Forgive me father for I have sinned

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door benkr »

Ik heb bij mijn machine de zijkant van de motor genomen, zowel in de X- als in de Y richting, beide heb ik op minder dan 0,05mm (over langere tijd) goed gekregen.
De meetbasis vast op het bed gemonteerd (magneetvoet), dat is immers wat uiteindelijk telt, het bed t.o.v. de spindel.

Je kunt ook een speciaal tool maken, wat een meetklokje op een bepaalde afstand van het hart van de spindel heeft, als je dan de spindel ronddraait dan moet het klokje overal dezelfde aanwijzing geven ideaal gezien.
Het klokje beweegt dus cirkelvormig rond het middelpunt van de spindel. Als de spindel precies recht staat t.o.v. het bed dan heb je overal dezelfde aanwijzing.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door karangetang »

of je toolhouder deugd niet ..., of je spindelas as is krom
Laatst gewijzigd door karangetang op 18 mar 2017 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door mark3 »

Toolhouder of kromme as maakt niets uit.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

benkr schreef:Ik heb bij mijn machine de zijkant van de motor genomen, zowel in de X- als in de Y richting, beide heb ik op minder dan 0,05mm (over langere tijd) goed gekregen.
De meetbasis vast op het bed gemonteerd (magneetvoet), dat is immers wat uiteindelijk telt, het bed t.o.v. de spindel.

Je kunt ook een speciaal tool maken, wat een meetklokje op een bepaalde afstand van het hart van de spindel heeft, als je dan de spindel ronddraait dan moet het klokje overal dezelfde aanwijzing geven ideaal gezien.
Het klokje beweegt dus cirkelvormig rond het middelpunt van de spindel. Als de spindel precies recht staat t.o.v. het bed dan heb je overal dezelfde aanwijzing.
Kan ik zomaar afgaan op het extrusie profiel van de spindelbehuizing? (HSD)

Zoals op deze foto maar dan wat ouder:
Afbeelding

Van die trammers heb ik inderdaad ook al filmpjes gezien, maar dat is volgens mij toch maar het halve werk?
Als je geleidingen schuin lopen (van wat ik nu opmaak uit mijn meting) dan verplaats je toch deel het probleem? Als je spindel haaks staat tov je bed maar de geleiding niet, dan krijg toch nog traptreden wanneer je meerdere dieptes freest?
ruw voorgesteld zo zeg maar:
.|
. |
.. |

Of ben ik hier verkeerd?
karangetang schreef:of je toolhouder deugd niet ..., of je as is krom
Meetklok/as steekt niet in de spindel maar staat op een statief er naast.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door janplastiek »

ik heb ook een HSD met dezelfde bouwvorm,
ik heb mijn zelfgebouwde 500mm slag grote z as eerst uitgelijnd,(deze moet dan wel rondom haaks gefreesd zijn),aan de zijkant en aan de voorkant, door een meetzuil op de tafel te zetten,dan de meetklok met enkele staven van de magnetische meetklok standaard in de freeshouder gestopt
dan laat je de z op en neer gaan, dan kan je de zijkant van de montage plaat al uitlijnen door de wagentjes van de Y as licht vast te zetten en de plaat te verdraaien,

daarna de voorkant van de montage plaat uitgelijnd maar deze stond al binnen 1/100mm dit op verschillende plekken op de brug gedaan
daarna pas de motor uitlijnen, door tramming zoals Benkr beschreef,
ik heb wel spijt dat ik geen verticale groef heb laten frezen in de montage plaat en in de plaat waar mijn motor op hangt, dan kon je er een andere snijkop of ocillerend mes, of een plasmatoorts op zetten zonder telkens te moeten uitlijnen, een keer en dan enkel nog wisselen
zoals dit
Breek de dag, frees een lijntje.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Ik ben de complete z-as maar aan het demonteren om een grondige schoonmaakbeurt te geven. Ik denk niet dat de machine ooit eens met de compressor afgespoten is na gebruik.Aangekoekt vet/olie in combinatie met alu spanen overal. Bij het demonteren van de spindel heb ik gemerkt dat ik zo'n uitlijn hulp heb, maar die is blijkbaar niet heel erg nauwkeurig gezien de 0.15mm over 195mm die ik gemeten heb.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door benkr »

Nee, op die motor vind je geen echt vlak oppervlak, de mijne is echt glad en rond.
Wat je wel kunt doen is een staaf in de gereedschapsopname van de spindelmotor klemmen en hier op meten.
Stel je hebt een Z - verplaatsing van 400mm, pak dan een staaf van 200mm, fixeer een meetklokje wat bovenaan de staaf meet, laat dan de Z - as omhoog gaan, de aanwijzing moet (binnen toleranties) gelijk blijven.

Mocht je behoefte hebben aan een zgn. meetzuil, ik denk zoals JanPlastiek noemt, die heb ik een, ik heb die uitgeleend aan Breaker, die woont in de buurt van Antwerpen, is dus niet zo heel ver van jou vandaan.
Die zuil plaats je op je bed en staat dan vanzelf precies loodrecht, je kunt daar op een bijbehorende slede een micrometer monteren om zo te meten aan je Z-as bijvoorbeeld.

12388

Op dit plaatje staat hij iets recht vanaf het midden.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Ik zie nu pas je berichtje Ben. Vandaag tem zondag ga ik mij bezig houden met de machine. Moest het niet lukken met de tools die ik heb kom ik zeker op je aanbod terug als het nog staat.

Ik was al begonnen met het strippen en reinigen van de X-as en Z-as platen en karretjes. Dan ben ik gaan kijken onder wat plaatwerk waar de karretjes al wat ver afgeschraapt hadden van het schuren, hieronder zat een enorme berg aluminium spanen, hoe ze er onder geraakt zijn geen flauw idee maar uiteindelijk heb ik maar besloten om de ganse machine te strippen en te reinigen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door benkr »

Op een van de bovenstaande foto's zie ik de stappenmotor van de X-as, een flexibele koppeling en de KO spindel.
Die koppeling, daar heb je twee uitvoeringen in, ik kan niet zien welke jij hebt, maar het ene model is heel goed bruikbaar en het andere model is echt een veer en heel instabiel in gebruik, let daar dus op.

Ja, ik heb die meetzuil nog steeds, en hij staat nog steeds bij Breaker in Antwerpen, en ja, je mag hem (in overleg met Breaker) best lenen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door Breaker »

Laat maar weten als je zover bent, heb misschien ook nog wel wat andere meetspulletjes die kunnen helpen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door benkr »

Ik moet toch nog even een misverstand rechtzetten, ik was al helemaal vergeten dat de meetzuil al zeker een half jaar niet meer van mij is, maar van Breaker. (hebben we geruild)
Dus als je hem wilt lenen dan moet je bij Breaker zijn. (Hij heeft hier ook al aangegeven dat dat geen probleem is)
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door stekkestim »

Breaker schreef:Laat maar weten als je zover bent, heb misschien ook nog wel wat andere meetspulletjes die kunnen helpen.
Top, bedankt! Ik ga eerst even proberen met wat ik hier heb (meetklok, zwenktaster, rei, raamwaterpas) Als het daar niet mee lukt laat ik je iets weten.
benkr schreef:Ik moet toch nog even een misverstand rechtzetten, ik was al helemaal vergeten dat de meetzuil al zeker een half jaar niet meer van mij is, maar van Breaker. (hebben we geruild)
Dus als je hem wilt lenen dan moet je bij Breaker zijn. (Hij heeft hier ook al aangegeven dat dat geen probleem is)
Geen probleem!
benkr schreef:Op een van de bovenstaande foto's zie ik de stappenmotor van de X-as, een flexibele koppeling en de KO spindel.
Die koppeling, daar heb je twee uitvoeringen in, ik kan niet zien welke jij hebt, maar het ene model is heel goed bruikbaar en het andere model is echt een veer en heel instabiel in gebruik, let daar dus op.
Ik zal straks even een foto nemen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door Breaker »

Gister hebben we de wat metingen gedaan aan de machine. Was leuk om even rond te kijken in zo'n ruime werkplaats, en heb direct nog wat opgestoken over lasermachines.
Maar het ging om metingen doen, stekkestim heeft problemen met photobucket, dus hier wat copyrighted foto's met toestemming ;-)

Eerst hebben we de machine waterpas gezet, alsook de rei om een referentie te maken. De X-rails zijn er afgehaald om direct op de gefreesde vlakken te kunnen meten.
15226
De conclusie wat dat beide X geleiders ongeveer 0,7mm bol staan. Het lijkt erop dat de hele constructie over tijd is kromgetrokken. Wel mooi gelijk overigens, beide zijden zijn even bol op dezelfde afstand.

Shimmen van 0,7mm naar twee kanten vanuit het midden wordt een aardig karwei, als het al verstandig is: De bedoeling is om uiteindelijk binnen 5 honderste te kunnen frezen.

Daarna is de brug teruggezet om de Y-geleidingen te meten ten opzichte van X (dwarsop).
15227
De bovenste geleiding was behoorlijk recht en parallel (nabij 0,1mm), in de onderste zat een flinke kronkel (0,3mm), maar het verschil konden we niet terugvinden tussen de twee geleiders, die lijken goed parallel te staan (weer rond 0,1mm). De aanname is dan ook dat de geleiders licht getordeerd zijn, maar wel behoorlijk evenwijdig aan X.


Tenslotte is de Z-as wagen terug gezet en nogmaals gemeten t.o.v. X. Waar de afwijking van de losse rails gemeten was liepen de wagens zwaar, terwijl op de rest van de rail het veel soepeler ging.
15228
Bij de meting van de hele Z-wagen naar X was de afwijking binnen 0,05mm wat netjes is als beginwaarde.

De eindconclusie voor de dag was dat de Y en Z afwijkingen heeft waar mee te werken valt, maar dat de X bolling wel een probleem is wat eerst aangepakt moet worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Forgive me father for I have sinned

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik die constructie zo bekijk is het net of de portaal ongeveer 8x zo sterk is uitgevoerd als de onderzijde waarop gemonteerd is. (merkwaardig?)
Vervolgens vraag ik me af: als je die balken (voeten eigenlijk) die op de kast gemonteerd zitten naar buiten zou drukken (langer) moet je de bolling kunnen beïnvloeden.

En even verder denkend: wat geeft het eigenlijk voor afwijking ? De hoogte van de frees tot de tafel heeft wel last van die bolling, maar toch maximaal maar de helft van de bolling.
Frees tot geleider blijft constant, maar omdat de tafel op de wagentjes beweegt, zal die hoogte een waarde van max. tot gemiddeld krijgen, en misschien nog minder afhankelijk van de plaatsing van de wagentjes.

In principe ben ik geen voorstander van scheve of kromme machines, maar in dit geval moet je je wel afvragen wat je met de machine gaat doen, en of je er iets van gaat merken. Immer dat vlakken van je bed, doe je met dezelfde kromming, vervolgens span je weer iets op wat ook die kromming volgt, en effectief is de boel dus gewoon evenwijdig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie