TOS FN25, restauratie project

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

TOS FN25, restauratie project

Bericht door Jensorie »

Hallo Allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een oproep geplaatst of iemand nog een leuke freesbank had, met wat werk. Via marktplaats ben ik met iemand in contact gekomen die een TOS FN25 wist te staan. Hier ben ik wezen kijken en heb hem gekocht.

Twee weken geleden ben ik hem op gaan halen met mijn vader, en geplaatst in mn werkplaats. Ben er nu al erg blij mee!

De mechanische staat is netjes, gebruikt maar nog niet ''op''. De optische staat is wat minder, en er is een gietstuk afgebroken waarin de trapeziumspindel voor de X as gelagerd zit. Deze wil ik gaan proberen te hardsolderen, en als dat niks wordt, een nieuwe frezen. Plan is om de machine uit elkaar te trekken en alles schoon te maken/ zo nodig te vervangen voor nieuwe onderdelen. En in originele kleur terug te brengen.

Dit zal regelmatig wel wat vragen opleveren, vandaar deze post, weinig CNC gerelateerd, dat wel.

De eerste vraag heb ik al, onder ISO40 opname zitten 3 stalen ''doppen'' in het hoofd-frame van de machine, ik vraag mij af waarvoor deze dienen, weet iemand dit? Zie onderstaande foto:
11164



Tevens de vraag, als iemand meer informatie heeft over dit soort machines, of zelf ook een TOS van vergelijkbaar type heeft, of diegene dan meer info heeft, altijd leuk! Ook ben ik op zoek naar bijbehorende accessoires en een handleiding. (de Tsjechische versie heb ik al gevonden :mrgreen: )

Mochten jullie benieuwd zijn naar dat stuk oude ijzer, nodig ik jullie graag uit eens een kijkje te nemen op mn site: http://jensorie.nl/machinepark/tos-fn25-freesbank/

Groet,

Jens
Laatst gewijzigd door Jensorie op 30 okt 2016 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door Arie Kabaalstra »

zit de spindelmotor in het frame?.. dan zijn die doppen waarschijnlijk ingeperste lagerzittingen van de versnellingsbak..
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door Niels »

Mooie machine!

Het repareren met hard soldeer gaat niet werken in gietijzer.
Daar heb je andere middelen voor nodig en daarbij is gietijzer lastig te repareren en is uitbesteden of een nieuw onderdeel maken makkelijker.

Om je gelijk te helpen heb ik nog een ISO 40 spantanghouder liggen nieuw in de koker. (merk weet ik niet)

Ooit gekocht om er achter te komen dat een ISO 40 CNC snelwisselaar heel anders eruit ziet :lol:

Dit is de houder (voor OZ25 spantangen):

2650

Voor weinig of ruilen tegen materialen/onderdelen.
PB sturen voor meer ;-)
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door Jensorie »

Arie, Niels, Bedankt!

Er achter zit inderdaad de versnellingsbak, ik zal morgen eens kijken of de gaten in dezelfde hartlijn als de assen van de bak liggen, 1+1=...


Niels, je hebt pb ;)

groet
Jens
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door boutje »

Gietijzer hardsolderen is idd niet te doen.
Breekt zo weer af.
Lassen is het beste maar dat is niet zo maar even te doen.
Als je meer info wilt hebben ivm het gietijzer lassen moet je maar even een pb sturen.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door Jensorie »

Bedankt voor je reactie.

Heb inmiddels ook een pb ontvangen, wellicht de moeite waard om het proberen te lassen. Ik moet even kijken of alle onderdelen uberhaupt nog wel compleet zijn.


Mijn volgende vraagt dient zich alweer aan, ik zou graag alle roest en prutzooi van het bed en andere delen willen halen. Voor de geschilderde onderdelen smeer ik hier normaliter afbijt op, met een stuk plastic er over tegen het opdampen. Dit werkt perfect.

Echter voor de blanke delen weet ik nooit zo goed hoe dit aan moet pakken. Enkel scotchbrite gebruiken, of is de komschijf in de slijptol ook een optie?

Vandaag een tweede werkplaatsuitrusting ingekocht (schroevendraaiers, bahco's, e.d), Scheelt weer zeulen met de gereedschapskist.


Groet
Jens
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door Leeuwinga »

Bij een close loop stappen systeem plug je de encoder toch ook in de kaart
Scotch brite kan , zelf gebruik ik wel paperproof schuurpapier 1200-1600 en doop die in olie
Dan een zijde op schuren.
Cees
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door mostudio »

Gietijzer is niet moeilijk te lassen als je weet wat je moet doen.
Je kan het op twee manieren doen autogeen lassen of met de elektrode.
Alle twee de manieren moet je je breuk goed uitslijpen in een v groef. Het werkstuk altijd voor verwarmen.
Als je met elektrode gaat lassen dan heb je speciale voor nodig
En na elke las rups goed uit kloppen dan pas weer de volgende rups er op leggen en het werkstuk altijd op temperatuur houden.
Als je klaar bent met lassen werkstuk op temperatuur brengen en in gepakt rustig laten afkoelen.
Als je naar een lasbedrijf gaat kunnen ze het zo voor je repareren de kosten vallen erg mee meestal rond de 40 a 50 euro
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door Jensorie »

Ik ben vandaag eens gaan zoeken naar de los gebroken delen.

Hiervan mis ik er dus te veel om er nog aan te gaan lassen. Dat wordt een nieuwe frezen...

Meevallertje, de afdekkap aan de andere kant lijkt identiek te zijn qua afmetingen, deze kan ik dus voor een groot deel overnemen.


Ook nog een leuk topic gevonden op een ander forum: http://www.practicalmachinist.com/vb/de ... ndex5.html

Morgen eea schoonmaken, en dan gaat het avontuur langzaamaan beginnen.

Jens
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is een leuk machientje.. Ik heb in het verleden ook met TOS Freesbanken gewerkt.. weliswaar een wat modernere versie.. maar echt heel nieuw waren ze nou ook weer niet.. wel nauwkeurig.. als je wist hoe.. :).. spelingen aan één kant houden enzo.. 'k heb ze gebruikt om een Sinustafeltje te maken.. en dat komt echt wel krap.. wel zo gaaf dat het met die ouwe TOS zomaar lukte.. in één poging.. :)
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door Jensorie »

man man man, wat zwaar dat spul. Voor sommige delen moet ik toch maar eens op zoek naar een motor takel of iets dergelijks..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Iemand nog een motorblok takel waar hij vanaf moet? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. aan zo'n takel kan ik je helaas niet helpen.. maar wat een prachtige machine heb je daar..
blijft ie "armen en benen bediend" of ga je em vol hangen met Servo's?
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door Jensorie »

Ik wil hem voorlopig conventioneel houden, wellicht in de verre toekomst wat motoren eraan knopen. Maar ik ben ook nog bezig met een portaal frees, die sowieso de lichte CNC klusjes zou moeten kunnen doen.


Ik overweeg al een tijdje om met IPE profielen een portaal van +- 2 meter lengte boven de machines te plaatsen, heb echter geen mogelijkheid tot inmetselen of ophangen, dus dan krijg je er ook nog twee staanders bij... Toch weer een flinke stellage
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door spinningwheels »

Marktplaats
Staat er een bij jou in de buurt voor honderd en een kwart.
Ook handig om straks als het ding werkt wat zwaardere stukken op de tafel te hijsen.
Portaal boven de machine dat zit al snel de kop in de weg , als je onderdelen wilt plaatsen
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie