Fanuc 0m tool change en besturing vraag

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

Fanuc 0m tool change en besturing vraag

Bericht door Pj3r »

Goedendag,

Sinds kort mezelf eens bezigen met een Fanuc 0m besturing.
Nu lukt het eea me redelijk, zo is het hele systeem al draaiende.
De hydrauliek plunjer voor de pot (de onderste positie van het magazijn) laten reviseren heeft ervoor gezorgd dat deze niet meer lekt als een oude sluis.
Vorige week hadden we alles voor elkaar, alles wisselde, alles was goed en soepel; behalve die plunjer dan, die was een beetje té soepel.
Anyway, deze week weer alles in elkaar aan het doen, wil het apparaat niet meer wisselen.

In het kort:
**De pot (bijvoorbeeld T1) zet de machine wel klaar.
**Vervolgens indexeert de spindel zich (volledige omwenteling, afremmen en vergrendelen tbv de wissel-arm)
**Dat laatste blijft 'ie doen, alsof de volgende stap in het programma (/macro) niet word ingestart. Nu heb ik geprobeerd al een aantal O9000-programma's te zoeken, maar geen geluk.
**Tijdens dit proces gaat de Z-as niet meer omhoog. Ik heb al geprobeerd of het wél lukte om de Z-as naar de refereer-positie te brengen en daar de T1M6 te starten, maar tevergeefs.
Het programma ziet er als volgt uit:
O0006;
T1;
M6;
M30;

Dat T1 en M6 onder elkaar staan was een test om te zien of de regels gescheiden moesten zijn. De test is geslaagd in de zin dat het niks uit maakt en ik daarmee die kennis rijker ben.


Ik heb het volgende al bekeken:
Parameter 0010, de 5e bit is 0
PWE=1 zorgt voor alarm, maar geen notabele verandering in de dingen die ik kan zien (wel kan ik parameters dan wijzigen)

Parameters 220-499 kan ik niet in zien (gaat op de ene pagina van 219 naar de volgende pagina met 500), is dit een bewust dingetje bij Fanuc, en zo ja, waar is de instelling het aan/uit te zetten zodat ik deze parameters en/of de programma's kan zien?

Is er een manier om erachter te komen welke M-functies de besturing heeft en/of waar deze gelinkt/beschreven staan?

Heeft iemand een Fanuc 0m boek liggen? Ben namelijk fan van fysieke, tastbare boeken. PDF doe ik het ook voor..
Oh en de soft touch knoppen onder het scherm hebben een nogal versleten rubber erover, is dit nieuw te koop?


Ik ben momenteel wat video's aan het uploaden naar YouTube voor de duidelijker uitleg, ik edit deze post later vandaag (hopelijk) dus nog met die links.
De links naar de videos:

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fanuc 0m tool change en besturing vraag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Puur gevoelsmatig zou ik denken.
Hij krijgt geen terugmelding dat de spindel in georiënteerde toestand staat, en probeert het vervolgens opnieuw.
Misschien dat er ergens nog een sensor niet reageert.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

Re: Fanuc 0m tool change en besturing vraag

Bericht door Pj3r »

hugo stoutjesdijk schreef:Puur gevoelsmatig zou ik denken.
Hij krijgt geen terugmelding dat de spindel in georiënteerde toestand staat, en probeert het vervolgens opnieuw.
Misschien dat er ergens nog een sensor niet reageert.
Dan zou dat via de diag/parameters af te lezen moeten zijn, maar waar kijk ik naar?
Zo heb ik immers ook de tool table kunnen vinden, welke ik ook nog eens zou moeten resetten, want het is één grote rommel (alles door elkaar).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fanuc 0m tool change en besturing vraag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dan heb je natuurlijk schema's nodig. Of een lijst met in en uit gangen. Maar misschien kun je bovenop die spindel iets vinden van een naderingsschakelaar. Ik ken die machine verder ook helemaal niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fanuc 0m tool change en besturing vraag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tool table is natuurlijk bedoelt om door gebruiker ingevuld te worden, en daarom ook beter toegankelijk.
De tool die die moet pakken moet natuurlijk wel in de tabel staan, lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Fanuc 0m tool change en besturing vraag

Bericht door cnc junkie »

Oh en de soft touch knoppen onder het scherm hebben een nogal versleten rubber erover, is dit nieuw te koop?
Ja deze zijn nieuw te koop, gewoon googelen op Fanuc OM softkey.
Wel even goed naar de afmetingen kijken, zijn wat verschillen in.
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

Re: Fanuc 0m tool change en besturing vraag

Bericht door Pj3r »

Top, inmiddels al de softkeys besteld in China.

Vandaag nog e.e.a. aan het testen geweest.
T01 (ipv T1) en M06 (ipv M6) in alle combinaties met het de "oude" manier van schrijven, inclusief het op verschillende/dezelfde regel zetten haalde niks uit.

M19 doet eigenlijk precies hetzelfde, in dat de spindel blijft indexeren, echter zet deze geen pot met volgend gereedschap klaar. Duidelijk want M19 dient de spindel te indexeren.

De toerentallen wijken af. Als ik toeren programmeer, dan maakt de spil ipv bv 2000 toeren er maar 1000. Bij 300 geprogrammeerd 150 irl, dus globaal gezien de helft. De machine is dan niet aan het dansen in het toerental (het toerental blijft gelijk en gaat niet hoger-lager-hoger-lager).

Lijkt er dus inderdaad op dat het een sensor op de spindel.
Ik ga verder op onderzoek uit.

Het betreft overigens een Yam Yang MV-3A uit 1988.
Birdje
Donateur
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mei 2012 23:20

Re: Fanuc 0m tool change en besturing vraag

Bericht door Birdje »

als parameter write aan staat heb je genoeg paramaters die je kan wijzigen.

Het feit dat de tooltabel door mekaar staat is niet zo moeilijk er is een parameter waarin je kan wijzigen of tool 1 ook in pot 1 moet staan of niet, zo niet telt hij door. de gereedshappen pakt hij dan wel juist maar je zal zien nagelang je laatste gereedschap dat de gereedschap vaak in een andere pot word gezet.
(je hebt dus nu je tooltable weer in volgorde gezet maar naar even mee werken staat hij dus weer door mekaar, gewoon lekker laten)

zodra je de gereedshapwissel maar start met m6 en onderweg bliijft hangen lijkt het me erg duidelijk wat er mis is.. namelijk hetgeen waar hij op blijft hangen. in dit geval je spilorientatie (zoals eerder al vermeld)

gr
Plaats reactie