CNC Freesbank uit China via alibaba

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kees7
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2015 12:12

CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door Kees7 »

Heren,

Ik ben nieuw op dit forum en ik had een paar vraagjes...

Ik ben een jonge ondernemer die in de avond uren buiten mijn eigen werk om wat centjes wil bij verdienen door mijn eigen CNC freesbank te kopen en hier bij me in de garage te zetten.

Nu ben ik dus na lang zoeken bij alibaba/express uitgekomen en een op het oog te zien mooie freesbank tegen gekomen

http://datan.en.alibaba.com/product/600 ... 550mm.html

En ik heb hierbij dus wat vraagjes.

- Heeft iemand ervaring met het bestellen via deze website? En het samenwerken met onze vrienden uit het oosten?
- Zijn de electriciteit kabels, aansluitings kabels in China/Japan het zelfde als hier in Europa?
- Kun je Europese Cam systemen (Mastercam, Edgecam) inlezen bij deze machines van Chinese makelij?
- De kwaliteit van deze duidelijk goedkopere machines?

Ik heb een werktoezegging gekregen van een gereedschap makerij. Dus ik zal veelal hardere stalen moeten verspanen oa Sverker, RVS 310, 316 etc

Ik hoop van jullie te horen.
Mvg
Kees
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door diode »

Op alibaba bieden allerlei fabrikanten spullen aan. Als ik ooit wat bij bedrijf X heb besteld wil dat niet zeggen dat bedrijf Y jouw order net zo afhandelt.
Je zult moeten aangeven hoe jij de machine wil hebben, dus welke spanning, frequentie en 1 of 3 ph.
Idem voor de besturing/cam. Je zult met de fabrikant in overleg moeten en vragen welke code de besturing slikt, als dit g-code is dan kunnen de meeste cam programma's wel redelijk bruikbare code uitspugen.

Ik heb ook een machine uit China laten komen (portaalfrees). De kwaliteit is een stuk lager dan dat van een Europese machine, daar is de prijs ook naar. Mijn machine is prima bruikbaar maar je hebt er wel wat werk aan, in mijn geval:
- Portaal haaks stellen, stond bijna 3cm uit het lood (op 130cm breedte).
- Besturing omgebouwd naar Eding, was Mach3 en dat zal vast ook werken. Ik vind Eding makkelijker werken, vandaar de ombouw.
- Bedrading nalopen. Bij mijn machine waren draden verbonden door ze in elkaar te draaien en dan met tape in te wikkelen. Ik heb ze voor de zekerheid maar gesoldeerd en er een krimpkous omheen gedaan.

Houdt er rekening mee dat verzending een paar duiten kost, ook krijg je importheffing op de machine.
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door spikee »

Ik ben zeker geen expert, maar mijn persoonlijke ervaring met dit soort ideeën verteld mij het volgende.
Goedkoop is duurkoop en zo heel goedkoop zal deze machine niet zijn. In China worden ook hele goede machines gebouwd maar of deze ook zo goed is moet je dan maar afwachten.

In ieder geval nooit kopen tenzij je de machines zelf hebt getest in de fabriek met de werkstukken die je wilt gaan maken.

Ten tweede restwaarde. Stel je wilt ooit stoppen of de machine vervangen dan speelt dit een belangrijke rol. Een goed onderhouden westerse machine heeft een veel hogere restwaarde dan een onbekend merk voor hier. Bij dit onbekende merk voor westerse bedrijven zal de machine waarschijnlijk gigantisch afschrijven. Waardoor je uiteindelijk meer geld kwijt bent voor de "goedkopere" machine. Dan heb ik het nog niet gehad over onderhoud en technical support zou je dat ooit nodig hebben. Een monteur van een westers bedrijf is zo bij je, die chinees zal niet komen.

persoonlijk zou ik eens gaan kijken naar een gebruikte westerse machine of kijken naar de financierings-/lease opties die haas en dergelijke aanbiedt. In the long run is dit waarschijnlijk voordeliger of even duur as een machine uit het verre oosten.

Aliexpress/alibaba heb ik voor enkele duizenden euro's zakelijk producten ingekocht. Als er ooit een probleem was dan kreeg ik gewoon mij geld terug. Dit is dan ook maar 1x gebeurt (product niet opgestuurd / niet ontvangen).

Deze video's zijn wel toepasselijk:
Hunt for the VMC - Beginners Guide to buying a Vertical Machining Center
https://www.youtube.com/watch?v=UC8QddzT_14

Hunt for the VMC - Buying a Vertical Machining Center
https://www.youtube.com/watch?v=Tvmc43DvdRM

Shop Update! Choose your CNC Adventure, Hunt for VMC, New Building & More!
https://www.youtube.com/watch?v=8X4iWyKopIY

Edit:
ik weet niet of je al een prijsaanvraag hebt gedaan, maar ik schat zo in dat deze machine rond de 30-70K usd zal kosten.

Edit2:
basis prijs is 35-45K usd maar wat hier dan bij zit is maar de vraag.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door Arie Kabaalstra »

$35000-$45000.. en dan het ding nog hier zien te krijgen..

Ik zou zeggen.. kijk eens bij :

http://www.knuth.de/zerspanen/fraesen/c ... ktion.html

Knuth.. hebben hun eigen besturing.. G+.. ik heb er niet mee gewerkt.. maar het ziet er goed uit..

en dan heb je nog de professionele lijn van BZT:

http://www.bzt-cnc.de/en/shop/cnc-porta ... c-baureihe

die machines worden voor zover ik weet, gegoten in China, maar hier nabewerkt en afgebouwd.. dat wil zeggen in Duitsland...

BZT levert haar machines met Heidenhain sturing.. in mijn ogen DE besturing voor stukswerk en grote series..
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door spikee »

Afbeelding
Afbeelding
http://cnc-technik-mueller.de/fs3mg-min ... smaschine/
~15000 euro ex. besturing ,ex motoren ,ex frees spindel ex. btw

dus voor z'n 18-20K ex. btw heb je de machine af

Een haas VF2 of dergelijke begint bij 52000 usd
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Haas zou ik je niet aanraden.. ik heb er mee gewerkt.. heb een bloedhekel aan die dingen gekregen.. die besturing is een ramp... kies beter voor een Heidi.. of een Siemens.. beiden met dialoogbesturing..

als je eens een dingetje even aan de machine wilt proggen.. dan sta je met een ISO besturing.. een dialoog sturing.. daar frot je wat dialogen vol, en je drukt op start.. ondertussen prog je de rest.. :)
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door cnc junkie »

Zou gaan voor een nette 2e hands machine, voorzien van heidenhain besturing.
Weet ook niet hoe groot je werkstukken zijn.
Maar voor sverker heb je wel wat koppel nodig.
Op deze manier is je afschrijving ook niet zo groot meteen, met een machine alleen ben je er niet.
Gereedschappen, klemmen, koelmiddel, houders.....
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zou ik me hier maar alvast aanmelden. http://beta.demoweek.nl/bedrijven/
Misschien dat je nog iets leuks gebruikt tegen het lijf loopt. Of een ander idee krijgt.

( demoweek veenendaal 17 t/m 20 maart 2015 )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door ruudpg »

Kees7 schreef: Ik ben een jonge ondernemer die in de avond uren buiten mijn eigen werk om wat centjes wil bij verdienen door mijn eigen CNC freesbank te kopen en hier bij me in de garage te zetten.
Als ik dit soort dingen hoor of lees gaat het bij mij altijd kriebelen....

Je bent een jonge ondernemer, dus waarschijnlijk nog een bedrijf aan het opbouwen, moet je daar dan ook niet je energie in steken in plaats van gaan bijklussen met een machine van €20.000+, als je het werk alleen buiten je bedrijf om kan krijgen is het vrijwel zeker een centen kwestie, maar als je er niets aan mag verdienen kan je je tijd nmi nuttiger besteden! Niet om je van de aanschaf af te praten, maar wel om je te behoeden voor de teloorgang van je onderneming!

SORRY voor deze off-topic reactie, maar de bedoeling is goed!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door Sven »

Nou, als we het over starten hebben, please allow me :)

Dat "werken in de avonduren is een centenkwestie", dat hoeft natuurlijk niet. Je kan er ook voor kiezen iets voordeliger dan collega's te zijn en dan even goed werk te leveren omdat je meer aandacht kan geven.

Uiteindelijk is dat gewoon een kwestie van marktpositionering.

Maar als Ruud bedoeld:

Afbeelding

Dan geef ik 'm groot gelijk.
Ga nooit, niehmals, ever op prijs concureren, tenzij je heel, erg, ontzettend goed weet wat je doet.

Dan de al genoemde inruilwaarde.
Dat is wel iets om over na te denken. Op de foto's staat c e. Dat is wsch China export. Als die machine eenmaal hier staat dan ben jij de importeur en bij verkoop ben jij verantwoordelijk voor de ce conformiteit.
Als iemand 'm van je koopt dan is het vast niet voor een bedrag dat in de buurt komt voor wat je hebt betaald.
Met een gebruikte europese machine verlies je daar niet zo veel op.

En dat laatste is vooral van belang als je om wat voor reden dan ook de machine moet verkopen voor je 'm zelf hebt afgeschreven....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door elenpe »

Ik volg ruudpg hier 200% in. Even in je avonduren wat gaan bijverdienen. Dit is duidelijk een ondernemer zonder enig inzicht en ervaring. Ik noem dit pure waanzin. Als ervaren mechanicien / metaalbewerker met 25 jaar ervaring en ook zo een eigen bedrijf sinds jaren denk ik hier wel te mag reageren. Om te beginnen , laat die Chinese rotzooi in het verre oosten.Ik heb ooit gereageerd hier op die befaamde portaalfreesmachine die hier iemand vlakbij had gekocht. Werd hier in de hemel geprezen tot ik zelf eens ging kijken en mijn mening hier over heb gegeven. Sindsdien is dit topic volledig stilgevallen. Buiten het feit dat dit heel veel geld gaat kosten alleen voor de machine en dan nog invoerrechten en transport bij kost het gereedschap voor deze machine ook minstens 20000 euro aan alle materiaal dat nodig om er mee te kunnen werken + uw grondstoffen en elektriciteitsverbruik. De verdienste om metaalbewerking te doen is nul komma nul wegens de te grote concurrentie en de hoge kosten .Immers bedrijven gaan niet naar zo een kleine ondernemer met beperkte mogelijkheden. Hiervoor heb je speciale klanten nodig zoals kleine bedrijven die zelf machines maken / ontwikkelen en niet echt terecht kunnen bij de grotere bedrijven omdat die in dit soort werk geen interesse hebben. Zeer moeilijk te vinden trouwens. Die materialen die je moet gaan bewerken vereisen gewoonweg de beste snijgereedschappen en zijn zwaarbelastend voor de machine. Dat is mijn praktische ervaring in deze sector.
Wil je wat bijverdienen , daar is niets mis mee. Ik heb zelf 2 stuks HBM 23V freesmachines en een kleine Compas ( BF25) CNC machine eigenbouw. Ik maak daar alles mee wat mijn klanten nodig hebben en die CNC machine die werkt misschien 20 dagen per jaar.Heeft in totaal met alle aanpassingen en verbeteringen 4500 euro gekost. De rest is allemaal stukwerk wat makkelijk freesbaar is op een gewone machine.
Op die manier kan ik al jaren concurrentieel dit soort werk uitvoeren. Zo kan je iets verdienen / bijverdienen na de uren. Ik wil u zeker niet bekritiseren of ontmoedigen maar het is zoals men hier al gezegd heeft misschien beter uw energie en geld anders te besteden en u zelf te behoeden voor de financiele kater.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door mjeuring »

Kees7 is akelig stil... Volgens mij hebben jullie hem weggejaagd :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mjeuring schreef:Kees7 is akelig stil... Volgens mij hebben jullie hem weggejaagd :lol:
Zo'n warme familie die massaal over je heen valt is ook altijd even wennen. ;-) ( en sommige wennen er nooit aan )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CNC Freesbank uit China via alibaba

Bericht door clements »

voordat er allerlei oplossingen aangeboden kunnen worden, lijkt het me raadzaam om eerst te bedenken / voor ogen te hebben wat het plan is.

Dus kees7, wat voor producten wil je maken? Kleine series van een eigen ontwerp, 1 stuk naar klant ontwerp, hout, kunstof, metaal etc etc.
Wil je blijven in de avonduren of in de toekomst naar een dagjob?
etc etc


Als je snel je brood ermee wilt gaan verdienen, dan moet je een betrouwbare machine kopen, zonder gezeur, en met goede support. Blijft het bij een avondbaantje dan kun je misschien wat goedkoper starten met wat meer zelfredzaamheid.
ASS-U-ME
Plaats reactie