ik hem handmatig verdraaien. dit werkt perfect
de 2 eindaanslagen en een regelbare afslag laten de voeding automatisch afslaan. dit werkte perfect
na 73 jaar was de eindafslag toch een beetje versleten
met als gevolg dat hij te ver door is gegaan. de anti-backlash moer is aan de linkerkant aangelopen, en heeft zich helemaal vastgevreten in de normale messing moer, waardoor het hele zaakje vastliep.
de voedingsmotor die via een ketting de versnellingsbak aandreef heeft gelukkig z'n spie doormidden getrokken en zo verdere schade voorkomen
de handel van de voeding zat vast geblokkeerd en de handwielen kon ik ook niet bewegen. ik wist nog niet wat er aan de hand was, dus heb ik de draden van de motor omgedraaid en geprobeerd hem zo terug te draaien. dit lukte uiteraard niet, dus met veel kracht maar aan het linker handwiel gedraaid, ook deze spie brak af.
ik durfde niet meer aan het rechterhandwiel te draaien, maar aan de schroefspindel zat wel een paar cm ongebruikt staal, daar kon ik met een grote pijptang de draad mee draaien en de voeding in z'n neutraal zetten
heel de linkerkant van de spindel gedemonteerd en ik kon het hele bed naar links bewegen, gelukkig had ik al jaren een muurhijskraan om mijn machineklem op z'n plek te hijsen. met behulp van een paar oogbouen in de T-moeren het bed ondersteund en bijna helemaal naar links geschoven, toen kon ik eindelijk alles demonteren
ik vermoed dat de vorrige eigenaar hetzelfde al eens heeft meegemaakt, want de trapezium moeren waren al aardig beschadigd in de "draaigaten " . moer dus maar in de bankschroef gezet en met de pijptang alles los kunnen halen.
het hele zaakje weer in elkaar gezet, alles draaide weer mooi, automatische voeding weer op orde gemaakt. probeer hem uit te testen, was ik vergeten dat de motor nog de verkeerde kant op draaide, en dus de tafen ook de verkeerde kant opgaat, dus ik draai hem direct weer door de eindbeveiliging heen, zat het hele zaakje weer muurvast.........
van de 4 dagen die ik vrij was bleven er dus maar weer 2 over, maar het belangrijkste is... alles doet het weer
Re: soms zit het mee, maar meestal zit het tegen
Jammer dat het zoveel tijd gekost heeft, leuk om te zien hoe zo'n degelijke machine er van binnen uitziet.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: soms zit het mee, maar meestal zit het tegen
Ik kan me niet voorstellen dat er niet een breekpen ergens hoort te zitten. Maar die zal jaren geleden al eens voor een stalen pen vervangen zijn, want hij brak steeds.
Maar hem alsnog opzoeken en er weer een 'zacht' (ijzeren?, ik weet eerlijk gezegd niet welk materiaal het normaal is) pennetje in zetten is misschien wel handig. De boel kan natuurlijk ook vastlopen voordat het einde bereikt is.
( net als m'n buurman met z'n koelbox, zekering 5A was stuk. Zal ik er dan maar 10 A inzetten ? Waarop ik antwoordde : als je de kabelboom onder je dashboard wilt zien roken moet je dat vooral doen. Daarvoor had die de stekker al vernaggelt omdat ie dacht dat die slecht kontakt maakte )
Maar hem alsnog opzoeken en er weer een 'zacht' (ijzeren?, ik weet eerlijk gezegd niet welk materiaal het normaal is) pennetje in zetten is misschien wel handig. De boel kan natuurlijk ook vastlopen voordat het einde bereikt is.
( net als m'n buurman met z'n koelbox, zekering 5A was stuk. Zal ik er dan maar 10 A inzetten ? Waarop ik antwoordde : als je de kabelboom onder je dashboard wilt zien roken moet je dat vooral doen. Daarvoor had die de stekker al vernaggelt omdat ie dacht dat die slecht kontakt maakte )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: soms zit het mee, maar meestal zit het tegen
De meeste conventionele freesbanken hebben een een speciale koppeling die open springt bij overbelasting (en dan een ratelend geluid geeft. Blijkbaar heeft deze bank dat niet (of geblokkeerd) ..... jammer.
Ooit ben ik bij een freesbank geweest waar de X-as trapezium spindel was vast gelopen. Met een pijp van twee meter los gewrongen en wat bleek ..... men had nooit smering gebruikt ! Het was een snoepfabriek (nee, ik zeg niet welke) en men dacht dat foodgrade vet niet geschikt was en daarom maar helemaal niet gesmeerd Nou is zo'n bronzen (geen messing) moer erg sterk maar op een gegeven moment loopt ie echt muurvast. Na reparatie met een berg chocolade naar huis (kadootje van de T.D.)
Ooit ben ik bij een freesbank geweest waar de X-as trapezium spindel was vast gelopen. Met een pijp van twee meter los gewrongen en wat bleek ..... men had nooit smering gebruikt ! Het was een snoepfabriek (nee, ik zeg niet welke) en men dacht dat foodgrade vet niet geschikt was en daarom maar helemaal niet gesmeerd Nou is zo'n bronzen (geen messing) moer erg sterk maar op een gegeven moment loopt ie echt muurvast. Na reparatie met een berg chocolade naar huis (kadootje van de T.D.)
Al mijn wandelingen : https://www.youtube.com/@dutch_roads3801/videos
Re: soms zit het mee, maar meestal zit het tegen
Tja, Dat is shit, als je denkt lekker aan de slag te gaan....
Ik stond tijdens de mooiste hemelvaart in jaren aan mijn boot te schuren om te gaan schilderen, in plaats van er 4 sprankelende dagen mee te kunnen gaan varen.
En ontdekte gaandeweg dat het voorbereiden zo veel meer werk zou zijn dan vooraf gedacht... Terwijl ik daar dankzij een aanstaande werkplaatsverhuizing (Joehoeoeoeoe!) geen tijd voor heb, al helemaal niet als ik straks ook nog een beetje vakantie wil hebben met het bootje.
En nu maar besloten om met een rib minder door het leven te gaan en de boel te gaan laten doen door een officiele jachtschilder.
Ik stond tijdens de mooiste hemelvaart in jaren aan mijn boot te schuren om te gaan schilderen, in plaats van er 4 sprankelende dagen mee te kunnen gaan varen.
En ontdekte gaandeweg dat het voorbereiden zo veel meer werk zou zijn dan vooraf gedacht... Terwijl ik daar dankzij een aanstaande werkplaatsverhuizing (Joehoeoeoeoe!) geen tijd voor heb, al helemaal niet als ik straks ook nog een beetje vakantie wil hebben met het bootje.
En nu maar besloten om met een rib minder door het leven te gaan en de boel te gaan laten doen door een officiele jachtschilder.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2465
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: soms zit het mee, maar meestal zit het tegen
En volgens de bijbel hebben we er al een minder omdat de vrouw gemaakt moest wordenSven schreef: En nu maar besloten om met een rib minder door het leven te gaan en de boel te gaan laten doen door een officiele jachtschilder.
Nouja hopelijk volgen er nog veel mooie boot-dagen....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: soms zit het mee, maar meestal zit het tegen
Hoe komt het toch dat we zulk soort werk altijd te lang uitstellen, en niet gewoon in maart de boel klaar hebben.Sven schreef: Ik stond tijdens de mooiste hemelvaart in jaren aan mijn boot te schuren om te gaan schilderen, in plaats van er 4 sprankelende dagen mee te kunnen gaan varen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: soms zit het mee, maar meestal zit het tegen
Omdat er tussen de kou en mooi hemelvaart maar 2 dagen boven de twaalf graden in een weekend zaten.
Toen stond ik ook te schuren.
Ik heb het ook een keer geprobeerd toen ik in 's winters in een hal stond. Heb er de hele winter over gedaan om de boot niet helemaal te schuren.
Te weinig ruimte rondom.
En dan wacht je tot eind april voor je ruimte om de boot krijgt.
Toen ik na de eerste laag schilderen niet tevreden was heb ik in een dag nog een keer geschuurd EN geschilderd.
Maar goed, nu moest er niet alleen geschuurd en geschilderd worden, de ondergrond had extra aandacht nodig.
De extra dagen die dat meteen zou kosten, die heb ik niet...
Toen stond ik ook te schuren.
Ik heb het ook een keer geprobeerd toen ik in 's winters in een hal stond. Heb er de hele winter over gedaan om de boot niet helemaal te schuren.
Te weinig ruimte rondom.
En dan wacht je tot eind april voor je ruimte om de boot krijgt.
Toen ik na de eerste laag schilderen niet tevreden was heb ik in een dag nog een keer geschuurd EN geschilderd.
Maar goed, nu moest er niet alleen geschuurd en geschilderd worden, de ondergrond had extra aandacht nodig.
De extra dagen die dat meteen zou kosten, die heb ik niet...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481