BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef:Heb wat met de instellingen van de VFD gespeeld, de motor draait nu goed maar wordt wel redelijk snel warm.
Hé Ben, ik heb hier nog een paar Danfoss VFD's liggen, misschien moet je je motor daar eens aanhangen en kijken wat dat voor resultaat geeft. Je kan hier altijd ff met je motortje langskomen......
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Ik krijg heel sterk het idee dat de lagers niet goed zijn, als ik de motor aanstuur met 50Hz dan gaat de VFD redelijk snel naar zo'n 26 a 27 Hz (is ongeveer 1550 omw/min) en kruipt dan heel langzaam omhoog, het lijkt er op dat de lagers bij een wat hoger toerental heel veel weerstand hebben. De motor staat ook weer vrij snel stil wat denk ik ook niet normaal is.
Als ik met 20Hz stuur dan is er totaal niets aan de hand.

Ik heb vandaag de nieuwe motor bijna omgebouwd naar een nieuwe connector, net als de 'oude' motor, beiden hebben ze nu een Speakon 4 connector wat het wisselen veilig en betrouwbaar maakt. De connector mag 250VAC bij 30A hebben dus dat zit wel goed. Is ook meteen 4 polig dus ook de aarde kan via de connector mee worden aangesloten.

Dan eens kijken wat de nieuwe motor doet bij b.v. 50Hz aansturing.
Ga de 'oude' motor helemaal demonteren en de lagers eens goed bekijken, schoonmaken en van nieuw vet voorzien, misschien dat dat nog helpt, anders is het jammer maar gelukkig heb ik dan toch al een nieuwe motor.

@ Andrefc101 --> lijkt me een goed idee, maar weet nog niet wanneer we dat zouden kunnen doen, is misschien wel iets voor tijdens de CNCZonedag, we kunnen er dan in ieder geval eens flink over bomen.
Mocht je er eentje hebben van 2,2kW die qua formaat een beetje overeenkomt met zo'n Huang ding dan heb ik daar wel interesse in (als hij veel groter is dan past het niet meer in mijn besturingskast), die Chinese dingen blijft toch maar speelgoed eigenlijk, in ieder geval voor mijn gevoel.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door HD13 »

benkr schreef:Heb de motor met een 500V megger bemeten en absoluut niets kunnen vinden, snap niet waar die vonken van de aarde vandaan komen, moet iets capacitiefs zijn, anders kan ik het niet verklaren. Daarom dus connector meteen maar vervangen door een iets degelijker model (Speakon 4) en ik ben een nieuwe kabel aan het maken.

Heb wat met de instellingen van de VFD gespeeld, de motor draait nu goed maar wordt wel redelijk snel warm.
Dus moet ik nu eerst de koeling in orde gaan maken, heb daar alle spullen voor liggen en heb gisteren ook nog een flow sensor besteld, dat lijkt me wel zo veilig.
Heb inmiddels ook een volledig nieuwe motor liggen dus wat dat betreft kan het niet meer fout.
Ga dus eerst de koeling in orde maken en tegelijkertijd ga ik een metertje maken wat de 3 fasestromen gaat meten zodat ik een idee krijg wat er aan spanningen en stromen aan en door die motor lopen.
Ik ga denk ik iets maken met 6 analoge metertjes, 3 voor de stromen en 3 voor de spanningen.

Dan de motor maar eens een aantal uren laten draaien, beginnen bij een lage snelheid en dan elk half uur wat meer snelheid, ben benieuwd wat het gaat doen.
Als dit een 3x 400Vac motor is dan kun je beter met 1000V meggeren, weet niet of er ook nog een 750V stand is.
Dit omdat de tussenkring van de VFD een gelijkgerichte 3x400 Vac is topwaarde ligt dan op 400Vx 1,41(wortel 2)= 564 Vdc ongeveer en met de eerder door mij vermelde spikes kom je zekers boven de 700Volt uit.

Mocht dit een 1x230Vac uitvoering wezen dan zit je op 230V x 1,41 = 324 Vdc, gaat met spikes ook boven de 500Volt uitkomen.
Meggeren met 500Vdc wordt dan een beetje krap.

Voor het meten van stroom en spanning kun je meestal gewoon de regelaar uitlezen.
Weliswaar niet per fase, maar je krijgt toch een aardig beeld.

Als je spanning en stroom gaat meten bedenk dan dat je geen zuivere sinus staat te meten !

Denk dat voor hoogtoerige spillen de regelaar goed geconfigureerd moet worden, basis instellingen voor regelaar zijn meestal op 1500 of 3000 rpm motoren gemaakt bij een 50Hz uitsturing.
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Inmiddels de nieuwe motor ook op de VFD gehad, gedraagt zich exact hetzelfde als de ''oude'' motor. Conclusie beide motoren zijn tot nader order gewoon goed.
Dan blijft er de VFD over als het ding wat niet goed is, dat kan zowel qua parameters zijn als qua elektronica.
Daarom hier de vraag wie mij kan helpen aan een lijstje met instellingen voor deze Huang VFD, niet alleen de meest gebruikte want die staan denk ik wel goed maar ik denk zelf aan eentje die wel invloed heeft maar waar (ikzelf in ieder geval) zo niet aan denk.

Mocht iemand nog een VFD hebben liggen dan houd ik me aanbevolen, moet eigenlijk wel zo ongeveer de afmetingen hebben van zo'n Huang ding (2,2 kW) anders past het niet in mijn kast. Ook een kapotte Huang VFD is welkom, dan heb ik in ieder geval vergelijkings-materiaal.

@ Andrefc101 --> ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ik het probleem in de VFD moet zoeken dus die langskom sessie wil ik toch nog even uitstellen.

Omdat mijn vakantie er weer op zit en dus vanaf volgende week weer naar mijn werk moet is dat ook het moment om op zoek te gaan naar een aantal analoge metertjes die wisselspanning en stroom kunnen meten, dat lost meteen het probleem van niet sinusvormige signalen op, die metertje, mits ze maar oud genoeg zijn, kunnen daar redelijk tot goed mee overweg. (hoop ik toch tenminste)
Als het kan 6 meters, 3 voor spanning en 3 voor stroom en dan beginnen met 3 1000W lampen (bouwlampen) als belasting, ben dan benieuwd wat die meterjes gaan aanwijzen en hoe die lampen gaan branden. Ik kan dan ook wat langer aan de VFD prutsen omdat die lampen niet zo maar de geest zullen geven. (tenzij er b.v. een fase niet (goed) werkt en er een verschoven nulpunt de adder is die mij plaagt, maar dat zal ik dan ook onmiddellijk kunnen zien)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door DaBit »

Met zo'n HuanYang zal het nog wel meevallen, maar alle VFD's die een tikje intelligenter zijn dan dat ding gaan niks snappen van gloeilampen als belasting. Die gaan er toch vanuit dat er enige zelfinductie aanwezig is die de stroom driehoekig maakt.

Kapotgaan zal het niet doen, maar een situatie die 1-op-1 te vertalen is in een aangesloten motor levert het toch ook niet op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door HD13 »

Gewoon beginnen door de regelaar terug te brengen naar de fabrieks instellingen.
Als je instellingen gaat wijzigen bijhouden wat je hebt gewijzigd.
Ongemerkt ga je er 1 over het hoofd zien of vergeten.
Probeem hem dan eens uit met een normale motor van 1-1.5 kW.

Wat zijn de specs van die spil,datasheet ?
Ken de Huyang regelaars niet, heb je een exact type nummer of manual ?
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Het is de HY02D223B VFD van Huang en deze motor:

http://www.ebay.co.uk/itm/2-2KW-WATER-C ... SwFe5X14FQ

Heb de VFD voor het laatst gebruikt om een SEW Servomotor uit te proberen, ben daar toen mee gestopt omdat die motor toen te warm werd, dacht toen dat dat aan de motor lag, nu heb ik datzelfde probleem met beide HF spindelmotoren, ben er dus inmiddels van overtuigd dat het aan de VFD moet liggen.

Het probleem van testen met een motor aan de VFD is dat het opwarmen (tot roken toe) veel sneller gaat dan dat ik kan meten, vandaar dat ik naar een opstelling met stevige lampen toe wil, heb er absoluut niet bij stil gestaan dat ik inductiviteit nodig heb maar het klinkt wel logisch.

Hoe ga ik nu wel iets aan die VFD meten?
Ik ga denk ik komende week gewoon onbelast beginnen (wie weet) en ga dan toch voor de gloeilampen, een motor opstoken heeft ook geen toegevoegde waarde, misschien wel de lampen in serie met een motor, de lampen zullen dan in ieder geval de stroom begrenzen.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door HD13 »

Motor is dus 3x220vac 8,5A en 8000-24000rpm 400Hz.
Regelaar moet je dus zo instellen dat deze pas bij 400Hz 220VAC per fase uitstuurt (V/f verhouding).
En er ook voor zorgen dat de motor minimaal 8000 rpm kan draaien.
Dat is dus 8000/24000x400Hz=133,33Hz !

Parameters PD003 t/m PD010 goed instellen, let ook even op PD041 kan zijn dat je deze ook wat hoger moet instellen.
PD142 en PD143 ook goed instellen PD144 ga je niet redden met 24000, misschien 2400 proberen lijkt alleen voor de uitlezing te zijn.

Maar dus beginnen met de regelaar terug te brengen naar de fabrieks instelling (PD013) en dan pas beginnen met veranderen
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door HD13 »

En, draait ie al ?
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Nee, niet echt veel tijd meer gehad, ben nog steeds bezig om de laatste probleempjes uit de Roland graveermachine te halen, heb veel in de tuin en buitenboel gewerkt (dat moet ook gebeuren) en ben gisteren begonnen om een belasting / serie weerstand te maken van 12 stuks 300Watt bouwlampjes, dan kan ik die in serie met de motor zetten of de VFD alleen met deze lampen belasten. Denk dat ik dan wat beter en vooral veiliger aan de VFD samen met de motor kan meten. Intussen ben ik ook op zoek naar een andere VFD maar iets vinden wat zo ongeveer net zo groot is (anders past het niet in mijn kast) dat valt nog niet mee. En om nu een nieuwe Huang VFD te kopen zie ik niet zo zitten, wil dan toch eigenlijk wel iets meer kwaliteit en betrouwbaarheid.
Een kapotte Huang VFD zou nog wel een optie zijn, heb er nog eentje liggen waar de powerprint van verbrand is, maar die verder wel goed is, als ik ergens zo'n print kan vinden dan is die wel te repareren denk ik.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

Ben, ik heb hier nog een Omron VS J7 Mini liggen, deze is wel 3ph 400 Volt, kanje daar iets mee? 1.1 Kw trouwens.

Groet, André
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

André, nee is een 2,2kW motor
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door HD13 »

Gewoon die regelaar aan de motor knopen.

Wel de motorparameters goed instellen , stroom en spanning.
En de eventuele aanwezige thermistor of clixon van de spindel aan een ingang van de regelaar knopen.

Meeste motoren kunnen kortstondig best wel wat overbelasting hebben.
Volgens mij kun je in de regelaar perfect uitlezen wat je aan spanning en stroom op/door de motor jaagt.
Ikzelf zou er geen testopstelling voor maken.

Draaien met deze combi totdat je tegen grenzen aanloopt, vaak weet je ook dan preciezer waar de pijnpunten liggen.
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

JA, MAAR NA 10 SECONDEN BEGINT DE MOTOR ROOKSIGNALEN AF TE GEVEN !
ZO SNEL BEN IK NIET.
Plaats reactie