High-Z 1000 van CNC-step voor frezen in hout

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

High-Z 1000 van CNC-step voor frezen in hout

Bericht door asterduc »

Gegroet CNC'ers.

vooreerst natuurlijk lof voor het opstarten van dit forum.

Ik ben sinds kort bezitter van een CNC frees.
Het is een High-Z S1000-T van CNC step.
http://www.cnc-step.com/html/high-z_t__ ... chine.html

Deze gebruik ik nu voor mijn luidspreker projecten.

Enkele fotos zijn op dit zelfbouwaudio forum te vinden.
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... highlight=

Vooraleer mij in 3D te gaan verdiepen wil ik 2D vlot onder de knie krijgen.

De CNC software die ik met de machine heb meegekocht is PCNC. Een vrij eenvoudig te bedienen software met vele instelmogelijkheden.

Als tekensoftware gebruik ik Corel Draw, een leuk en eveneens eenvoudig tekenprogramma.

De Corel Draw tekening exporteer ik naar HPGL en worden geimporteerd in PCNC. Diepte en snelheid nog instellen in PCNC en het frezen kan beginnen.

Een probleem heb ik echter met rondingen. Je merkt dat een ronde wordt opgebouwd met verschillende kleine vectoren. De cirkels zijn dus niet perfect rond maar eerder een afgeronde veelhoek. Daar zoek ik nog naar een manier om dit op te lossen.
PCNC kan ook Gcode en enkele andere formaten lezen, maar die exportextensie zit niet in Corel Draw.

Omdat ik veel met hout werk en daardoor aanzienlijk veel stof wordt gemaakt zoek ik nog naar een manier om de spindels en geleideassen zuiver en glijdend te houden.
Vet en olie zijn een ergernis waar houtstof is.
Beschermhoezen rond de spindels kan niet door plaatsgebrek.
Ik dacht aan het toepassen van Teflon of Siliconespray, maar dat is mij afgeraden omwille van onvoldoende smering.

Als freesmotor heb ik een Kress 900. Oorspronkelijk dacht ik dat die wat ondergedimensioneerd zou zijn voor het uitfrezen van 18mm MDF platen, maar dat blijkt in de praktijk goed mee te vallen. Zij draait meestal op 8000 trn en heeft geen moeite om een 6mm frees tegen 60 mm.sec zo'n 5 mm diep te trekken.

Ik ben voorlopig zeer tevreden met dit toestel maar verwacht dat ik binnen een jaar of zo een groter en stevigere variant ga kopen of bouwen.

Mvg,
Ed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: High-Z 1000 van CNC-step voor frezen in hout

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:maar verwacht dat ik binnen een jaar of zo een groter en stevigere variant ga kopen of bouwen.
Hoi Ed,
Als je zelf gaat bouwen, kijk dan even hoe bij mij de spindels en de geleiders zitten.. Stof opbouw is minimaal en ik gebruik niet eens een afzuiging.. ipv rails/wagentjes kun je natuurlijk ook weer de stangen en bussen nemen, als je alleen hout wil blijven bewerken.

Kwestie van goed tekenen. Metallstore levert keurig op maat gesneden profielen, en voor die 2 euro per zaagsnede kun je zelf niet eens een zaag uit de schuur halen.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: High-Z 1000 van CNC-step voor frezen in hout

Bericht door asterduc »

Bedankt Kees,

http://www.metallstore.de heb ik alvast bij mijn favorieten geplaatst.

Het zal hoedanook nog wat duren vooraleer ik eraan begin.

Eerst maar eens proberen die software onder de knie te krijgen. Daarmee ben ik in mijn schaarse hobbytijd wel een jaartje zoet.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: High-Z 1000 van CNC-step voor frezen in hout

Bericht door dirk w »

asterduc schreef:Als tekensoftware gebruik ik Corel Draw, een leuk en eveneens eenvoudig tekenprogramma.

De Corel Draw tekening exporteer ik naar HPGL en worden geimporteerd in PCNC. Diepte en snelheid nog instellen in PCNC en het frezen kan beginnen.

Een probleem heb ik echter met rondingen. Je merkt dat een ronde wordt opgebouwd met verschillende kleine vectoren. De cirkels zijn dus niet perfect rond maar eerder een afgeronde veelhoek. Daar zoek ik nog naar een manier om dit op te lossen.
Ed.
HPGL- formaat is altijd in trapjes van 0.025 mm.
Ik heb hier nog niet echt last van gehad en ik werk ook met coreldraw en pcnc. Of het is me nog niet opgevallen.
FOTO ??
Een oplossing is misschien autocad en daarna omzetten met bocnc.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: High-Z 1000 van CNC-step voor frezen in hout

Bericht door asterduc »

dirk w schreef:
asterduc schreef:Als tekensoftware gebruik ik Corel Draw, een leuk en eveneens eenvoudig tekenprogramma.

De Corel Draw tekening exporteer ik naar HPGL en worden geimporteerd in PCNC. Diepte en snelheid nog instellen in PCNC en het frezen kan beginnen.

Een probleem heb ik echter met rondingen. Je merkt dat een ronde wordt opgebouwd met verschillende kleine vectoren. De cirkels zijn dus niet perfect rond maar eerder een afgeronde veelhoek. Daar zoek ik nog naar een manier om dit op te lossen.
Ed.
HPGL- formaat is altijd in trapjes van 0.025 mm.
Ik heb hier nog niet echt last van gehad en ik werk ook met coreldraw en pcnc. Of het is me nog niet opgevallen.
FOTO ??
Een oplossing is misschien autocad en daarna omzetten met bocnc.
Dirk,

dank voor je reply.

Leuk te weten dat je ook op deze manier werkt.

Als je een cirkel tekent van 30 mm, frees je die dan ook mooi rond uit?
Bij mij is dat dus een 10-hoek met iets afgeronde kanten.

Jammer dat dit forum geen eigen server ruimte heeft met upload mogelijkheid. Dat zou het posten van fotos iets comfortabeler maken.

Je kunt de fotos wel via het zba forum bekijken, maar ze zijn iets onduidelijk uitgevallen. Ik zou je ze in origineel formaat kunnen mailen.

De HPGL versie
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/download.php?id=1597

en de AI versie
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/download.php?id=1598

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: High-Z 1000 van CNC-step voor frezen in hout

Bericht door Erik »

asterduc schreef: Jammer dat dit forum geen eigen server ruimte heeft met upload mogelijkheid. Dat zou het posten van fotos iets comfortabeler maken.
Ook namens mij welkom op dit mooie forum en bedankt voor je heldere en uitgebreide introductie. Een hele mooie machine heb je. Ook dit forum heeft een uploadmogelijkheid via het Foto album. Ik stel voor om het forum overzichtelijk te houden dat je m.b.t. de 10-hoekige cirkels een nieuw onderwerp opent in het subforum Software > algemeen

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: High-Z 1000 van CNC-step voor frezen in hout

Bericht door asterduc »

Erik schreef:
Ook namens mij welkom op dit mooie forum en bedankt voor je heldere en uitgebreide introductie. Een hele mooie machine heb je. Ook dit forum heeft een uploadmogelijkheid via het Foto album. Ik stel voor om het forum overzichtelijk te houden dat je m.b.t. de 10-hoekige cirkels een nieuw onderwerp opent in het subforum Software > algemeen
Dag Erik,

bedankt voor de lovende woorden.

Software en fotos heb ik aangepast.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: High-Z 1000 van CNC-step voor frezen in hout

Bericht door dirk w »

Hmm....

Ik heb hier nog geen problemen met gehad.
Ik werk wel met de versie onder DOS, dus geen Win PCNC maar gewoon PCNC 3.10.
Heb vandaag nog een naam (8x30 mm.)gegraveerd in een mes, ook met CorelDraw getekend en geen problemen.
Plaats reactie