BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

Ben ik heb ook nog een Fuji vdf, 3 Ph 400 Volt, 1.5 Kw, deze is 180x140x180mm. Dan ben ik toch wel door mijn voorraad heen ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Andre, bedankt voor je aanbod maar mijn motor is 2,2kW dus ook daar heb ik niets aan.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag het testpaneel met 3 x 4 stuks 300W lampen parallel afgemaakt, dat betekent dat ik nu 1200 Watt in serie met elke fase kan zetten. Het betekent ook dat de maximale stroom wordt begrensd tot zo ongeveer 5A.

Als ik nu de motor aansluit en laat lopen dan zie ik die 5A bij b.v. 50Hz ook bijna daadwerkelijk lopen (volgens de VFD 4,7A).
Ook kijk ik me helemaal scheel in de 3600 Watt aan lampen en de temperatuur loopt ook lekker op, maar de motor draait gewoon en er gaat niets kapot en de motor wordt ook niet warm.
Ik kan nu tenminste op mijn gemakje meten en kijken wat er gebeurd zonder rooksignalen.

Pas bij zo'n 200Hz begint de stroom flink af te nemen, en bij 400Hz is de stroom nog maar 0,7A (nullast).

Ook beneden de 30Hz neemt de stroom flink af, maar dat komt door de instelling van de VFD, bij lage frequenties daalt de spanning en daardoor dus de stroom.

Heb wat gespeeld met de instelling van de motorstroom in de VFD, ik zie dan dat bij het inschakelen het toerental langzaam oploopt en blijft hangen op het punt waar de stroom tegen de ingestelde waarde aan loopt. Daarom kwam mijn motor in eerste instantie dus niet verder dan 27Hz.

Bij het nogmaals doorlopen van de instellingen kwam ik er achter dat de motorstroom was ingesteld op 11A terwijl de motor maar 8,5A max. mag hebben, maar of dat nu een reden is om meteen al te gaan roken????

Durf nog niet terug te gaan naar een opstelling zonder lampen, eerst moet ik redelijk zeker dat ik de motor niet stuk ga maken en daar ben ik nu nog niet van overtuigd.
Wat ik wel heb gezien is dat zowel de motor als de VFD niet kapot zijn, mocht ik er niet uitkomen dan is dit een leuk praatstuk op de CNCZone dag, ik breng gewoon het geheel mee, er zal toch wel iemand komen die weet hoe dit op te lossen.
HD13
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door HD13 »

Kijk even naar mijn post van 1okt.

Als je in de manual naar de eerde genoemde parameters kijkt dan zie je daar een aantal grafieken staan.
Dit geeft de V/f verhouding weer.
De eerste 2 punten heb je al 8000 en 24000 Hz.
De 24000 is bij 400 Hz en 220Vac, houd voor de rest een lineair veband aan.
Onder in de toeren (8000) of lager heb je vaak ietsje meer spanning nodig dan je lineair zou verwachten.
Heeft te maken verliezen in de motor.

Misschien toch maar even komen neuzen op CNC dag
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik heb het probleem met mijn VFD nog steeds niet opgelost, ik ben er van overtuigd dat de VFD goed is en dat het puur aan de settings ligt. Daarom hier nog een keer de vraag of iemand die zo'n Huang VFd samen met een 2,2kW motor gebruikt me zijn settings kan doorgeven.
Zal zaterdag de VFD, de motor en het lampenpaneeltje meebrengen zodat we zaterdag een boom kunnen opzetten over de VFD instellingen.
Het fijne van het testpaneeltje met de lampen is dat de motor absoluut niet stuk kan, het nadeel van het testpaneel is dat er misschien helemaal geen probleem is maar dat ik dat op deze manier gewoon niet zie.

Ik kom duidelijk niet verder zonder hulp.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door DaBit »

Ik weet het zo niet uit m'n hoofd, maar ik wil je wel even helpen zaterdag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door HD13 »

Neem in ieder geval een uitgeprinte manual mee van de drive.
Is vaak wel handig om de settings bij te houden en te overzien.
Ben in ieder geval van plan om even langs te komen.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door pa3gmi »

Hallo,

Heb je hier al eens gekeken?
http://www.cnczone.com/forums/spindles- ... al-18.html

Gr Rien.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Na vorige week op de CNCZone dag weer een hoop informatie te hebben gekregen, o.a. is mijn VFD nu zo ingesteld dat mijn motor als een zonnetje loopt zonder te veel stroom te trekken, dank aan de goede helper.

Heb gisteren nog een heel mooie machineklem gescoord die perfect past op de BF25L.

1323213235

Ik kon de klem krijgen omdat de vorige eigenaar het een rotding vond, bij het klemmen kwam het werkstuk (naar zijn zin) te veel omhoog.
Heb dat vandaag opgemeten, en ja, bij het vastzetten komt het werkstuk 0,1 á 0,15mm omhoog. Dat kan voor een deel nog liggen aan het rond gaan staan van de klem zelf (omdat ik hem nog niet op het bed heb vastgemaakt) maar het komt ook door de speling tussen de bewegende bek en de klembasis.
Ik heb geprobeerd deze speling weg te krijgen door de ruimte op te vullen met koperfolie maar dat is geen succes geworden, het andere alternatief is van het glijblok zo'n 0,08 mm af te slijpen.
Daarom hier de vraag wie dit voor mij zou kunnen doen.

1323313234

Er zou van de glijvlakken van ca. 5 x 50mm (schatting van achter mijn computer) dus 0,08mm of zoiets af moeten.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag ook de tekstplaatjes die ik deze week heb gemaakt in de toetsen gezet, vind het er wel strak uitzien.
Of dit de definitieve layout gaat worden zal ik wel zien wanneer ik de machine echt ga gebruiken, veranderen is zo gebeurd dus dat hoeft geen probleem te zijn.

13231
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De bedoeling van die schuine bekken is toch juist dat ze naar beneden gedrukt worden ?
Hoe komt het dan dat dat niet gebeurd? Zitten de bekken juist gemonteerd?
Ik ken dit type klemmen wel, maar heb ze nooit zelf gebruikt.
0.08 er af met vlakslijpen kan ik wel voor je doen (als daar verder geen addertjes zitten), maar misschien lukt dat dichterbij ook wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Hugo, je hebt gelijk, zo zou het kunnen werken als de bek los zou zitten maar voor zo ver ik me voor de geest kan halen vanuit mijn werkplekje hier bij de kachel zit die muurvast en heeft ie dat altijd gezeten.
Ja, morgen of overmorgen maar eens uit elkaar halen en dan de bouten niet al te vast draaien zodat de bek inderdaad kan schuiven, zou moeten werken.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hainjedaf »

[jaloers] Mooie klem Ben [/jaloers] 8)

Gaat je vast lukken om die goed te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Damocles »

benkr schreef:...
Heb gisteren nog een heel mooie machineklem gescoord die perfect past op de BF25L.
Laat ons zeggen dat "past perfect" op zijn minst interpreteerbaar is :lol:
Mooie klem, dat wel.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie