BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door EBos »

Ik vind dat een mooi paneeltje.
Werk je met Edingcnc? evt macrotje delen?

Ik zat ongeveer ook aan zo'n layout te denken. Mooi naast of onder het beelscherm aan de machine. 8)

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
HD13
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door HD13 »

Na vorige week op de CNCZone dag weer een hoop informatie te hebben gekregen, o.a. is mijn VFD nu zo ingesteld dat mijn motor als een zonnetje loopt zonder te veel stroom te trekken, dank aan de goede helper.


Leuk te lezen dat dit heeft geholpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@ EBos --> nee, ik werk met Mach3.

@HD13 --> ik heb nog een paar kleinigheidjes gewijzigd, het is nu dus een combinatie van de 'oude' en de 'nieuwe' instellingen geworden die het perfect doet. Nogmaals dank voor de hulp.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag met hulp van collega Gerrit mijn Visual Studio ontwikkelomgeving aan de gang gemaakt.
Bleek eigenlijk kinderlijk eenvoudig te zijn natuurlijk. (voor Gerrit dan natuurlijk)
Heb inmiddels al wat kleine probeer dingen gemaakt om een beetje in de materie te komen.
Het lukt me inmiddels om 8 schakelaartjes in te lezen en afhankelijk van de stand hiervan 8 LED's te laten branden.

Volgende stap is een 4 x 4 keypadje waarvan de shift toets werkt zoals ik dat zou willen.

Daarna wordt het tijd om naar de machine te gaan en het volledige toetsenpaneel uit te gaan lezen.
Maar eerst maar eens flink proberen, vallen en opstaan enz. enz.
13269
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag weer eens flink met de Pokeys bezig geweest, het keyboard werkt inmiddels volledig op de manier zoals ik dat wil, inclusief shift toets die werkt zoals ik dat wil.
Rest alleen nog een paar LED's achter bepaalde toetsen, moet nu gaan uitzoeken hoe ik als reactie op een toets die wordt ingedrukt een output waaraan een LED hangt aan ga krijgen. Ik hoop dat dat via een Macro gaat lukken, ik heb geen enkel idee hoe ik dit aan moet vliegen maar dat komt wel.
Mocht iemand het wel weten dan krijg ik graag een schop in de juiste richting.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ja, het werkte bijna, ik kon eigenlijk al CNC frezen maar ja, dan moet je iets gaan verzinnen he.
Omdat ik inmiddels alle spulltjes heb liggen voor een 4e as, en dit niet ging met de 3 assige Leafboy77 kaart heb ik toen maar besloten om voor ik verder ging die Leafboy77 er uit te gooien en een Pokys57CNC er voor in de plaats te gaan zetten.
Geen probleem, in Pokeys werkte (en werkt nog steeds) het helemaal, maar in Mach3 voor geen meter. Hoewel, ik heb me rot gezocht waarom de home switches in Pokeys niet werken, die doen het nu juist weer wel in Mach3. Ook de keyboard toetsen die het in Mach3 gewoon zouden moeten doen helemaal niets.
En om de ellende compleet te maken, beging het moederboard (of de voeding) ook nog moeilijk te doen, moet de zaak wel 3 keer opstarten als de PC een tijd heeft uitgestaan voordat de PC wakker wordt en Windows opgestart wordt. Dit lijkt een Power On Reset probleem of zoiets. Het zal wel iets te maken hebben met het 12 dollar Aliexpress voedingsprintje maar hoe ga ik dat nu met zekerheid aantonen voor mezelf, ik denk maar met een losse ATX voeding er naast of zoiets, iets anders heb ik niet.
Dus nu eerst de PC weer betrouwbaar laten opstarten, dan de HD cleanen, nieuwe Windows, Pokeys en Mach3 installatie en dan nog maar eens kijken of het dan nog steeds zo moeilijk doet allemaal.

Maar eerst zal het denk ik wat minder warm moeten gaan worden, mijn schuur is een afgeschermd stuk van een zgn. Romney hut (nissenhut), an het begin van de middag ging het nog wel, maar tegen het einde van de middag was het toch een heerlijke smeltoven, tijd om wat anders te gaan doen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Gisterenmiddag weer met de PC bezig geweest, andere voeding er in --> zelfde resultaat.
Nog een andere voeding er in --> nog steeds het zelfde.

Terug naar de bios --> instellingen aan het veranderen (daar was het tenslotte ook mee begonnen) en ik snap echt niet wat het verschil is, maar de PC start nu weer consequent op dus zo maar laten en niet verder proberen om het booten wat sneller te maken, wat maakt het eigenlijk ook uit die extra minuut of zo.

Volgende stap is nu om de hele harde schijf opnieuw in te richten en dan maar hopen dat Pokeys dan wel doet wat er van verwacht wordt, het blijft nu allemaal maar vreemd met elkaar samenwerken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Vandaag flinke stappen gemaakt, zowel Pokeys als mach3 opnieuw geïnstalleerd en even flink met Ccleaner bezig geweest.
Pokeys en Mach3 werken nu, ze werken zelfs samen en ik kan ook vanuit het keyboard weer assen aansturen, precies zoals ik voorheen ook kon. Ook de pedant (die ik heb ingebouwd in het frontpaneel van mijn besturingskast) doet het helemaal.
Ik heb nog wel een probleem met het kleine toetsenbordje wat eveneens in mijn besturingskast zit ingebouwd. Of dit met de andere besturing ook een probleem was weet ik niet, maar ik verwacht van wel.

15139 15140 15142

Wat is er aan de hand?

De hele opzet werkt, echter als ik de shift toets gebruik dan krijg ik de ene keer upper case letter, de keer daarna lower case letters, dat snap ik niet want die kan ik in de keypad setup niet kiezen. Waarom krijg ik ze dan wel?

Een ander probleem wat ik niet opgelost krijg is het configureren van de ethernet instellingen, ik krijg het niet voor elkaar om b.v. adres 192.168.1.100 als standaard adres te kiezen, het lijkt er op dat Pokeys (of de PC) steeds zelf een adres kiezen, maar bij het opstarten krijg ik wel steeds een foutmelding.

15141
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Goh, ik had toch echt gehoopt van tenminste iemand enige respons te krijgen op mijn vragen, maar helaas.

Daarom toch maar weer een nieuwe vraag nl het volgende:
Ik ben na vorige week vrijdag bij Ballegooijen Fusion360 aan het werk te hebben gezien, alvast maar gestart met het kijken naar Autodesk Inventor HSM Pro, als ik naar het CAM deel ga dan valt mij als allereerste op dat er geen echt goed gedefinieerde tools in zitten, alleen een sample library waabij eigenlijk van elk tool de snelheid op 1000 rpm staat en de cutting feed ook 1000 mm/min, verder staat bijna alles op 1000, dus eigenlijk staat er niets goed.
Hoe doen jullie dit? Is deze tooltabel bij Fusion misschien wel gevuld en kan ik daar het een en ander gaan 'lenen' ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Een ander probleem wat ik niet opgelost krijg is het configureren van de ethernet instellingen, ik krijg het niet voor elkaar om b.v. adres 192.168.1.100 als standaard adres te kiezen, het lijkt er op dat Pokeys (of de PC) steeds zelf een adres kiezen, maar bij het opstarten krijg ik wel steeds een foutmelding.
Weet even niet hoe het met deze hardware werkt, maar als ik je probleem zo zie, zou ik denken dat de DHCP lease op je router erg kort staat. Je zou het macadres kunnen achterhalen en er een fixed IP adres aanhangen.

Ik maak al mijn tools zelf aan, ik heb geen 100 verschillende tools en het is eenvoudig om ze even in te voeren. Daar heb je achteraf veel plezier van.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door carlo »

enkel opletten in fusion kun je geen speciale tools invoegen
in hsm kun je ze uittekenen en dan die tekening gebruiken om een tool aan te maken
in fusion dus enkel standaard tools voorlopig dit is voor de toekomst
dus daar is een beetje fantasie voor nodig
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door EBos »

Het toerental en voeding is helemaal afhankelijk van het snijgereedschap wat je gebruikt.
De fabrikant van de frees of snij plaat staan deze waardes in een boek of zijn mee geleverd.
Er wordt van uit gegaan dat je bij start van zo'n programma je eigen library aan maakt.
Dan kun je voor het type frees dat je gebruikt deze gegevens in voeren per materiaal soort.

Je zult hier eens een keer voor moeten zitten.
Je geeft dan de snijsnelheid per materiaal aan, voeding per tand voor voorbewerken en na bewerken.
Ook kan je enkele instellingen maken voor jou machine. Maximale toerental slag etc.

Ik heb bij HSM mijn BF25 als machine waar mee ik kan simuleren. Ik moet nog eens bezig met de TTS gereedschapshouders.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door Breaker »

De houders en tools daar moet je wel even voor gaan zitten, schuifmaat erbij, maar daarna is het makkelijk te beheren. Ik heb verschillende houders en tool vormen.
15151
carlo schreef:enkel opletten in fusion kun je geen speciale tools invoegen
Wat voor tools denk je dan aan? Niet symetrische? De tool die afwijkt is een meetklokje in de houder, dat klokje kon ik inderdaad niet helemaal goed tekenen (de tool linksonder).

De andere is een kwestie van een basistool kopiëren en aanpassen en dan een paar uurtjes met een feed/speed rekentool alle waarden invullen. Kwam er later achter dat het ook wel handig is om een aparte bibliotheek per materiaal aan te maken. bv voor aluminium, staal en kunststof.

Kleine aanpassingen kan je dan bij het CAMmen doen, de geselcteerde tool wordt standaard gekopiëerd in een tekening bibliotheek en is daarna specifiek te maken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door carlo »

ik heb ook voor elk materiaal een aparte bib gemaakt

met speciale tools bedoel ik frezen die in een bepaalde vorm geslepen zijn
vb zoiets
Afbeelding
natuurlijk op te lossen door bijvoorbeeld een rechte frees met de max dia van de vormfrees
en in het model een lijn te tekenen die daar dan ook rekening mee houd
in de simulatie zie je dan wel niet hoe het gaat worden

mvg
carlo
Plaats reactie