Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Zoals elders aangekondigd ga ik voor Portje een nieuwe portaalfrees ontwerpen gebaseerd op vooral de spullen die reeds voorhanden zijn.
Vandaag zijn wij samen (Portje en ikzelf dus) naar JVE in Eindhoven geweest met de bedoeling daar vooral een set KO spindels voor de X-as en eentje voor de Y-as, de spindel, en ook de geleidingen, voor de Z-as heeft Portje pasgeleden van TonyBryden gekocht.
Concreet ging ik daar op zoek naar twee KO spindels van net iets meer dan 600 mm bereik en eentje van richting 1000 mm bereik.
Nu kom ik niet zo vaak bij JVE, de laatste keer was ergens vorig najaar, maar kennelijk heb ik zo vaak hier geroepen dat JVE het adres is voor gebruikte KO spindels en geleidingen dat we eigenlijk niets geschikts hebben kunnen vinden, wel best een aantal KO spindels, maar geen setje van 2 stuks en geen van 1000 mm werkbereik, uitgezonderd 2 spindels van 25mm rond, maar dat is toch best wel zwaar voor de machine die ik voor ogen heb.
Hij had wel best veel KO spindels liggen met een spoed van 20 mm, maar daar ben ik nog steeds een beetje huiverig voor, en daar heb ik jullie mening voor nodig.

Als ik uitga van die KO spindels met 20 mm spoed dan vraagt dat t.o.v. de gebruikelijke 3 Nm motor 4 x zo veel koppel.
Laat ik nu een hele set 12 Nm Nema 34 motoren hebben liggen, dus dat zou goed uitkomen.
En nu komt het, als ik nu die 12 Nm motoren aan de 20 mm spoed en 16mm dikke KO spindels knoop dan krijgen die spindels bij elke stap een stevige trap op hun donder. Ik verwacht dat dat spindeltje zich dan ook aardig als een veer gaat gedragen en het de stabiliteit en nauwkeurigheid erg negatief zal beïnvloeden.

Waar baseer ik deze vrees op? Onderbuikgevoel, meer niet.
Klopt het? Ik heb echt geen idee.

Weten jullie het? Ik hoop het.
Laatst gewijzigd door benkr op 13 mar 2020 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door audiomanics »

KO spindels met die spoed heb ik tot nu toe alleen toegepast op een hele grote machine met roterende moer. Die moer was al zo dik dat het tandriemwiel daarop een vertraging van 1:3 wel rechtvaardigde.. Evengoed gekozen voor een 4nM motor.. 't gaat wel lekker hard maar het is geen ASML-machine (als ik die al zou kunnen maken..)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 20 aug 2019 23:21 Als ik uitga van die KO spindels met 20 mm spoed dan vraagt dat t.o.v. de gebruikelijke 3 Nm motor 4 x zo veel koppel.
Wil je dat uitleggen Ben?
Ik heb ook enkele van die spindels voor een toekomstig project, ze komen (als het dezelfde zijn tenminste) van een Assembleon P&P machine af en daar zaten origineel kleine Parvex koolborstel motoren op. Zal morgen even kijken naar het koppel maar dat was niet veel.
Nu krijgt een P&P machine natuurlijk weinig tegenkrachten en hoeven die alleen continu op ijlgang heen en weer te fietsen maar ik zou graag weten hoe dit dan zit. Is het simpel de spoedfactor van 20/5=4x ?
En betreft het dan alleen het houd moment dat 4x hoger moet zijn ?
Heb je er een meegenomen om te testen?
Laatst gewijzigd door Kjelt op 21 aug 2019 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

18713zo heb ik het gedaan, met een 2 Nm stappenmotor. Het moet nog blijken of het met frezen sterk genoeg is
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

hobbycnc23 schreef: 21 aug 2019 04:02 18713zo heb ik het gedaan, met een 2 Nm stappenmotor. Het moet nog blijken of het met frezen sterk genoeg is
Ja, maar jij hebt daar minimaal een 4 : 1 vertraging zitten door die tandwielen, dan kan het inderdaad best wel zo, netto kom je dan weer uit op iets wat in de buurt van 5 mm KO's zit.
Verder ziet jou machine er goed uit, zelfde richting ga ik Portje zijn machine maken denk ik.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Sven »

benkr schreef: 20 aug 2019 23:21 Als ik uitga van die KO spindels met 20 mm spoed dan vraagt dat t.o.v. de gebruikelijke 3 Nm motor 4 x zo veel koppel.
Heb je dat doorgerekend met de spreadsheet elders op het forum?
Ik vermoed namelijk dat het niet klopt...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Ooo, bedankt Sven, ik wist niet dat het bestond, dat spreadsheet.
Ga het opzoeken en de zaak berekenen. ( die 2 Nm is ook maar een schatting, kan nl geen specs vinden van die ( oude) stappenmotoren. Wel van een ander type nummer die er op lijkt)
Geert
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door mark3 »

waar staat dat spreadsheet, kan het nergens meer vinden. Stond vroeger in het Knowledge base, maar nu??
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Is toch logisch, de verplaatsing is 4x zo snel, dat kost dan toch ook 4x zo veel koppel. Is toch hetzelfde als bij tandwielen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Sven »

benkr schreef: 21 aug 2019 16:37 Is toch logisch, de verplaatsing is 4x zo snel, dat kost dan toch ook 4x zo veel koppel. Is toch hetzelfde als bij tandwielen.
Net als bij tandwielen, ja, bij stappenmotoren, nee:
viewtopic.php?f=25&t=12526

De calculator zit ergens in dat draadje als bijlage.
Al maakt het bij "Die heb ik toch liggen" misschien weer niks uit, tenzij je die knoeperts kan verkopen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Inderdaad staat op pagina 2 een link naar het genoemde Exel spreadsheet, maar begrijpen doe ik er helemaal niets van.
Kennelijk is mijn redenering niet juist en niet zo eenvoudig als ik die spreadsheet mag geloven.
Maar mijn vraag wordt daar niet beantwoord, de vraag was: wat doen die klappen van die 12 Nm stepper met die KO spindel?
Is die spindel niet een flinke veer die ik nu aan ga zwengelen waardoor ik allerlei ellende krijg waar ik niet op zit te wachten?
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Jongens, is mijn vraag nu zo moeilijk?
Ik zie hier zo af en toe de meest diepgaande discussies losbarsten, waarom is het nu zo stil?

En ik blijf er bij, ik vertrouw die spreadsheet niet, mijn gevoel zegt me dat mijn redenatie wel juist is.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Jasper »

Ik vond het ook stil bij vragen die ik stelde en pm's die ik stuurde.
Zal wel met de vakanties te maken hebben of zo.

Ik zou die motor gewoon eens proberen. Wellicht kun je iets van soft start instellen. Overigens levert hij pas vol vermogen als het gevraagd is dacht ik, wanneer er tegendruk is. Tenminste, dat denk ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ik kan je helaas niet helpen Ben, daar rijkt mijn kennis tekort.

Ik wil je best zo'n spindel lenen, zet je die motor van jou er op en kijk je wat er gebeurt, als dat je verder helpt?
Plaats reactie